• Tom Araya

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Jag skulle inte ha köpt en så dyr födelsedagspresent även om jag haft råd.

Jag föreslår att du överväger något av följande alternativ:

-Du köper en billigare dator

-Du köper ingen dator alls för det är för mycket pengar och hon uppför sig inte så att hon förtjänar en så dyr present.

-Ni är flera och går ihop om att köpa något dyrare enligt alternativ 1 eller 2.

-Hon får själv under ett år spara ihop en summa och du lovar att lägga lika mycket själv till en dator när hon fyller nästa gång.

• Tom Araya
    Anonym skrev 2013-04-08 18:27:56 följande:
    Vilka pengar har hon som hon kan spara?

14-åringar har sällan lön...
    Vecko-/månadspeng, barn-/studiebidrag, arbete på helger och lov, pengar i present som sparas.
  • Tom Araya
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:46:51 följande:
    Du tror inte jag jobbat på det i några år nu? Och nu är det faktiskt bättre! Hon har haft det jobbigt sen hon började sexan och vi har haft det enormt kämpigt! Jag har fått ta allt själv och jag tycker att jag lyckats rätt bra! Jag är inte "tappad bakom en vagn", jag jobbar med tonåringar, vet hur de är och kan vara osv. Jag ville bara som privatperson ha lte råd på hur man kan hantera detta? Argument osv. Ibland tryter det även för mig som i normalfall ger andra föräldrar liknande råd.
    Ditt argument för att inte köpa en dator för sjutusen spänn till henne är att behovet i förhållande till din plånboks tjocklek inte är tillräckligt stor.

Sedan måste din dotter lära sig att argumentera för sin sak. Vad är det hon har behov av som en sjutusenkronorsdator uppfyller men som inte uppfylls av hennes lånedator eller en ny dator för halva summan?
    Hon måste också lära sig att man inte kommer någon vart med tjat, gnat, gnäll och dålig attityd.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-04-08 19:27:50 följande:
    Jag har tänkt till. Jag har en 14-åring. Hur ska hon kunna spara menar du?
    Läs inlägg #31.
  • Tom Araya
    Anonym (Var generös!) skrev 2013-04-08 22:49:53 följande:
    Eh, läs igen! Hon skrev ju att en normal förälder skulle ärva sitt barn! Dvs att föräldern får det som barnet haft när BARNET får nytt. Vilket jag för övrigt tycker är helt rätt. Föräldrar ska prioritera sina barn! Det är skrämmande med föräldrar som själva vräker sig i prylar och sedan inte unnar sina egna barn.

Självklart ska en förälder vara en god och klok rådgivare som inte köper idiotgrejor till sina barn. Man lär ut sund ekonomi genom att ha en sådan själv - vill man gärna ha något får man kämpa lite för det och sedan ta vara på det! 
    Jag tycker man till viss del får prioritera sig själv framför sina barn och det inte gäller basala behov.
    Man måste väl själv få njuta och dra nytta av ens egna, hårda arbete!? Barn har ofta inte alls samma behov.
  • Tom Araya
    mamman64 skrev 2013-04-08 23:49:10 följande:
    jaså?
    Nej.

Eftersom jag inte växer och inte ändrar smak efter mode kan jag lägga mycket pengar på kläder av bra kvalitet, känt/dyrt märke o.dyl. Inköpspriset blir ju utslaget på fler år i bruk.

Om jag köper pryl X till mig och mitt barn efter behov så kan jag lägga till en annars onödig funktion för en tusenlapp extra för att jag tycker det är kul, utan att jag har prioriterat bort mitt barn.

Jag kan gå på krog och restaurang med mina vänner eller lägga extra på en kraftigare motor i bilen jag köper, dessa behov har knappast mina barn.

Jag har helt enkelt ekonomiska privilegier när det gäller mina pengar som jag tjänat in.

Jag kan förstå de som prioriterar bort sig själva för att få det att gå ihop och ge sina barn det nödvändigaste men inte att prioritera vad som inte ens är nödvändigt för sina barn framför att unna sig själv något extra.
  • Tom Araya
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 23:54:20 följande:
    Jag ser det mer som att barn inte ska behöva stå tillbaka bara för att de är barn och bara för att det inte handlar om basbehov.

Visst ska man kunna prioritera sig själv ibland men om det verkligen gäller att välja mellan barns eller vuxnas behov går barnet före enligt mig. Den vuxne ska kunna vara så vuxen att den kan stå tillbaka den tid man "tvingas" ta hänsyn till barnen.
    I stort håller jag med dig men har en annan syn på behov att ta hänsyn till.
  • Tom Araya
    Regnig måndag skrev 2013-04-09 01:02:14 följande:
    Fast nu missade du själva kärnan i diskussionen - när man måste prioritera. Det är milsvid skillnad på det och det exemplet du försöker göra till regel.
    Men visst, människor är egoistiska idag, det gäller inte bara barn, titta exempelvis på de diskussioner som handlar om fördelningar av skattemedel - diskussioner av och för vuxna- de går alltid ut på att ingen annan ska ha det jag inte kan få.  Ungdomar är barn av sin tid och lär sig av sin omgivning och samtid.
    ...och jag menar att det är en korrekt prioritering att prioritera bort en dator för sjutusen spänn till dottern när TS redan har tunn plånbok och dottern har dator genom skolan samt att dottern inte har behov som motiverar att köpa en dator för 7000 istället för en för 3-4000.
  • Tom Araya
    Nolla skrev 2013-04-09 01:03:07 följande:

Det var dig Tom araya jag höll med, inte mamman.
  • Tom Araya
    Nolla skrev 2013-04-09 00:58:08 följande:

Håller med ! Det växer upp en generation med egoister, vana att de alltid är viktigast. Varför ska de alltid ha det nya? Jag har sett en tonåring slå sönder glaset på sin telefon och när jag frågade vad han gör sa han att han vill ha en ny. Jag tycker det är nyttigt för barn att se föräldern få något också så de lär sig att man får turas om, det är inte alltid de som ska ha allt. Dessutom kan de få lära sig att när man jobbar kan man få köpa något till sig själv också.
  • Tom Araya
    Anonym (E) skrev 2013-04-09 12:55:27 följande:
    Nu är din dotter 14, och då är man kaxig, lättirriterad osv. Det är så det är, inget hon gör med flit. Jag var vidrig som 14 och nu som vuxen ser jag tillbaka på den åldern med ångest. Jag mådde så dåligt och hade det så jobbigt med alla känslor man hade då.

Som 14 kan man heller inte jobba och tjäna pengar. Jag tycker att din dotter borde få en dator. Har du inte råd att betala hela så ta på avbetalning, brukar vara räntefritt i ett år. Jag tycker inte att barn ska ha mindre för att de själva inte tjänar pengar. Att gå i skolan är hennes jobb. Tycker inte heller att du förtjänar mer för att du är vuxen och tjänar pengar, snarare tvärtom. En cool telefon är viktigare och betyder mer för en tonåring än en vuxen. När din dotter fyller 18 kan du begära att hon kan jobba lite för att ha råd med dyra saker, om hon klarar av skolan samtidigt dvs.
    Jag hade mitt första sommarjobb som 14-åring. Jobbade sedan varje sommar och vissa andra lov ända tills jag hade gått ut skolan och fått fast jobb.
  • Tom Araya
    Anonym (Fattigmor)

Kul att höra om denna kreativitet och hur man får ihop grejer själv med mycket arbete och låg budget, istället för att köpa färdiga paketlösningar för dyra pengar. Dina barn lär sig också enormt mycket tekniskt av detta.
  • Tom Araya
    Colisa skrev 2013-04-09 19:23:16 följande:
    Nu var det inte mitt förslag, och jag tyckte inte det var särskilt bra, men att barnet får en två år gammal dator lär ju knappast orsaka några hemska olyckor?

Jag tycker det kan vara helt okej att man tar över varandras grejer i en familj, både när det gäller barns och föräldrars avlagda saker. Det beror ju helt och hållet på vad det gäller och vilka behov man har.

Säg att en pappa har köpt en svindyr superfin racercykel, som han tröttnar på efter en månads cyklande. Nästa år vill sonen börja träna för att cykla vätternrundan. Då är det väl suveränt om han kan få pappans cykel, i stället för att man köper ytterligare en racercykel medan den gamla samlar damm i förrådet? Det är ju inte allt som ärvs som är utslitet och trasigt, det kan lika gärna vara saker man tröttnat på, eller en fin ny fullt fungerande mobil som ersätts av en ännu nyare jobbmobil, eller någon idrottspryl, som inte längre duger för den som kommit upp på elitnivå, men är mer än tillräcklig för någon annan i familjen som sysslar med samma sak på hobbynivå.

Det är klart att alla i en familj ska ha samma levnadsstandard, men det behöver ju inte betyda att alla ska ha precis samma saker.
    Håller med.
    När det gäller just barn har vi dessutom flera faktorer som inte gäller vuxna och det är ju hur pass rädda är de om grejerna, hur mycket kommer de att slitas samt att barn växer ur grejer, hur bra behöver kvaliteten då vara?
  • Tom Araya
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-09 19:22:42 följande:
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

Vi har även kommit överens om att hon nu när hon fyller 14 ska få ett eget bankkort med en summa pengar på varje månad. Jag går inte så långt som att ge henne hela barnbidraget men vi börjar med 800:- så får vi se hur det går. Räknar med att det tar ett tag innan hon lärt sig prioritera och planera hur pengarna ska fördelas. Kravet är att hon ska ladda sin mobil själv, köpa vissa kläder, betala bio själv, smink och godis/dricka/snacks som inte ingår i det "helggott" som jag köper.
    Låter skitbra. Lycka till! Solig
  • Tom Araya
    Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-09 20:39:41 följande:

Jo, visst har de lärt sig - och lär sig fortfarande, eftersom de inte har något annat val.
    Den yngre har blivit en otrolig nörd säger den äldre - som också är en nörd.
    Och jag behöver nog aldrig åka till verkstan eller till service med min gamla bil. Den kan sonen gå igenom och fixa till. Och den yngste har också börjat tjäna pengar på sitt datorkunnande när han uppdaterade sin grundskolelärares hemsida. Ingen stor summa men ändå. Inbetalades på Paypal som han öppnade när han började sälja olika behörighet till sin Minecraftgrupp. För pengarna köper han spel och laglig musik.
    Fast han rippar de program och filmer som jag vill spara på SVTPlay och TV4Play.
    När han var yngre satt han utanför huset och sålde plantor som vi tillsammans dragit upp, delat på från större och sådana som frösått sig från moderplantan. Och så plockade han bär och rabarber i trädgården och sålde.

Farfar, morfar, mamma, brorsan och jag har varit och är företagare. Båda mina barn är det men har inte registrerat företag. Än.
    Det konstiga är att jag aldrig någonsin har visat dem någonting utan de har upptäckt och tagit reda på själva. Däremot var de nog bland de första i sina klasser att ha tillgång till dator praktiskt taget jämt.
    Den äldste planterade virus i alla skolans datorer när han gick i sjuan. Bara för att kolla om det skulle funka. Innan dess hade han varit på datorerna i mellanstadieskolan och gjort något med dem. Inte för att jävlas utan för att han ville undersöka om det funkade.
    Numera vet de ju vad de gör och jag frågade den yngste igår om han kunde hacka en dator och det sade han att han kunde. Om han är lika vass som Lisbeth Salander än, vet jag inte. Om inte är det nog inte långt ifrån.
    Hoppas bara de använder sina kunskaper till något gott.
  • Tom Araya
    Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-09 23:18:13 följande:

Varför skulle de inte använda dem på ett bra sätt? Jag har pratat med sonen som planterade virus om varför han gjorde det. Och han har berättat att det nog var bra för säkerheten på skoldatorerna var under all kritik. Detta var enda gÅngen han utnyttjat sina kunskaper på ett dåligt sätt. Men man kan j hoppas att datorerna fick bättre säkerhet efter detta.
    Du har själv redan svarat på frågan.

Förövrigt så borde du väl förstå att frågan är befogad istället för att ifrågasätta den, likväl som den hade varit det till en som skaffat sig en låssmeds kunskaper men inte är i yrket.
  • Tom Araya
    Sorkan skrev 2013-04-10 16:30:10 följande:
    Det taskigaste man kan göra mot sina barn är att få dem att tro att omtanke ligger i prylar. Att om man inte får det man önskar sig så är man oälskad. Jag är mamma till tre 17åringar och dem har man kunnat resonera och diskutera med sen de var betydligt yngre än nu -lågstadieåldern ungefär. En förälder har inte skyldighet att ge barnet allt det vill ha, däremot allt det behöver. Prylar är inte lika med kärlek!
  • Tom Araya

Problemet med lagring av privata filer man vill behålla löses enkelt genom att investera i en extern hårddisk, något man bör göra även om man har en egen lap top eller stationär burk, om inte annat så för att säkerhetskopiera på. Tror de går lös på kring tusenlappen om jag inte minns fel.

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/