Anonym (Fattigmor) skrev 2013-04-09 20:39:41 följande:
Jo, visst har de lärt sig - och lär sig fortfarande, eftersom de inte har något annat val.
Den yngre har blivit en otrolig nörd säger den äldre - som också är en nörd.
Och jag behöver nog aldrig åka till verkstan eller till service med min gamla bil. Den kan sonen gå igenom och fixa till. Och den yngste har också börjat tjäna pengar på sitt datorkunnande när han uppdaterade sin grundskolelärares hemsida. Ingen stor summa men ändå. Inbetalades på Paypal som han öppnade när han började sälja olika behörighet till sin Minecraftgrupp. För pengarna köper han spel och laglig musik.
Fast han rippar de program och filmer som jag vill spara på SVTPlay och TV4Play.
När han var yngre satt han utanför huset och sålde plantor som vi tillsammans dragit upp, delat på från större och sådana som frösått sig från moderplantan. Och så plockade han bär och rabarber i trädgården och sålde.
Farfar, morfar, mamma, brorsan och jag har varit och är företagare. Båda mina barn är det men har inte registrerat företag. Än.
Det konstiga är att jag aldrig någonsin har visat dem någonting utan de har upptäckt och tagit reda på själva. Däremot var de nog bland de första i sina klasser att ha tillgång till dator praktiskt taget jämt.
Den äldste planterade virus i alla skolans datorer när han gick i sjuan. Bara för att kolla om det skulle funka. Innan dess hade han varit på datorerna i mellanstadieskolan och gjort något med dem. Inte för att jävlas utan för att han ville undersöka om det funkade.
Numera vet de ju vad de gör och jag frågade den yngste igår om han kunde hacka en dator och det sade han att han kunde. Om han är lika vass som Lisbeth Salander än, vet jag inte. Om inte är det nog inte långt ifrån.
Hoppas bara de använder sina kunskaper till något gott.