• Tirja

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Anonym (E) skrev 2013-04-09 12:55:27 följande:
    Nu är din dotter 14, och då är man kaxig, lättirriterad osv. Det är så det är, inget hon gör med flit. Jag var vidrig som 14 och nu som vuxen ser jag tillbaka på den åldern med ångest. Jag mådde så dåligt och hade det så jobbigt med alla känslor man hade då.

Som 14 kan man heller inte jobba och tjäna pengar. Jag tycker att din dotter borde få en dator. Har du inte råd att betala hela så ta på avbetalning, brukar vara räntefritt i ett år. Jag tycker inte att barn ska ha mindre för att de själva inte tjänar pengar. Att gå i skolan är hennes jobb. Tycker inte heller att du förtjänar mer för att du är vuxen och tjänar pengar, snarare tvärtom. En cool telefon är viktigare och betyder mer för en tonåring än en vuxen. När din dotter fyller 18 kan du begära att hon kan jobba lite för att ha råd med dyra saker, om hon klarar av skolan samtidigt dvs.
    Jag jobbade som 14 åring, delade reklam i ett år för att kunna köpa det jag ville ha! Och jag fick ihop till en liten tv, en ny mobil och en egen dator med dom pengarna. Plus kläder och sånt man ville ha i övrigt, som biobesök och godis, fylla på mobilen. 

Och nej mina barn kommer inte FÅ saker som mobiltelefon med mera, utan dom får jobba och sköta sig hemma. Spara sin månadspeng och kanske få ett bidrag till dom i present (så klart när dom är tonåringar, som små barn kan man inte kräva så mycket av dom men då önskar dom sig sällan så dyra saker heller). Att folk idag lever på kredit mer eller mindre är inget jag vill lära mina barn iaf.

Bara för att 14 är en jobbig ålder betyder inte det att man får bete sig hur som helst för det. 
    Det är en förälders jobb att uppfostra sina barn även i dom jobbiga tonåren, men det är det många föräldrar idag som inte gör och sen funderar dom över varför deras barn är bortskämda snorvalpar! 
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/