• Anonym (ensammeden)

    Bara en mamma, sambo adoptera mitt barn?

    Har en dotter utan fader, hur det blev så orkar jag inte gå in på. Men han är okänd och kommer alltid att vara.

    Har ett gemensamt barn med min sambo och vi vill nu att han adopterar "vår" andra dotter som faktiskt inte har någon pappa (bortsett från sambon som alltid vart där från början,alltså pappa ändå).

    Hur går en sådan process till? Vem kontaktar man?Tar det lång tid?Pratar dom med ens släktingar om detta?Vilka dras in i en sådan här process?

    Ska vi kontakta någon?Läst något om att tingsrätten har en blankett man skall fylla i, vart hittar vi den?

    Mvh

  • Svar på tråden Bara en mamma, sambo adoptera mitt barn?
  • Anonym

    Ni båda måste vara över 25 och gifta, samt varit det i 2år innan man kan adoptera.

  • Anonym

    Två år behöver ni inte vara gifta, men att vara gifta gör allt mycket enklare.
     

  • Anonym (insatt)

    Ni måste enligt lag vara gifta och den som inte är biologisk förälder måste ha fyllt 25. Man måste kunna visa att man lever i ett stabilt o tryggt förhållande också och där brukar personer i nätverket få lämna referenser ...

  • Anonym (hjälpsam)

    En VARNING vill jag ge dig om ni inte är gifta. Nyss stod det om ett sådant fall i vår stads morgontidning, en mamma som ville att hennes sambo skulle få adoptera hennes dotter från ett tidigare förhållande så att alltså både mamman och hennes sambo är juridiska föräldrar till flickan. Dom ansökte om adoptionen och domstolen beviljade MEN hade "GLÖMT" att informera att om man adopterar när man är sambo så blir sambon juridisk vårdnadshavare MEN mamman förlorade sin roll som vårdnadshavare och är alltså INTE juridiskt sett vårdnadshavare åt sitt eget biologiska barn!  Detta kan tydligen inte hända om man är gift när man gör ovanståden adoption så kolla upp detta NOGA så du inte förlorar vårdnaden! Denna domstol har fått skarp kritik från högre instans för denna uteblivna information till mamman före domstolsförhandlingen.

Svar på tråden Bara en mamma, sambo adoptera mitt barn?