• kollakolla

    Ska farmor få betalt för att skjutsa 7 km till skolan??

    Hej! Tycker man att farmor ska få betalt för att skjutsa 7 km till och från skolan två gånger i veckan? Soppapengar är självklart att hon får. Men ska hon få betalt för tjänsten som "hushållsnära tjänst"????

  • Svar på tråden Ska farmor få betalt för att skjutsa 7 km till skolan??
  • pellepelle

    Om du känner att tjänten är värt något för dig och hon inte tycker det är kostigt så kan ni ju ge en slant för det- Tror dock inte skatteverket lär behöva lägga sig i så att säga...

  • pellepelle

    Skulle du gratis köra hennes matkassar från affären fram och tillbaka två gånger i veckan?

    Nåja, det handlar ju om ekonomiska förutsättningar och vilket förhållande man har inom familjen så jag ska inte lägga mig i och döma. Jag vore glad om vi hade närmsta far eller morförälder närmare än 20 mil som idag....

  • jashrinah

    vill hon köra dem ? 
    måste hon köra dem ?  alltså måste ni anställa någon som gör det om hon inte vill  ? 

  • Regnig måndag
    pellepelle skrev 2013-04-11 14:59:09 följande:
    Skulle du gratis köra hennes matkassar från affären fram och tillbaka två gånger i veckan?

    Nåja, det handlar ju om ekonomiska förutsättningar och vilket förhållande man har inom familjen så jag ska inte lägga mig i och döma. Jag vore glad om vi hade närmsta far eller morförälder närmare än 20 mil som idag....
    Precis min åsikt.

    Här har vi dem nära och det blir väl som i de flesta familjer - tjänster och gentjänster. Farmor skjutsar barnbarnen och vi målar om huset. Om farmor hade det väldigt knapert skulle jag givetvis betala henne.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Regnig måndag skrev 2013-04-11 15:09:19 följande:
    Precis min åsikt.

    Här har vi dem nära och det blir väl som i de flesta familjer - tjänster och gentjänster. Farmor skjutsar barnbarnen och vi målar om huset. Om farmor hade det väldigt knapert skulle jag givetvis betala henne.
    och måla huset.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • kollakolla

    Jag tror att hon vill skjutsa - men det är klart att det är rätt ofta. Alternativet är att vi själva skjutsar mer. Anställa någon hade inte gjort.

  • Bling1975

    Jag hade blivit uppriktigt förvånad om min mamma skulle vilja ha betalt för att hämta och lämna mitt barn. Men har man själv en ansträngd ekonomi så kan ju kostnaden för detta vara ganska betydande när det är så ofta. Är det dessutom ett måste så farmor inte bara kan avboka med kortvarsel så är det inte helt orimligt med en ersättning. I min familj ger vi dock sällan pengar för tjänster utan bjuder på något annat eller köper presenter.

  • Solrosens
    Bling1975 skrev 2013-04-11 15:20:23 följande:
    Jag hade blivit uppriktigt förvånad om min mamma skulle vilja ha betalt för att hämta och lämna mitt barn. Men har man själv en ansträngd ekonomi så kan ju kostnaden för detta vara ganska betydande när det är så ofta. Är det dessutom ett måste så farmor inte bara kan avboka med kortvarsel så är det inte helt orimligt med en ersättning. I min familj ger vi dock sällan pengar för tjänster utan bjuder på något annat eller köper presenter.

    Bling1975 skrev 2013-04-11 15:20:23 följande:
    Jag hade blivit uppriktigt förvånad om min mamma skulle vilja ha betalt för att hämta och lämna mitt barn. Men har man själv en ansträngd ekonomi så kan ju kostnaden för detta vara ganska betydande när det är så ofta. Är det dessutom ett måste så farmor inte bara kan avboka med kortvarsel så är det inte helt orimligt med en ersättning. I min familj ger vi dock sällan pengar för tjänster utan bjuder på något annat eller köper presenter.

  • Toktrasan

    Tycker att det lite grann beror på... har hon erbjudit sig eller är det ni som bett henne skjutsa? Och är det alltid två "fasta" dagar i veckan, eller vid behov? Finns det risk att hon känner att hon inte "kan" säga nej?

    Jag hade definitivt gett bensinpengar, men sedan hade jag visat vår uppskattning och tacksamhet för att hon ställer upp genom att t.ex. bjuda ut på en god middag, någon blomma/liten present då och då och liknande.

     

  • liv

    Alltså. Du menar att hon skulle få pengar utöver bensinen? Vill hon ha betalt för att umgås med sitt barnbarn? Skämtar du?

Svar på tråden Ska farmor få betalt för att skjutsa 7 km till skolan??