• Anonym (för ung?)

    Adoptera från Kina, åldersbegränsningar.

    Jag och min man har försökt få barn i 3 år, gjort ivf som gått framåt och bakåt, negativt och mf. Vi har nu tankar på att adoptera från Kina och vill adoptera ett barn med särskilda behov, problemet verkar nu vara att man måste ha fyllt 30 år innan ansökan skickas till Kina för att bli godkända, vi är båda 28 år, känns ju väldigt tråkigt om vi måste vänta två år bara för att bli äldre. Är det någon här som adopterat från Kina som varit under 30 vid det tillfället eller är det helt omöjligt att bli godkänd innan dess?

  • Svar på tråden Adoptera från Kina, åldersbegränsningar.
  • fabbemam

    Jag tycker du ska ringa AC, FFIA och BV för att se vad de säger. Jag vet att om man som vi gjorde, adopterar ett barn som klassas som Special Focus, kan bli godkänd även om man inte uppfyller alla krav Kinas krav. Om åldersgränsen är en sån sak vet jag inte...

  • fabbemam

    Sitter nu vid datorn där det går bättre o snabbare att skriva.

    Som sagt jag vet inte om åldersgränsen är en sån sak som Kina ibland kan bortse ifrån men det låter inte som om ni har något medgivande ännu, eller missuppfattade jag det?

    Om ni bara är i startfasen av era adoptionstankar måste ni både gå en obligatorisk föräldrautbildning och göra en medgivandeutredning och få ett medgivande innan det kan bli aktuellt att adoptera från något land,, men det kanske du redan visste. Att jag tar upp det är för om min uppfattning om att ni inte ännu startat denna process så kommer ni ju att ha kommit ännu närmre 30 innan ni är klara. Hur nära 30 beror krasst på vilken kommun ni bor i, när nästa utbildning börjar, om det är kö dit och om det är kö eller inte för att starta medgivande utredningen och hur lång tid den tar.

    Om ni får börja utbildningen i höst så kanske utredning i januari 2014 och ni har medgivandet i er hand om ett år MEN det kan gå både snabbare och ta längre tid. För oss tog det 2 år att få medgivande men för andra har det gått på ett halvår, variationen är stor! Går det snabbt för er så har ni goda chanser för en relativt snabb adoption även från andra länder efter som ni räknas som unga i adoptionsvärldenGlad.

    Om jag var ni skulle jag om det inte redan är gjort kontakta kommunen och höra mig för om deras tidsperspektiv och lämna in en ansökan om medgivande utredning och VIKTIGAST av allt, STÄLLA MIG I KÖ hos minst 2 adoptionsorganisationer OMGÅENDE, för att samla kötid tills ni får ert medgivande. Ställa sig i kö gör man genom att betala in en avgift som är olika hos olika organisationer, fråga när du ändå frågar om Kina o ålder.

    LYCKA TILL!

  • Anonym (samma sits)

    Jag har inget svar på din fråga men har funderat på samma sak, vi ligger dock ännu längre från 30. Min man är 29 men jag är bara 26, fyller 27 i höst.

    Vi hoppas på att få vårt medgivande till sommaren eller senast i början av hösten. När det är klart ska vi prata med våra organisationer.

  • fabbemam
    Anonym (samma sits) skrev 2013-04-16 10:17:15 följande:
    Jag har inget svar på din fråga men har funderat på samma sak, vi ligger dock ännu längre från 30. Min man är 29 men jag är bara 26, fyller 27 i höst.

    Vi hoppas på att få vårt medgivande till sommaren eller senast i början av hösten. När det är klart ska vi prata med våra organisationer.
    Jag vet att organisationerna ofta är ovilliga till att diskutera landval innan medgivandet är inskickat MEN direkta frågor kring tex borde de svara på. Organisationerna är TILL FÖR ER, ni betalar dem en massa pengar för att de ska hjälpa er. Om ni redan funderar på att adoptera barn med SN så är det bra att få med det i utredningen. INTE VILKA men att det står att ni diskuterat detta och att ni gärna adopterar ett barn med SN av någon form.
  • Anonym (samma sits)
    fabbemam skrev 2013-04-16 10:34:06 följande:
    Jag vet att organisationerna ofta är ovilliga till att diskutera landval innan medgivandet är inskickat MEN direkta frågor kring tex borde de svara på. Organisationerna är TILL FÖR ER, ni betalar dem en massa pengar för att de ska hjälpa er. Om ni redan funderar på att adoptera barn med SN så är det bra att få med det i utredningen. INTE VILKA men att det står att ni diskuterat detta och att ni gärna adopterar ett barn med SN av någon form.
    Tack för tipset. Vi har tagit upp med våra utredare att vi gärna adopterar ett barn med SN och att vi även är öppna för att adoptera lite äldre barn (upp till 5 år).
  • Anonym (för ung?)

    Tack för svaren och tipset, ska gå med i någon/några adoptionsorganisationer snarast. Vi ska börja utbildningen i augusti och för utredningen väntar vi på en kallelse för första möte om ett par veckor så förhoppningsvis kan vi ha ett medgivande i början av nästa år som senast. Därav min fundering om ålder, när man adopterar barn med sn tar det bara 3-6 månader tills man är hemma igen med barnet från att ha skickat ansökan till landet enligt ffia som vi tänkte välja.

  • Anonym (för ung?)

    Läste nu på ffia att det inte är någon kö just nu för onlinesystemet i Kina så det är bara skicka ansökan när medgivandet är klart.. men det finns ju andra länder med sn där det kanske är kö så det är väl bäst att gå med ändå.

  • fabbemam

    Just nu kan man skicka in sina papper till Kina omgående genom alla organisationer men de har ju olika många familjer som de ska matcha med barn. Antalet familjer varierar hela tiden även hos organisationerna själva. Som det är nu behöver du inte ens ha skickat ansökan till Kina för att bli matchad med ett barn, bara ha en liten elektronisk ansökan klar.

    Detta gäller NU men i adoptionsvärlden svänger villkoren SNABBT, ibland med förvarning och ibland inte. Länder stängs och länder kommer till, regler ändras och regler försvinner så det som gäller idag gäller kanske inte imorgon eller om ett halvår eller om två år. Av denna anledning är det viktigt att ställa sig i kö så fort som möjligt även om man vill adoptera ett SN barn för konkurrensen om dem hårdnar också.

  • Emeli

    Enligt AC svarar den 2013-03-11 ska båda föräldrarna ha fyllt 30 för att få skicka en ansökan till Kina. De skriver att just ålderskravet är något som Kina inte gör avsteg från.

  • Anonym (för ung?)
    Emeli skrev 2013-04-19 01:20:48 följande:
    Enligt AC svarar den 2013-03-11 ska båda föräldrarna ha fyllt 30 för att få skicka en ansökan till Kina. De skriver att just ålderskravet är något som Kina inte gör avsteg från.
    Vad tråkigt.. då blir det inte Kina då om vi inte vill vänta över två år till :( Ska kolla vad fler länder det finns med sn barn.
  • Emeli
    Anonym (för ung?) skrev 2013-04-21 08:39:06 följande:
    Vad tråkigt.. då blir det inte Kina då om vi inte vill vänta över två år till :( Ska kolla vad fler länder det finns med sn barn.
    Barn med särskilda behov finns i alla länder. Ansökningsförfarandet skiljer sig åt mellan länderna.

    Jag tror det är klokt av er att ställa er i kö i vilket fall som helst.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (samma sits) skrev 2013-04-16 10:55:40 följande:
    Tack för tipset. Vi har tagit upp med våra utredare att vi gärna adopterar ett barn med SN och att vi även är öppna för att adoptera lite äldre barn (upp till 5 år).
    Att ni funderar på SN barn behöver inte särskilt framgå av medgivandet (eftersom alla adoptivbarn kan betraktas som SN-barn). Vilken ålder ni har medgivande för måste däremot framgå av beslutet.
  • fabbemam
    Anonym (insatt) skrev 2013-04-21 22:19:54 följande:
    Att ni funderar på SN barn behöver inte särskilt framgå av medgivandet (eftersom alla adoptivbarn kan betraktas som SN-barn). Vilken ålder ni har medgivande för måste däremot framgå av beslutet.
    Fast jag VET att flera av organisationerna som förmedlar SN- barn från, åtminstone, Kina KRÄVER ett särskilt intyg från familjerätten där det framkommer att man diskuterat SN och vilken parets inställning till detta är. För att slippa lägga ner tid o kraft på ett sånt intyg är det smart att ha tankarna med redan i utredningen. Intygskravet är inte från Kina utan ifrån de svenska organisationerna.

    Som det ser ut idag, att det behövs föräldrar till barn med SN, kan jag ju tycka att ALLA utredare borde diskutera detta i utredningen, utan att de sökande tar upp frågan!

    Idag är det sällan det finns en åldersbegränsning på medgivandena om det inte finns syskon i familjen för då kan det tex vara så att medgivandet gäller barn fött senare än XXXX  för att garantera en ålderskillnad på de blivande syskonen.
  • Anonym (insatt)
    fabbemam skrev 2013-04-22 06:39:27 följande:
    Fast jag VET att flera av organisationerna som förmedlar SN- barn från, åtminstone, Kina KRÄVER ett särskilt intyg från familjerätten där det framkommer att man diskuterat SN och vilken parets inställning till detta är. För att slippa lägga ner tid o kraft på ett sånt intyg är det smart att ha tankarna med redan i utredningen. Intygskravet är inte från Kina utan ifrån de svenska organisationerna.

    Som det ser ut idag, att det behövs föräldrar till barn med SN, kan jag ju tycka att ALLA utredare borde diskutera detta i utredningen, utan att de sökande tar upp frågan!

    Idag är det sällan det finns en åldersbegränsning på medgivandena om det inte finns syskon i familjen för då kan det tex vara så att medgivandet gäller barn fött senare än XXXX  för att garantera en ålderskillnad på de blivande syskonen.
    Att det av utredningen framgår att man pratat om barn med särskilda behov under utredningssamtalen är inte detsamma som att det måste stå med i medgivandebeslutet!
  • fabbemam
    Anonym (insatt) skrev 2013-04-22 17:36:28 följande:
    Att det av utredningen framgår att man pratat om barn med särskilda behov under utredningssamtalen är inte detsamma som att det måste stå med i medgivandebeslutet!
    Nä absolut inte, har jag skrivit så någon gång? Insatt, du brukar ha väldigt kloka och faktabaserade svar, har läst många av dem men i denna fråga känns det på dina svar som om jag skulle vara mer insatt ;)
    Emeli skrev 2013-04-19 01:20:48 följande:
    Enligt AC svarar den 2013-03-11 ska båda föräldrarna ha fyllt 30 för att få skicka en ansökan till Kina. De skriver att just ålderskravet är något som Kina inte gör avsteg från.
    Va synd för er i denna tråd som i så fall måste vänta, hoppas att ni hittar något annat land som det går fortare ifrån. Att vara under 30 räknas i de flesta länder som ungt och det gör att det i en del fall kan gå fortare.

  • Anonym (samma sits)

    I vår kommun får man numera alltid medgivande utan åldersbegränsning när det är första barnet. Jag tycker att det är bra om det står med i utredningen att vi diskuterat att adoptera barn med SN.

    Tråkigt att Kina inte verkar möjligt för oss just nu. Men sålänge vi får barn så är det mindre viktigt varifrån det kommer.

Svar på tråden Adoptera från Kina, åldersbegränsningar.