• silhuett

    Vilken Sony Xperia?

    Jag ska skaffa mig min första smartphone och tänker satsa på en Sony Xperia. Min budget ligger på max 2000 kr, men det finns ju flera olika modeller att välja mellan och jag känner mig lite lost.. Vilken är bäst? Vilken är mest prisvärd? Vilken bör man köpa?

    Mina viktigaste krav:


    En hyfsat bra kamera. Är visserligen inte tänkt att ersätta en riktig kamera, så den behöver inte vara perfekt, men vill ändå kunna få fina bilder. Lätthanterlig sms-funktion, med bra ordbok. Bra batteritid (så bra det nu kan bli med en smartphone). Kommer vilja kunna lyssna på musik, så stort minne (eller möjlighet att köpa till stort minne), och bra ljudkvalitet. Inte för stor och klumpig.

     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-12 20:28

    Sen vill jag gärna att den ska kännas gedigen, inte plastig. Men det är mer ett önskemål än ett krav.
  • Svar på tråden Vilken Sony Xperia?
  • paret

    Hej, tyvärr ligger de flesta smarta telefoner på över 2000 så utbudet är inte så stort.
    Du får kolla på olika sidor, tex phonehouse, där kan du söka och jämföra bland olika modeller.

  • silhuett

    Jag har tittat runt massor, frågat på andra forum, läst recensioner etc., och sållat ner till två stycken modeller:
    Xperia Ray och Xperia P.

    P ligger dock på 2500 kr men ska tydligen vara bra. Ray ska vara bra för sitt pris (ca 1500 kr) men behöver ett extra minneskort (32 GB för 200 kr). P kan man inte sätta in ett externt minneskort i utan får nöja sig med 13 GB.

    Det som sägs om Ray är att den kan vara seg. Men å andra sidan har jag läst en massa folk som skriver på diverse forum att den inte alls är seg. Så man blir ju förvirrad.

    Ray har ingen blixt, bara en fotolampa. Det är väl det som drar ner betyget för min del. Är en blixt dock värd 1000 kr när jag dessutom har andra kameror?

  • paret
    silhuett skrev 2013-04-13 19:33:53 följande:
    Jag har tittat runt massor, frågat på andra forum, läst recensioner etc., och sållat ner till två stycken modeller:
    Xperia Ray och Xperia P.

    P ligger dock på 2500 kr men ska tydligen vara bra. Ray ska vara bra för sitt pris (ca 1500 kr) men behöver ett extra minneskort (32 GB för 200 kr). P kan man inte sätta in ett externt minneskort i utan får nöja sig med 13 GB.

    Det som sägs om Ray är att den kan vara seg. Men å andra sidan har jag läst en massa folk som skriver på diverse forum att den inte alls är seg. Så man blir ju förvirrad.

    Ray har ingen blixt, bara en fotolampa. Det är väl det som drar ner betyget för min del. Är en blixt dock värd 1000 kr när jag dessutom har andra kameror?
    Blixt och fotolampa är samma sak. typ
    I en mobil är 13 GB minne väldigt mycket så vida du inte ska spela in video etc.
    Jämför med ett usb minne på 16GB
Svar på tråden Vilken Sony Xperia?