• Shootman

    Vad är relativitetsteorin för nått???

    tja, finns det någon som kan förklara lite mer för mig vad som menas med relativitetsteorin som Einstein presenterade på tidigt 1900-tal. Jag har läst lite om det på Wikipedia men det är för komplicerat!
    Tackar för svar! :) 

  • Svar på tråden Vad är relativitetsteorin för nått???
  • Neko

    Tror att det är så här i extrem kortversion:

    Eftersom ljusets hastighet i vakuum är konstant för allt som observerar den (oavsett deras hastighet) så innebär det att tiden inte är konstant. Det får en hel del effekter varav en är den kända formeln E=MC2 som visar att energi och massa är ekvivalenta.

  • snedtak

    Det finns både Einsteins speciella relativitetsteori och hans allmänna relativitetsteori.

    Den första handlar om att man inte ser rummet och tiden som skilda saker, utan de hör ihop. Det enda som är konstant är ljusets hastighet i vakuum, med hastigheten c. Detta får konsekvenser som är svåra att tänka sig. Tex är längd och tid inte konstanta, utan om man rör sig nära ljusets hastighet (tex 99% av den) blir man kortare och tiden går långsammare.

    Den allmänna relativitetsteorin handlar om gravitation och rumtid, och är lite lurigare att förklara. Tar gärna emot bra lekmanna förklaringar.

  • Fagerlund

    Det började med att man försökte mäta ljusets hastighet med stor noggrannhet. Man förväntade sig också att kunna mäta att hastigheten skulle vara olika i olika riktningar. Eftersom jorden rör sig runt solen med 30 km per sekund, så trodde man naturligtvis att ljusets hastighet skulle vara större i den enda riktningen jämfört med den andra. Det visade sig att det gick att mäta ljusets hastighet med stor noggrannhet, men den var konstant i alla riktningar. 

    Detta var mycket förbryllande, och man kunde inte förklara hur ljusets hastighet alltid var densamma i alla riktningar. Detta fick Einstein veta, och han spekulerade utifrån det faktum att ljusets hastighet faktiskt är konstant. Alltid konstant under alla förhållanden. Om man utgår från detta faktum, så följer ganska snart att allting annat måste vara relativt. Till och med tiden måste vara relativ ljusets hastighet.

        

  • roffe
    Fagerlund skrev 2013-04-23 19:38:53 följande:
    Det började med att man försökte mäta ljusets hastighet med stor noggrannhet. Man förväntade sig också att kunna mäta att hastigheten skulle vara olika i olika riktningar. Eftersom jorden rör sig runt solen med 30 km per sekund, så trodde man naturligtvis att ljusets hastighet skulle vara större i den enda riktningen jämfört med den andra. Det visade sig att det gick att mäta ljusets hastighet med stor noggrannhet, men den var konstant i alla riktningar. 

    Detta var mycket förbryllande, och man kunde inte förklara hur ljusets hastighet alltid var densamma i alla riktningar. Detta fick Einstein veta, och han spekulerade utifrån det faktum att ljusets hastighet faktiskt är konstant. Alltid konstant under alla förhållanden. Om man utgår från detta faktum, så följer ganska snart att allting annat måste vara relativt. Till och med tiden måste vara relativ ljusets hastighet.

        
    Oj! Nu har jag förstått! Äntligen! Jäklar vad bra du förklarade detta, tack :D
  • Themis

    Varför hjälper ni folk med deras läxor?


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • roffe
    Themis skrev 2013-04-24 22:20:28 följande:
    Varför hjälper ni folk med deras läxor?
    Jag blev hjälpt, jag gör inga läxor, jag studerar inte ens, men jag är intresserad av fysik. 

    Läxhjälp är väl inte olagligt precis. Om man inte förstår själv, och läraren inte går att nå så här på kvällskvisten, och föräldrarna inte kan förklara, då vänder man sig väl till Internet, en plats där information flödar?

    Det är väl bättre att få ett problem lättförklarat så man förstår än att stå där och trampa och inte lära sig något?

    Jag och mina mattelärare har alltid tänkt på olika sätt så jag förstod aldrig på lektionerna. Min pappa fick förklara när jag kom hem. Så har jag haft i flera ämnen. Jag hade gärna haft fler som kunde förklara vissa begrepp mer lättfattat, då hade mina betyg varit mycket högre. Ofta är det svenskan och ordförståelsen som stjälper, men man är intelligent nog att fatta fenomenet om man använder ett enklare språk.  :)

    Nu kanske Ts bara var lat, det vet jag ju inte egentligen, ville bara ge en till synvinkel =) 
Svar på tråden Vad är relativitetsteorin för nått???