Sjukt trött på allt omkring mig (livet i sig)
Jag kan relatera, om än var det många år sedan jag var i liknande situation som din. Jag försökte strunta i att ta tag i min depression/allmänt dåliga psyke i flera år, just för att jag hela tiden tänkte att jag faktiskt "borde". BORDE vara normal, inte må dåligt, skaffa jobb, klara av jobb och sociala situationer osv... Skammen av att inte klara av det, att inte lyckas vara "normal" och klara av sådant som alla andra gör, gjorde till slut att jag inte orkade mer. Insåg, med hjälp av min mamma, att det finns en anledning till att jag inte klarar av att jobba. Att duscha, äta mat, städa, göra någonting.
Vi gick till Vårdcentralen och berättade hur allting sett ut och ser ut. Jag fick en remiss till Öppna Psykvården, och även om det tog mig nästan ett halvår(!), så har jag till slut börjat få den hjälp som jag faktiskt behövde. Har även fått diagnos på min mentala hälsa, och den gör det väl lättare på något sätt att fatta att vissa saker klarar man inte bara av själv.
Så mitt råd till dig är att göra samma sak. Gå till akutmottagningen för Psyk (om du har det där du bor), berätta ALLTING, och så kommer de komma med förslag om vad du bör göra. Du kan även gå till Vårdcentralen, men de är väl inte direkt lika förstående för psykiska problem där, vad jag märkt. Insistera på att du behöver ha hjälp. Tycker det låter uppenbart att du lider av mentala problem som sätter käppar i hjulet för att ditt liv ska fortgå.
Slösa inte bort flera år såsom jag har gjort. Det är inte värt det.