• Anonym
    Äldre 14 Apr 08:23
    8335 visningar
    5 svar
    5
    8335

    Vad betyder ansvar på jobbet?

    Jag har hamnat i en pissig sits på jobbet och jag undrar hur ni andra ser på det här med att vara ansvarig för någonting.

    Min tjänst har ändrat sig. Jag är ansvarig för att en maskin blir monterad, men jag har inga befogenheter att styra om personal, planera verksamheten eller prioritera mellan maskiner. Att jag är "ansvarig" visar sig i praktiken innebära att jag får agera springpojke när det saknas skurv och mutter samt göra det administrativa skitjobbet som ingen annan vill ta i. Andra har sina uppgifter, att jag är ansvarig = gör skiten som blir över, utan några befogenheter, och ta emot skäll när maskinen blir sen.

    Jag är också "ansvarig" för uppgifter i stil med att Nisse ska lämna ett visst dokument till Pelle. Men om Nisse inte producerar det dokumentet eller inte ger det till Pelle, då kan jag inte göra någonting. Mitt "ansvar" kommer inte med några befogenheter. Jag kan inte säga åt Nisse att göra dokumentet, eller fördela om uppgiften till någon annan om Nisse skulle slarva. Det enda jag kan göra är att själv utföra Nisses jobb - det är ju jag som är ansvarig för att resultatet lämnas vidare och inte Nisse själv. Arbetstidsmässigt ska den uppgiften ta max 5 minuter (att fysiskt lämna dokumentet från Nisse till Pelle är ju inte så svårt) men min rollbeskrivning tar ingen hänsyn till att jag ofta måste göra Nisses jobb för att kunna leverera hans dokument!

    Hur ser ni på det här? Borde inte ansvar över någonting medföljas av någon slags befogenheter? Och skulle ni stanna på ett jobb med sådana här förutsättningar?

  • Svar på tråden Vad betyder ansvar på jobbet?
  • Äldre 14 Apr 08:29
    #1

    Jag hade inte stannat. Ansvar och befogenheter ska följas åt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 08:33
    #2
    Lena skrev 2013-04-14 08:29:18 följande:
    Jag hade inte stannat. Ansvar och befogenheter ska följas åt.
    Men säg att du hade ansvar för att en lista ska lämnas från Nisse till Pelle, vilka befogenheter skulle du tycka vara rimligt att du hade i den frågan?

    Den enda "befogenheten" jag har idag är att jag får skälla på dem. =/
  • carhe
    Äldre 14 Apr 08:38
    #3

    Du har råkat ut för nåt som inte är helt ovanligt. Ansvar utan befogenhet. Med ansvar ska följa befogenhet och med befogenhet ska följa ansvar. Det du kan göra nu är att boka en tid med din chef, den som gett dig det nya ansvaret. Skriv ner några händelser där du inte kunnat ta ansvar på grund av bristande befogenhet. Det är där viktigt att du inte "lämnar ut" dina kollegor. Det ger ett oproffsigt intryck. Redogör kort för två eller tre situationer, säg att det är viktigt för dig att göra ett bra jobb men att förutsättningarna inte är de bästa. Dessutom, och det är viktigt, ha ett eller två förslag på vilka förändringar som du anser behövs. Uttryck dem som förslag, inte som krav. Om du inte får något gensvar, eller om chefen anser att du har fel så kan du avsäga dig ansvaret med motiveringen att det är viktigt för dig att göra ett bra jobb men att du anser att du inte är rätt person för jobbet.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 08:49
    #4
    carhe skrev 2013-04-14 08:38:18 följande:
    Du har råkat ut för nåt som inte är helt ovanligt. Ansvar utan befogenhet. Med ansvar ska följa befogenhet och med befogenhet ska följa ansvar. Det du kan göra nu är att boka en tid med din chef, den som gett dig det nya ansvaret. Skriv ner några händelser där du inte kunnat ta ansvar på grund av bristande befogenhet. Det är där viktigt att du inte "lämnar ut" dina kollegor. Det ger ett oproffsigt intryck. Redogör kort för två eller tre situationer, säg att det är viktigt för dig att göra ett bra jobb men att förutsättningarna inte är de bästa. Dessutom, och det är viktigt, ha ett eller två förslag på vilka förändringar som du anser behövs. Uttryck dem som förslag, inte som krav. Om du inte får något gensvar, eller om chefen anser att du har fel så kan du avsäga dig ansvaret med motiveringen att det är viktigt för dig att göra ett bra jobb men att du anser att du inte är rätt person för jobbet.
    Tack för dina förslag!

    Jag har försökt någonting i den stilen, men chefen säger då bara att organisationen är under utveckling/förändring, att vi får göra så gott det går så länge och att "det har ju fungerat förut". Sedan bokar vi en ny tid för uppföljningssamtal om fem veckor eller någonting, och under tiden ska det rulla på. Det är ett stort företag och att få ut en leverans i tid kan handla om 100 miljoner kronor, så det är svårt att protestera genom att helt enkelt låta saker gå åt helvete.

    Jag är konsult på det här företaget, och nästa vecka ska jag prata med min konsultchef om att bli omplacerad. Jag försöker hitta rätt sätt att sätta fingret på vad som är fundamentalt fel med min tjänst, så att han kan omplacera mig på bästa sätt och inte bara tycker att jag gnäller utan orsak.
  • Äldre 14 Apr 15:39
    #5
    Anonym skrev 2013-04-14 08:33:19 följande:
    Men säg att du hade ansvar för att en lista ska lämnas från Nisse till Pelle, vilka befogenheter skulle du tycka vara rimligt att du hade i den frågan?

    Den enda "befogenheten" jag har idag är att jag får skälla på dem. =/
    Att ge någon annan arbetsuppgiften om den inte sköts tex.
Svar på tråden Vad betyder ansvar på jobbet?