• Evenoire

    Ryggbedövning(EDA/spinal) och tatueringar vid komplikationer!

    Jag vet att detta är ett väldiskuterat ämne både här på FL och på andra ställen, men igår på föräldragruppen blev jag upplyst på en helt ny grej som jag tänkte dela med mig av:

    Om det blir ett akut kejsarsnitt så är det ryggbedövning som gäller och som jag förstod det så är det då spinalbedövning, inte EDA.

    Jag är tatuerad på hela ryggen, och eftersom det är oklart huruvida man bör sticka genom tatueringen när man ska in till epiduralrummet (EDA) eller ryggmärgsvätskan/subarachnoidalrummet (spinal) så har jag tänkt att jag får klara förlossningen utan ryggbedövning helt enkelt.

    MEN då har jag ju inte tänkt på att det skulle kunna bli komplikationer som leder till kejsarsnitt. Så nu ska jag försöka prata med en anestesiolog  för att känna mig lite mer förberedd. För av vad jag läst ang detta ämne så kan man antingen: sticka ändå elelr snitta ett litet hål som man kan injicera genom... Det löser sig nog. Men jag tänker att det är fler där ute som är tatuerade som kanske inte tänkt på just den här aspekten.

  • Svar på tråden Ryggbedövning(EDA/spinal) och tatueringar vid komplikationer!
  • Phalaenopsis

    Om tatueringen inte är väldigt täckande borde man kunna dra i huden och hitta någon liten otatuerad fläck att sticka igenom. Annars borde ju ett litet snitt göra susen. Den anestesiolog som vägrar EDA och hänvisar till tatueringen använder den nog bara som svepskäl för att man egentligen inte vill.

Svar på tråden Ryggbedövning(EDA/spinal) och tatueringar vid komplikationer!