Utlandsresa med umgängesförälder
Jag har två barn som jag har ensam vårdnad om. Pappan har umgänge varannan helg. Det har varit en infekterad vårdnads/umgängestvist, och det finns en tingsrättsdom på umgänget.
I sommar ska pappan ha barnen sammanlagt fyra veckor, fördelat på 2x2 veckor. Pappan delar en liten lägenhet med sin sambo, och har nu meddelat att han vill åka utomlands med barnen under sina umgängesperioder i sommar eftersom han tycker att det blir för trångt att vara hemma med barnen så pass länge (hans egna ord). Av olika anledningar är jag inte bekväm med att han tar med sig barnen utomlands; jag vet att han under en ganska lång period seriöst har funderat på att flytta till ett annat, redan specificerat, land. Det är till det landet han vill resa med barnen. Tyvärr är pappan väldigt impulsiv och har fortfarande, av olika anledningar, agg mot mig och har på flera sätt försökt "hämnas", dels för att jag valde att separera, dels för att jag "vann" vårdnadstvisten. Jag har en stark oro för att pappan som "hämnd" håller kvar barnen i det andra landet efter att umgänget ska vara avslutat, även fast jag rent konkret inte kan bevisa något förrän vi faktiskt står där inför fullbordat faktum s.a.s.
Barnen har i dagsläget inga egna pass, men det är inga problem med att skaffa det egentligen. Jag vet att det är jag som vårdnadshavare som ansöker om pass till barnen. Min fråga är, kan jag vägra att ansöka om pass till barnen? Kan det ses som förhindrande av umgänge? Har pappan möjlighet att skaffa tillfälligt pass till barnen - kollas det upp vem som är vårdnadshavare då? Är jag helt dum som känner mig orolig?