• Äldre 21 Apr 11:08
    7044 visningar
    28 svar
    28
    7044

    praktik sökes till redovisningsekonom (Göteborg)

    Hej.

    Jag och min make försöker hitta en praktikplats åt honom på något företag här i Göteborg som typ ekonomiassistent eller redovisningsekonom.  
    Min man har en utbildning som redovisningsekonom men har aldrig fått chansen att lära sig det i praktiken.
    Han började en praktik men de kunde inte ha kvar honom då de inte hade tid att lära honom ( det är ett företag som har få anställda och som utnyttjar praktikanter som gratis arbetskraft)

    Nu undrar jag om någon skulle kunna hjälpa oss, vi behöver en praktikplats. 

    Berättar mer om min make när ni hör av er.

    mvh Maria 

  • Svar på tråden praktik sökes till redovisningsekonom (Göteborg)
  • Äldre 22 Apr 10:13
    #1

    Ingen som känner någon som kanske kan hjälpa ?

  • Äldre 22 Apr 14:37
    #4

    Om man är utbildad och kan allt då behöver man knappast praktik. Företaget är dock skyldig att tillåta praktikanten fråga utan att bli arg.

  • Äldre 22 Apr 23:53
    #6

    Min man tillhör egentligen varken 1 eller 2. Jag ska förklara. Min man läste till redovisningsekonom på ett universitetet i Aten ( han är från Grekland) Han blev klar 1998. Tyvärr hamnade han inte på någon bra praktikplats, han fick inte chans att lära sig så mycket. När det var dags att leta arbete var det hård konkurrens och han fick hela tiden svaret att de sökte någon med arbetslivserfarenhet.
    Efter mycket sökande fick han välja annat. Hans kusin fixade in honom på ett företag det var meningen att han skulle till ekonomiavdelningen men tyvärr tog en annan den platsen då hon hade en viktigare kontakt som fixade in henne. Min man fick plats istället på inkassoavdelningen. Han blev kvar där i 11 år. september 2010 flyttade han till mig och sen dess har han läst svenska och jobbat tillfälligt på ett företag som ringer upp läkare i andra länder för att fråga om vissa läkemedel.

    I september 2012 började han en kurs som är till för utländska ekonomer och det är af, folkuniversitetet och handelshögskolan som samarbetar. De lovade att fixa en praktikplats efter det men det blev inte så för honom och det var en mentor som hittade den praktik han efter en månad fick lämna.
    Flera av hans klasskamrater har fått hjälp med att hitta praktik och de har hamnat på företag som utbildar dem, hjälper dem mm. Så det känns väldigt orättvist att vi ingen hjälp får nu för att hitta ny praktik.

    Jag har förstått att vissa företag vill hjälpa sina praktikanter och vissa inte. Vi hade oturen att hamna hos någon som inte hade lust eller tid.

    Det ända vi vill att någon ska ge min man en chans, det är inte mycket begärt. Vi har alla varit nybörjare, jag antar att du oxå varit det och någon har gett dig en chans för att du ska hamna där du är nu. 

  • Äldre 23 Apr 01:01
    #8

    Vad har du för frågor ?

  • Äldre 23 Apr 01:21
    #11
    Chocoholica skrev 2013-04-23 01:17:44 följande:
    Jag gjorde så att jag gick in på Eniro och sökte på redovisningsbyråer i Göteborg. Sen så försökte jag kolla lite på deras hemsidor (om det fanns) för att bilda mig en uppfattning. Var det intressant så ringde jag företagen, presenterade mig och frågade om de kunde tänkas ha behov av en praktikant.



    Har du tips på några seriösa som kan tänkas ha tid och lust att lära ut ?
  • Äldre 23 Apr 01:26
    #13
    Anders 150 skrev 2013-04-23 01:24:36 följande:
    måste sova så ja inte bränner ut mig helt 

    kikar in senare ha det gott

    god natt alla 



    Godnatt på dig.hoppas du hittar ett sätt att ta dig förbi guppen.
  • Äldre 23 Apr 11:30
    #16
    Maria 434 skrev 2013-04-23 08:49:37 följande:
    Är det inte bättre att din man sätter sig och ringer runt till olika byråer?



    Han får göra det men då får vi hoppas att han hamnar hos någon snäll själ som verkligen vill ge honom en chans att utvecklas.
  • Äldre 23 Apr 11:36
    #18

    Det vi har saknat under den tid han är här är en person som kunnat guida oss, ge oss råd om vad som är bäst för honom och som kan öka hans chans att få jobb. Vi har försökt själva men det har bara resulterat i återvändsgränder. Ibland känns det som om staten arbetar hårt på att trötta ut vissa utlänningar så att de till slut åker tillbaka till sina länder.

  • Äldre 23 Apr 11:40
    #19
    Chocoholica skrev 2013-04-23 11:35:17 följande:
    Testa med dessa. De har kontor i GBG.

    www.fortner.se/om-fortner/praktik.html



    Tack !
  • Äldre 26 May 14:11
    #21
    Chocoholica skrev 2013-05-24 01:37:02 följande:
    Puffar lite och hoppas nån har förslag till TS.



    Tack !!
  • Äldre 5 Jun 01:02
    #22

    Puffar

  • Äldre 19 Jun 14:31
    #23

    Finns det inte någon som kan erbjuda praktik till hösten ?

  • Äldre 19 Jun 17:47
    #26
    Chocoholica skrev 2013-06-19 15:35:30 följande:
    Har haft kontakt med TS, de har försökt och försökt och försökt...
    Förmodlingen därför de måste be om hjälp här på FL.
    Tack så mycket Chocoholica. Det är precis så. Men vi får fortsätta ringandet och sökandet. 
Svar på tråden praktik sökes till redovisningsekonom (Göteborg)