Inlägg från: Border |Visa alla inlägg
  • Border

Ljudböcker eller Högläsning

Det är jätteviktigt att läsa för sina barn, ja. Men inte måste man göra det just vid läggningen. Jag har jobbat mycket på förskolor och märker en ganska markant skillnad på ordförråd och konsten att använda språket rätt hos barn som det läses för och barn det inte läses för. Jag läser mycket för sonen, och han har ett enormt rikt ordförråd, kan uttrycka sig, beskriva saker på ett sätt som inte är så vanligt i hans ålder. Detta har vi fått höra även från förskolepersonal genom åren
    Jag läser för sonen varje kväll, och därefter lyssnar han på en ljudsaga. Jag tycker att både och är jättebra.

• Border
    cloudberry79 skrev 2013-04-24 15:17:22 följande:
    Ljudböcker för större barn, men det finns en studie som visar att föräldrar som aktivt läser åt sina barn också hjälper barnen till bättre resultat i skolan. Man kan inte interagera med en CD-spelare liksom... Så, det är viktigt som fan att läsa åt sina barn!
    Håller med dig! Om man läser en saga kan barnet ställa frågor direkt, man kan diskutera och prata om det man läser. Det är svårare att göra när det kommer till ljudböcker då barnen kanske ligger i sin säng och skall sova och ingen förälder är i samma rum och kan svara på eventuella frågor o.s.v.
    Att BÅDE läsa och låta barnet lyssna på ljudböcker är väl bra, men inte BARA ljudböcker. 
Svar på tråden Ljudböcker eller Högläsning