Inlägg från: Evighetsmaskin |Visa alla inlägg
  • Evighetsmaskin

Lärares Semestrar

Något förvånad att lärare tar en veckas semester semester under skolveckor, vad gör de på loven mer än att arbeta lite, har ledigt?
  • Svar på tråden Lärares Semestrar
  • Evighetsmaskin
    Mercurialis skrev 2013-04-26 13:18:10 följande:
    Det är väl inte mer förvånande än att elever tar ledigt från skolan under terminstid för att åka på semester.

Jag är lärare och jag har 25 semesterdagar per år. Ledigt på loven? Nej. Då har vi fortbildning, klasskonferenser, planeringsarbete mm. 
    Elever får bara ta semester under skoltid om det finns starka skäl här. Förut valdes läraryrket pga de många loven och lång semester, vi hade just ett påkslov och snart är det sommarlov, då tar minst 2 lärare semester en vecka före sommarlovet så man måste använda vikarie.
    Har det gått så långt att skolan sysselsätter er alla lov så ni inte kan ta semester då?

Jag unnar alla lärare att ha ledigt men kanske inte mer ledigt än barnen.
  • Evighetsmaskin

Jag är knappast avundsjuk på vår stackars lärare som kommer att stå ensam med 28 barn ser det ut som. Det var  bättre förr?

"Vecka 19 är X på semester och klassen har vikarie.
    Vecka 20 är X på semester och klassen har vikarie."

Rektor:

"Det är annat nu än förr, andra avtal och villkor. Tidigare var det dock ovanligt. Numer kan lärare ha övertid som kan kompenseras genom exempelvis ledighet.

Det är heller inte så att alla lärare har ledigt alla dagar eleverna har lov."

Givetvis finns det en massa jobb att komma ikapp med på de korta loven men julen är flera veckor och sommarlov mer än 2 månader, så man sett de långa ledigheterna som kompensation för en lägre lön.

• Evighetsmaskin
    Mammatilltvåprinsar skrev 2013-04-26 22:42:50 följande:
    Vi har ledigt jullovet, sportlovet, påsklovet, sommarlovet (ett par veckor mindre än eleverna) samt två dagar på novemberlovet. Ibland behöver/vill vi vara lediga utöver det. Då dras 1,4 dagar i lön/dag, om man ens får ledigt. Men ibland kan det vara värt det. Varför är det ett problem TS?
    Jag vet inte om det är ett problem då vårt lilla barn går i en av klasserna, att ha en vikarie. Men ser obegripligt ut att ta en veckas semester mellan påsklovet och sommarlovet, när vi dessutom ändå har extra röda dagar nu veckor i rad.
    Jag tänker på mitt barn och vill att skolan ska få mer pengar till mindre klasser, så lärarna får det bättre.
    Tittade igår på amerikanska mäklarsajter där man kan se att i skolor intill är det ex. 15:1 med lärare eller lite sämre.
  • Evighetsmaskin
    ss skrev 2013-04-26 23:07:24 följande:
    Haha en annan stavade nog bättre som gymnasielev än vad jag gör nu, var ju mer färskt då Flört
    Ja nystuderade brukar vara riktiga petimetrar :(
Svar på tråden Lärares Semestrar