• Lilia

Vad får era katter för torrfoder?

Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?
  • Lilia
    lennartsdotter skrev 2013-04-30 08:36:16 följande:
    Vattenskålar är oftast större än ett vattenglas vilket ger större vattenyta=högre avdunstning. 1 dl på 8 dygn ger dock en förlust på 12,5 ml/dygn vilket är ganska mycket. Lägg till att många placerar vattenskålar i fönstret vilket ofta innebär att det finns element under och du kan på det ha solinstrålning som ökar avdunstningen.Katter som bara äter torrfoder får ofta i sig för lite vätska, därför kan "lite göra mycket". Om du beräknar att en katt på 3 kg dricker precis de där 176 ml vatten den behöver varje dag gör det självklart stor skillnad om du beräknar 10 ml fel varje dag pga. att du inte har tagit hänsyn till avdunstningen (precis som du i övrigt måste ta hänsyn till om katten tillfälligt har ett ökat vätskebehov pga. värme, sjukdom eller liknande).

En katt på tre kilo ska dricka 1 1/2 dl per dygn. Och jag vet ingen som har vattenskålen på en fönsterkarm. Jag anser fortfarande att det är försumbara mängder som dunstar bort. En halv dl per kilo utgår jag också från att det är ett riktmått också. Det finns som du säger fler saker som påverkar.
  • mycketsaft

Just nu ger jag RC gastro intestinal för att hon var så dålig i magen. Vill helst inte ha RC så det blir nog att försöka byta sen. Hon hade RC kitten när jag köpte henne, bytte till eukanuba men det funkade inte, när inte applaws heller fungerade fick det bli veterinärfoder..

• nemo1
    mycketsaft skrev 2013-05-01 16:14:37 följande:
    Just nu ger jag RC gastro intestinal för att hon var så dålig i magen. Vill helst inte ha RC så det blir nog att försöka byta sen. Hon hade RC kitten när jag köpte henne, bytte till eukanuba men det funkade inte, när inte applaws heller fungerade fick det bli veterinärfoder..
    Hur länge fasade du in fodret? Några kulor bara till att börja med för att under flera veckor öka mängden.
  • shivas

Hankatten käkar Royal, nåt special från vet som man inte får köpa utan vets rekommendationer. Honkatten käkar ibland royal och ibland hills. Hanen käkar det för att han måste pga kristaller i urinen. Honan skulle nog kunna käka vad som helst tror jag, men det känns bra att ge dom bra mat. Båda får uppblött foder morgon och eftermiddag för att få i sig mycket vatten och på kvällen får dom några kulor hårda.

• mycketsaft
    nemo1 skrev 2013-05-01 16:16:31 följande:
    Hur länge fasade du in fodret? Några kulor bara till att börja med för att under flera veckor öka mängden.

Jo, jag vet, jag köpte henne i september och det tog nog tills december att byta RC till Eukanuba, sen kanske tre veckor mellan eukanuba och applaws. Hon var inte riktigt bra i magen när jag köpte henne heller. Hon har inte mask, har kollat. Tänkte provat byta till foder helt utan fisk någon gång i sommar. Har just köpt en ny säck RC gastro intestinal så hon ska få i alla fall halva den innan jag provar byta.
  • lennartsdotter
    Lilia skrev 2013-05-01 15:57:51 följande:

En katt på tre kilo ska dricka 1 1/2 dl per dygn. Och jag vet ingen som har vattenskålen på en fönsterkarm. Jag anser fortfarande att det är försumbara mängder som dunstar bort. En halv dl per kilo utgår jag också från att det är ett riktmått också. Det finns som du säger fler saker som påverkar.
    Minimibehovet är 60 ml/kg=180 ml för en katt på 3 kg. Räkna bort ett par % som finns i torrfodret.

Vattenskål i fönster känner jag hur många som helst som har, eller på möbler alldeles framför fönster. Det är smart att placera ut vattenskålar där katten gillar att vara. Många katter gillar fönster. 
  • Yomän

Ger Royal Canin, minns inte namnet på sorten...

Långt ifrån det bästa fodret egentligen men det enda jag provat som hon kan hålla sig"acceptabelt underviktig" på.

• annaba

Eukanuba torrisar med kyckling/lever (lamm/lever föll inte kräsen-nosarna i smaken) och ordentligt med blötfoder (Bozita och Pussi är de enda som accepteras i huset). Gissningsvis käkar varje katt ungefär en halv dl torrisar per dag och ungefär en halv tetra/burk blötfoder. Båda sorterna står framme konstant, blötfodret kan finnas några enstaka bitar kvar (sällan renskrapat i skålen) och torrisarna är oftast mindre än hälften borta.

Har märkt en rätt markant skillnad i både mättnad, pälskvalitet och viktreglering sen jag bytte dem från RC och la till fri tillgång till blötmat. De äter betydligt mindre mängd torrisar av Eukanuba, utan att gå omkring och tigga efter mer mat som de oftast gjorde på RC.

• gosling

Royal Cani , men tycker nye min kattunge lur mätt av den. Han är också konstant lös i magen. ( lur dt dt av all mat förutom kokt fisk)

• pelle11

Mina katter har ätit Royal Canins mat en längre tid men har nu bytt till Power of Nature, ett foder som är ganska okänt i Sverige men väldigt stort i Finland. Vilken skillnad! Nu finns Power of nature att köpa i Sverige också, rekommenderar det verkligen! 

Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?