Vad får era katter för torrfoder?
Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?
Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?
Just nu ger jag RC gastro intestinal för att hon var så dålig i magen. Vill helst inte ha RC så det blir nog att försöka byta sen. Hon hade RC kitten när jag köpte henne, bytte till eukanuba men det funkade inte, när inte applaws heller fungerade fick det bli veterinärfoder..
Hankatten käkar Royal, nåt special från vet som man inte får köpa utan vets rekommendationer. Honkatten käkar ibland royal och ibland hills. Hanen käkar det för att han måste pga kristaller i urinen. Honan skulle nog kunna käka vad som helst tror jag, men det känns bra att ge dom bra mat. Båda får uppblött foder morgon och eftermiddag för att få i sig mycket vatten och på kvällen får dom några kulor hårda.
Ger Royal Canin, minns inte namnet på sorten...
Långt ifrån det bästa fodret egentligen men det enda jag provat som hon kan hålla sig"acceptabelt underviktig" på.
Eukanuba torrisar med kyckling/lever (lamm/lever föll inte kräsen-nosarna i smaken) och ordentligt med blötfoder (Bozita och Pussi är de enda som accepteras i huset). Gissningsvis käkar varje katt ungefär en halv dl torrisar per dag och ungefär en halv tetra/burk blötfoder. Båda sorterna står framme konstant, blötfodret kan finnas några enstaka bitar kvar (sällan renskrapat i skålen) och torrisarna är oftast mindre än hälften borta.
Har märkt en rätt markant skillnad i både mättnad, pälskvalitet och viktreglering sen jag bytte dem från RC och la till fri tillgång till blötmat. De äter betydligt mindre mängd torrisar av Eukanuba, utan att gå omkring och tigga efter mer mat som de oftast gjorde på RC.
Royal Cani , men tycker nye min kattunge lur mätt av den. Han är också konstant lös i magen. ( lur dt dt av all mat förutom kokt fisk)
Mina katter har ätit Royal Canins mat en längre tid men har nu bytt till Power of Nature, ett foder som är ganska okänt i Sverige men väldigt stort i Finland. Vilken skillnad! Nu finns Power of nature att köpa i Sverige också, rekommenderar det verkligen!