• Lilia

Vad får era katter för torrfoder?

Vad får era katter för torrfoder och vad ser ni för fördelar med fodret ni ger? Varför köper ni fodret ni gör? Är det för att det är bäst/billigt/miljövänligt/bekvämt att handla eller något helt annat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?
  • nemo1
    gosling skrev 2013-05-02 18:03:14 följande:
    Royal Cani , men tycker nye min kattunge lur mätt av den. Han är också konstant lös i magen. ( lur dt dt av all mat förutom kokt fisk)
    Kattungen ska första veckorna äta den mat den fått hos uppfödaren. Det är väldigt viktigt då en flytt i sig är stressande för en liten katt. 
  • nemo1
    nemo1 skrev 2013-05-02 19:48:58 följande:
    Kattungen ska första veckorna äta den mat den fått hos uppfödaren. Det är väldigt viktigt då en flytt i sig är stressande för en liten katt. 
    Kattungar blir väldigt snabbt uttorkade så det är viktigt att du snabbt får stopp på diarrérna.
  • Lilia
    lennartsdotter skrev 2013-05-01 23:27:35 följande:
    Minimibehovet är 60 ml/kg=180 ml för en katt på 3 kg. Räkna bort ett par % som finns i torrfodret.Vattenskål i fönster känner jag hur många som helst som har, eller på möbler alldeles framför fönster. Det är smart att placera ut vattenskålar där katten gillar att vara. Många katter gillar fönster. 

Jag har läst 50 ml, men då är det rent vatten, dvs vattnet i torrfodret är redan borträknat.

Nästan alla jag känner har vattenskålen bredvid matskålen på golvet. (Inte heller det bästa) Själv har jag fyra skålar utspridda i lägenheten. En är under soffan. Mina katter är i hela lägenheten.
  • lennartsdotter
    Lilia skrev 2013-05-04 16:59:03 följande:

Jag har läst 50 ml, men då är det rent vatten, dvs vattnet i torrfodret är redan borträknat.

Nästan alla jag känner har vattenskålen bredvid matskålen på golvet. (Inte heller det bästa) Själv har jag fyra skålar utspridda i lägenheten. En är under soffan. Mina katter är i hela lägenheten.
    Ja, tyvärr har folk ofta vattenskålen bredvid maten vilket ju brukar innebära att katten dricker sämre.
  • Lilia
    lennartsdotter skrev 2013-05-04 22:35:31 följande:
    Ja, tyvärr har folk ofta vattenskålen bredvid maten vilket ju brukar innebära att katten dricker sämre.

Ja, tyvärr är det så. Jag får väl erkänna att jag också hade det så från början.
  • nemo1

Rekommenderar er att köpa vattenfontän, det lockar till massor med drickande.

• Lilia
    nemo1 skrev 2013-05-05 16:12:42 följande:
    Rekommenderar er att köpa vattenfontän, det lockar till massor med drickande.

Det har jag funderat på länge!
  • mlinz

Orijen, 80% kött och spannmålsfritt. Har tre katter och har köpt 18kg för 1000kr, 55kr/kilo bara då.
    Nu har jag dock gått över till blötfoder och BARF

• Pike

Applaws Chicken och sen såklart blötmat (varierar, oftast Bozita).

Rekommenderar, precis som folk ovan, en vattenfontän. Mina katter älskar den. 

Svar på tråden Vad får era katter för torrfoder?