• Wimlan

Söker er som adopterat bort/ska adoptera bort

I Sverige kan man inte planera för att adoptera bort sitt barn. Din fråga är "felformulerad". Vad menar du egentligen? Barn i Sverige har rätt till sina föräldrar och föräldrar kan inte bara bestämma sig för att vara surrogatföräldrar åt andra. Däremot kan ett barn placeras tillfälligt, som längst sex månader i taget, enligt socialtjänsten. I många fall blir dessa placeringar väldigt långvariga och familjehemsföräldrar kan efter tre år ansöka om en vårdnadsöverflyttning. Efter det behöver inte barnets placering omprövas var sjätte månad men är ändå inte bortadopterat. En man kan också adoptera sin frus barn, inte helt ovanligt men då saknas i regel barnets biologiska pappa. Söker du kanske kontakt med föräldrar vars barn är placerade på familjehem eller vad?

• Wimlan

Jag visste att det gick förr i tiden men visste faktiskt inte att det gick nu. Varför gör man det? I socialtjänstlagen står det att barn ska ha rätt till sina föräldrar..

• Wimlan
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 08:12:12 följande:
    det är väl klart att det går att adoptera bort sitt barn. hur tror du annars man gör om man blir oplanerat gravid och varken vill göra abort eller behålla? nu verkar det inte vara särskilt vanligt, men det är ju en annan sak.

ett barn har givetvis rätt till sina föräldrar, vilket inte måste vara biologiska föräldrar utan även adoptivföräldrar. 
    Jag tror att om man blir oplanerat gravid och inte vill göra abort utan istället vill adoptera bort sitt barn, får man stöd och hjälp att ändra sig.
  • Wimlan
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 12:24:44 följande:

stöd och hjälp till att ändra sig? och den hjälpen blir en garanti till att man kommer att önska barnet? nej, det hör du säkert själv att det inte fungerar. ledsen om jag spräckte din tankebubbla...
    Oj, det var inte meningen att du skulle bli ledsen! 
Svar på tråden Söker er som adopterat bort/ska adoptera bort