• Anonym (Fråga­nde)
    Äldre 30 Apr 11:06
    3053 visningar
    25 svar
    25
    3053

    Konflikt medicinska försök / adoption?

    Idag bokade jag tid hos en rådgivare hos kommunen för att inleda vår adoptionsprocess. När jag nämnde att vi var i början av en barnlöshetsutredning så blev hon plötsligt lite förvirrad och började prata om konflikter mellan att göra medicinska försök och att köa för adoption. Hon verkade anse att man skulle prova antingen det ena eller det andra, inte båda, eftersom det var olika processer och förväntningar?

    Men hur tänker hon då? Vi har ju inte tid med både en långdragen medicinsk process och sedan en adoptionsprocess efter det om det inte skulle fungera? Och varför skulle man inte kunna försöka få biologiska barn medan man väntar på adoption?

    Vari skulle konflikten bestå?

  • Svar på tråden Konflikt medicinska försök / adoption?
  • Äldre 30 Apr 11:58
    #1

    Hej TS, det är nog tyvärr så det är, att adoptionsutredare och -organisationer vill att man helhjärtat går in för just adoption, och att andra ev. fertilitetsåtgärder då är lagda åt sidan. Anledningen är väl att det är en sån stor sak att adoptera ett barn och de som hjälper en med det vill att man är helhjärtat inne på det. Tror det känslomässigt kan vara jobbigt också att gå igenom alla samtal som en adoption innebär, ha utredare hemma etc. och samtidigt kanske vara i en IVF-process med sprutor och hormonbiverkningar och allt som det innebär. Därmed inte sagt att det funkar så i praktiken att alla gör det ena först och det andra sen ... Jag tror det vanligaste är att man vid fertilitetsproblem först söker medicinsk hjälp för det, och först om det inte funkar ger sig in på adoption, utan att för den sakens skull vara helt klara med ev. behandlingar. Men det kanske är svårt att gå åt båda hållen samtidigt i början. Och, gör man både och bör man hålla tyst om det inför utredare

    Det jag däremot har hört är att man kan ställa sig i 'inaktiv kö' på olika adoptionsbyråer, och har då den kötiden till godo när man väl bestämmer sig för att ta steget och påbörja en adoptionsutredning. Man betalar ett par tusen om året, men det tycker jag det är värt om man som ni inte vill förlora tid. Det kanske kan vara nåt om ni nu vill bli utredda först? Lycka till!

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 12:11
    #2

    Jag kommer att se adoption som det jag tänker gå in helhjärtat för, och ett biologiskt barn som en "plan B" som får inträffa om det kan hända spontant eller genom någon mindre hjälpåtgärd.

    Jag är måttligt intresserad av att utföra en massa experiment på min kropp. Faktum är att jag inte alls känner mig emotionellt intresserad av graviditeter, barnafödsel och amning och allt det där. För mig skulle ett adopterat barn vara "den rätta vägen". Den jag tänker gå in för.

    Men vi slutar inte ha sex pga detta, vi tänker inte skydda oss, och om vårt fertilitetsproblem är enkelt och det känns okej så kanske vi provar någon enklare medicinskt åtgärd, men jag känner mig väldigt ointresserad av att gå in på större behandlingar såsom IVF och hormonbehandlingar.

    Vi har ställt oss i kö hos en adoptionsförening och vill inleda utredning för medgivande under hösten. Parallellt hoppas vi få svar om vad det är för fel på oss och vad man i så fall kan göra - så får vi ta ställning till vilka (om några) experiment vi vill utsätta min kropp för mitt uppe i adoptionsutredning.

    Adoption skulle vara plan A för mig. Alla gånger. Jag skulle absolut inte vilja genomgå en hormonbehandling mitt uppe i en hemutredning, om man säger så. Om jag hamnar i den sitsen, då prioriterar jag adoptionsprocessen.

    Förstår ni mina tankar? Finns det några uppenbara "hål" i hur jag tänker?

  • Äldre 30 Apr 13:07
    #3
    Anonym (Frågande) skrev 2013-04-30 12:11:13 följande:
    Jag kommer att se adoption som det jag tänker gå in helhjärtat för, och ett biologiskt barn som en "plan B" som får inträffa om det kan hända spontant eller genom någon mindre hjälpåtgärd.

    Jag är måttligt intresserad av att utföra en massa experiment på min kropp. Faktum är att jag inte alls känner mig emotionellt intresserad av graviditeter, barnafödsel och amning och allt det där. För mig skulle ett adopterat barn vara "den rätta vägen". Den jag tänker gå in för.

    Men vi slutar inte ha sex pga detta, vi tänker inte skydda oss, och om vårt fertilitetsproblem är enkelt och det känns okej så kanske vi provar någon enklare medicinskt åtgärd, men jag känner mig väldigt ointresserad av att gå in på större behandlingar såsom IVF och hormonbehandlingar.

    Vi har ställt oss i kö hos en adoptionsförening och vill inleda utredning för medgivande under hösten. Parallellt hoppas vi få svar om vad det är för fel på oss och vad man i så fall kan göra - så får vi ta ställning till vilka (om några) experiment vi vill utsätta min kropp för mitt uppe i adoptionsutredning.

    Adoption skulle vara plan A för mig. Alla gånger. Jag skulle absolut inte vilja genomgå en hormonbehandling mitt uppe i en hemutredning, om man säger så. Om jag hamnar i den sitsen, då prioriterar jag adoptionsprocessen.

    Förstår ni mina tankar? Finns det några uppenbara "hål" i hur jag tänker?
    Hej hej, aha, du tänker så ... jag tycker det låter vettigt - och hemskt skönt att direkt välja den väg som i de allra flesta fall definitivt leder till ett barn i slutändan, till skillnad från provrörsbefruktningar och annat som är relativt svårt att lyckas med. Så skönt för er Då tycker jag bara att ni ska hålla låg profil vad gäller era försök till biologiskt barn så att inga utredare sätter käppar i hjulet för er. Det viktiga är ju att ni är på det klara med era prioriteringar
    Stort lycka till! 
  • Anonym (samma här)
    Äldre 2 May 10:41
    #4

    Hej

    Vi är i slutskedet av vår adoptionsutredning och har valt att gå direkt på adoption istället för att testa IVF först. Jag har väldigt liknande tankar som du om att jag inte vill experimentera med min kropp för att sen ändå ha en relativt liten chans till barn. Vi har inte ens gjort någon barnlöshetsutredning eftersom vi mer eller mindre vet att barnlösheten beror på en operation jag gjorde för ett antal år sedan. 

    Vi skyddar oss inte heller nu men kommer att börja göra det när vi förhoppningsvis får vårt medgivande vilket vi också sagt till våra utredare.

    Våra utredare har konstiga idéer om lite allt möjligt enligt oss och det har inte varit en enkel utredning och en av sakerna jag tror att de tycker är konstigt är att vi inte testat IVF. Vi har försökt förklara så gott det går hur vi tänker men ibland känns det som om de tycker att vi inte vill ha barn tillräckligt mycket bara för att vi inte kämpat med IVF i en massa år. Kan dock vara inbillning och det är möjligt att de inte tänker så. 

    Mitt tips till er är i alla fall att vara tydliga med att ni prioriterar adoptionen och att det är ert förstahandsalternativ.

    Lycka till! 

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 6 May 09:23
    #5
    Anonym (samma här) skrev 2013-05-02 10:41:52 följande:
    Hej

    Vi är i slutskedet av vår adoptionsutredning och har valt att gå direkt på adoption istället för att testa IVF först. Jag har väldigt liknande tankar som du om att jag inte vill experimentera med min kropp för att sen ändå ha en relativt liten chans till barn. Vi har inte ens gjort någon barnlöshetsutredning eftersom vi mer eller mindre vet att barnlösheten beror på en operation jag gjorde för ett antal år sedan. 

    Vi skyddar oss inte heller nu men kommer att börja göra det när vi förhoppningsvis får vårt medgivande vilket vi också sagt till våra utredare.

    Våra utredare har konstiga idéer om lite allt möjligt enligt oss och det har inte varit en enkel utredning och en av sakerna jag tror att de tycker är konstigt är att vi inte testat IVF. Vi har försökt förklara så gott det går hur vi tänker men ibland känns det som om de tycker att vi inte vill ha barn tillräckligt mycket bara för att vi inte kämpat med IVF i en massa år. Kan dock vara inbillning och det är möjligt att de inte tänker så. 

    Mitt tips till er är i alla fall att vara tydliga med att ni prioriterar adoptionen och att det är ert förstahandsalternativ.

    Lycka till! 
    Tack!

    Jag blir lite störd när jag läser att ni fick kritik för att inte testa IVF! Alltså, förstår inte dessa utredare vilken oerhörd påfrestning det är för kroppen med alla dessa hormoner och ingrepp över lång tid? Och att genomgå detta mitt uppe i en adoptionsutredning, med all den stressen? Jag skulle gå sönder.

    Vi ska till läkare nu i veckan och få reda på provresultaten. Jag vill åtminstone gå så långt att vi får reda på vad problemet är. Dessutom tänker jag att vissa länder verkar prioritera barnlösa barn och/eller kräva intyg om barnlöshet, så jag ser utredningen som någon som potentiellt kan underlätta i adoptionsprocessen.
  • Äldre 6 May 21:33
    #6

    Familjerätten ska utreda om ni är bra som adoptivföräldrar. De måste då försäkra sig om att ni inte vill adoptera som en sista utväg i bristen på ett biologiskt barn. Ett barn istället för ett biologiskt som ni egentligen hellre vill ha. Ni måste bevisa att adoption är det ni vill. Jag personligen anser att det ju kan vara så att det är ett barn man vill ha oavsett hur det kommer till familjen. Att man väljer att köra flera paralella spår o så får man se vad som går fortast. MEN alla utredare förstår inte att man kan tänka så och endel kräver att man ska ha kommit över sin sorg över ett biologiskt barn som inte kom. JAg anser att om man nu har en sån sorg kommer den nog aldrig att försvinna helt men hamna bland livets alla andra sorger som finns i ryggsäcken o som man fått lära sig leva med.

    I socialtjänstens handbok för adoption står det så här:
    "


    Att en eventuell sorg över att inte kunna få ett biologiskt barn är bear
    -
    betad är av stor vikt i utredningen.
    (7)
    Adoption får inte vara ett sätt att för
    -
    söka reparera och bearbeta sorgen över infertiliteten. Ofrivillig barnlöshet
    innebär ofta också en svår påfrestning för individen och för förhållandet.
    Infertilitet kan t.ex. påverka självkänslan och den egna föreställningen om
    att kunna klara av att vara mamma eller pappa. I enstaka fall kan barnlöshet
    vara ett symtom på konflikter i relationen mellan sökande. Det är viktigt att
    samtala med båda parter om hur de hanterar barnlösheten, deras eventuella
    besvikelse, hur den påverkat de sökande och relationen dem emellan samt
    hur de bearbetat detta känslomässigt. Vad betyder det att inte kunna föra
    sina gener vidare, att inte kunna känna igen sina och partnerns egenskaper
    och utseende i ett barn? För vissa sökande kan det finnas andra skäl än
    biologiska till ofrivillig barnlöshet, som också kan vara smärtsamma och
    behöva diskuteras."

    Du hittar hela boken här:
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8583/2008-101-5_20081015_rev.pdf

    Den finns också att köpa hos socialstyrelsen.

    Stå på er om det är så att det inte spelar någon roll hur ert barn kommer utan ni vill det sätt som går fortast o är minst krävande. Det som är viktigt är att ni är noga med att skydda er den dagen ni skickar era adoptionspapper till ett land.

     
  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 13 May 08:16
    #7

    Om man inte har någon sorg över uteblivna biologiska barn då?

    Jag känner mig ärligt talat mest lättad. Pga att det inte fungerade för oss att bli gravida inom en kort tid, så kom jag ju i situationen att jag började ifrågasätta varför jag alls såg det som den självklara vägen, och jag kom att inse att jag inte alls vill vara gravid eller föda barn. Jag vill inte amma ett litet barn heller. Jag känner mig inte alls dragen till små nyfödda bäbisar.

    Jag vill ha en familj, men någon sorg över att inte få biologiska barn... det känner jag helt enkelt inte. Utgår utredarna från att alla måste ha samma emotionella reaktion på sin barnlöshet? Är det konstigt / ovanligt att känna lättnad över att inte lyckas få biologiska barn? Kommer jag att bli ifrågasatt om jag säger att jag inte sörjer, att jag inte tycker att det finns någonting att sörja?

    Så många frågor som rör sig i skallen. =)

  • Anonym (Försl­ag)
    Äldre 13 May 08:26
    #8

    TS: jag har bara andrahandserfarenhet av adoptionsprocessen, en väninna som adopterat. De ställde sig i kö när första IVF-försöket inte gick vägen. Å andra sidan så var kötten väldigt lång för dem, så det fanns ingen anledning att göra en utredning ändå, de stod mest i kö för att ha litet längre kötid, ifall det skulle behövas. Men IVF är som sagt en påfrestning, och efter några försök fick de nog. Men från att de la ner IVF tog det ändå ett bra tag, innan de var nära en adoption. Tror att de köade i åtminstone 3-4 år. Så frågan är om ni verkligen behöver köra parallellt. Kan ni inte stå i kö hos en organisation, och göra utredningen när ni börjar närma er?

  • Anonym (tips)
    Äldre 13 May 09:08
    #9

    TS: När vi insåg att vi skulle få svårt att få barn som ställde vi oss direkt i adoptionskö och gick de kurser som krävdes för att få sätta igång en utredning. Vi tyckte helt enkelt att det kändes fel med alla hormoner. En bit in i kursandet så gjorde vi iallafall IVF och blev så småningom gravida. Barn 2 blev en adoption. I den andra adoptionsprocessen blev vi kraftigt ifrågasatta för att vi hade kört "dubbel". Det bedömdes som så pass allvarligt att det var på håret att vi fick medgivande (Vi bor i en kommun som ofta levererar avslag). Hemutredaren pratade om att man måste vara klar med sin sorg över att inte kunna få biologiska barn innan man adopterar, Hon kunde inte förstå att vi såg IVF och adoption som likvärdiga alternativ och att vår sorg hängde ihop med barn eller inte.

    Mina tips är som följer
    * Sätt igång en adoptionsprocess så fort som möjligt. Ställ er i kö hos adoptionsorganisation och gå kommunens förberedande kurs  +  hemutredning. Skicka inga papper till land förrän ni är helt säkra,
    * Berätta inte för hemutredaren att ni kör dubbelt. Aldrig någonsin. 
    * Behöver ni prata om IVFen gör de med annan samtalskontakt. Inte med någon som fattar beslut om ert föräldraskap
    *  Om ni blir gravida - stå kvar i adoptionskön.

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 13 May 09:25
    #10
    Anonym (tips) skrev 2013-05-13 09:08:24 följande:
    TS: När vi insåg att vi skulle få svårt att få barn som ställde vi oss direkt i adoptionskö och gick de kurser som krävdes för att få sätta igång en utredning. Vi tyckte helt enkelt att det kändes fel med alla hormoner. En bit in i kursandet så gjorde vi iallafall IVF och blev så småningom gravida. Barn 2 blev en adoption. I den andra adoptionsprocessen blev vi kraftigt ifrågasatta för att vi hade kört "dubbel". Det bedömdes som så pass allvarligt att det var på håret att vi fick medgivande (Vi bor i en kommun som ofta levererar avslag). Hemutredaren pratade om att man måste vara klar med sin sorg över att inte kunna få biologiska barn innan man adopterar, Hon kunde inte förstå att vi såg IVF och adoption som likvärdiga alternativ och att vår sorg hängde ihop med barn eller inte.

    Mina tips är som följer
    * Sätt igång en adoptionsprocess så fort som möjligt. Ställ er i kö hos adoptionsorganisation och gå kommunens förberedande kurs  +  hemutredning. Skicka inga papper till land förrän ni är helt säkra,
    * Berätta inte för hemutredaren att ni kör dubbelt. Aldrig någonsin. 
    * Behöver ni prata om IVFen gör de med annan samtalskontakt. Inte med någon som fattar beslut om ert föräldraskap
    *  Om ni blir gravida - stå kvar i adoptionskön.
    Tack för tipsen!

    Särskilt att man inte ska berätta, det måste jag klargöra för min man. Jag är mer trygg med att ljuga / blåneka än vad han är.

    Nu kommer vi i och för sig inte att köra IVF, så jag vet inte om vi ens behöver ljuga i det läget. Jag är tveksam till om vi ens kommer att försöka med assisterad befruktning. Vården hittar inget fel på oss, så antingen har vi bara otur eller så är det någon okänd faktor inblandad.

    Vad jag kommer att säga till kommunen imorgon på infoträffen är att vi har utrett oss färdigt och bestämt oss för att vi vill adoptera och inte gå vidare med någon vårdåtgärd.
Svar på tråden Konflikt medicinska försök / adoption?