Inlägg från: RonjahD |Visa alla inlägg
  • RonjahD

    Flytta till Österrike

    Hej!

    jag flyttade till Österrike 2009. Flyttade ocksa till släktingar.

    De erfarenheter jag har gjort:

    * Efter 3 manader i Österrike, maste du ga till ditt Gemeinde (kommun) och anmäla att du är boende i Österrike. Du kan göra detta innan ocksa, det är inga problem.

    * Rätt till A-kassa har du först efter att du har jobbat 26 veckor i landet. Da gar du helt enkelt till AMS och anmäler dig arbetslös. OCh de räknar sedan ut hur mycket du far i A-kassa.
    (Det kan hända att du far a-kassa ifran Sverige medans du söker jobb)

    * Det kan vara lite krangligt att fa jobb, da Österrike är byrakratiska (mer än i Sverige) Men som EU medlem ska det inte vara nagra större problem. (Jag har österrikisk medborgarskap da min pappa är österrikare) Det ska uppsta nagra problem om din utbildning till sjuksköterska. Eftersom det rader andra studielagar i Österrike (ja dom är lite knäppa)

    * Ansök om ett E-card. Sjukförsäkringskortet. Annars maste du betala ca 15 € vid varje läkarbesök.

    Min tipps innan du flyttar ner, är att du lär dig sa mycket grundläggande av tyska som du bara kan. Da är det lättare att lära sig det när du kommer ner.
    Och ett annat tipps är att du redan i Sverige börjar leta runt efter jobb dit du ska.

Svar på tråden Flytta till Österrike