• Anonym (Så trött)

    Adoptivmammor på facebook

    Nu kommer jag väl få en massa slag å sparkar efter mitt inlägg. Visst, gör så, men skulle önska att jag hittade nån här som kände som jag. Hittills har jag inte gjort det.

    Allt verkar så underbart bra med alla mammor å deras barn... Fina bilder läggs ut å en massa skryt om sina fiiiiina fina barn. Orka like:a allas fina bilder med deras fina fina döttrar från Kina!! Jag har också två adopterade barn. Men jag har ingen dotter att skryta med. Nu borde jag väl skämmas också, och söka hjälp. Sanningen är att jag blev inte ett dugg glad när jag fick  mitt andra bb. Blev så GRYMT besviken att det blev en kille till. Jag grät i flera veckor efter det där hemska samtalet. Missförstå mig inte nu. Vill aldrig byta ut honom å älskar mina pojkar högt. Men besviken å deprimerad är vad jag blev efter bb. Och det känns som jag är ensam i hela världen om det. Min djupa dotterlängtan är inget jag alls kan rå för. Googla å ni kommer få upp tusentals träffar på mammor som längtar döttrar. I alla trådar får de utskällningar av folk som skriver: du borde vara lycklig att du ens kan få barn. Alla barnlösa hugger som knivar mot dessa mammor. Jag är inte en av dem. En längtan kan man inte rå för. Två stora sorger har jag i mitt liv och det är sorgen att aldrig få ett biologiskt barn och nu ska jag leva med sorgen att aldrig få en dotter. Livet är såå fruktansvärt orättvist!!! :( 

    Det värsta är att alla tror att jag är så himla lycklig. Och alla grattis man fick efter bb... tänk om dessa människor visste hur jag mådde/mår innerst inne...

    Så träffar man mammor som också adopterat som sitter å säger att det är väl tur att man inte får välja kön.... Jaa, det är himla lätt för er att säga, som har en av varje!! Det är BARA jag som har två pojkar, bland de vi känner som adopterat och dessutom bland mina vänner. ALLA andra får döttrar. 

    Märker redan hur mina söner har en särskild relation till sin pappa. Det är så det är och det får jag leva med. Aldrig få uppleva den fina mor-dotter-relationen jag har med min mamma. 

    Kom inte å säg att det inte är nån skillnad vad de har mellan benen för det ÄR det. Pojkar är pojkar å flickor är flickor. Och en mamma-dotterrelation är nåt alldeles särskilt. Det säger ALLA. T.o.m min kollega sa det till mej när jag just fått mitt andra bb??!! Tack. 

    Finns förresten fler saker jag är så trött på när det gäller den sidan på fb... det finns en person där som JÄMT ska göra nåt inlägg... om allt mellan himmel å jord, men mest om hennes perfekta barn. Blä!!! JAg spyr!! Skulle aldrig kunna med att lägga ut en massa grejer om mitt liv där hela tiden. Och nyss läste jag om nån som skrev nåt om sin dåliga relation med sin mamma? Eeehh?? Skulle ALDRIG i hela mitt liv lämna ut mej så på ett sånt forum. Varför liksom? Man kan väl skriva sånt här på familjeliv istället där man kan vara anonym?! 

    Nu får jag väl ingen som helst förståelse, men var bara tvungen att skriva av mig.

    Har aldrig velat ha tre barn så det blir det inte. Och vem säger att trean blir en tjej liksom? Näe, jag får helt enkelt försöka leva med min stora sorg. :( 

  • Svar på tråden Adoptivmammor på facebook
  • MikuAndSaraLi

    Jag var pappas flicka tills jag kom i tonåren. Nu som vuxen är mamma och jag tajta. Min lillebror var helt tvärtom, så att könet spelar roll har du fel i.

    Klart du saknar att ha något du inte har.

    Jag tycker du ska överväga att gå till en psykolog och bearbeta alltihop.

    Du ska ju inte behöva må dåligt jämt.

  • Anonym (?!)

    Först och främst tycker jag att det låter som att du behöver prata med en psykolog angående din saknad efter en dotter. Har du ingen vän som du kan anförtro dig till? Att bli deprimerad efter att ett BB är inte helt ovanligt men det är inget som folk kanske direkt vill skriva om i en Facebookgrupp där alla ser ens namn.

    Att du sitter här och snackar skit om de mammor som skriver i gruppen har jag dock ingen förståelse för. Det är ju fantastiskt att det finns en egen grupp för oss adoptivmammor. Alla mammorna skriver i förtroende och i hopp om att allt de skriver inte sprids vidare. Det är upp till var och en vad man vill dela för information på sidan, tanken att man skall kunna skriva vad man vill. Jag inser däremot att jag har gjort helt rätt som håller en låg profil i gruppen. Hellre det än att sedan läsa massa tråkigheter och anklagelser på Familjieliv om att man delar för mycket information eller "skryter". Jag vill inte ens tänka på hur ledsna de kommer att bli om de ser ditt inlägg.

     
    //Hälsningar pojkmamman som blir glad av alla foton på ALLA fina barn i gruppen, oavsett kön. 

  • Anonym (Sök hjälp)

    Jag tycker att du ska söka professionell hjälp. Du mår inte bra och klarar inte att se vad som är viktigt i livet. Du har blivit välsignad med två barn och gråter ändå över orättvisan?!

    Ring VC idag och säg att du vill ha en remiss. Du vinner inget på att vänta.

  • Anonym (Blivande A-mamma)

    Vilket sorgligt inlägg du skriver TS och vad tråkigt att du inte mår bra.

    Man  väljer inte, vare sig det är magvägen eller flygplansvägen. Att du överhuvudaget fått TVÅ barn genom adoption som är friska och krya(?) är en gåva i sig. Att man inte fick det man helst vill ha är en annan femma.  Jag väntar själv barn genom adoption och är själv med i forumet du nämner ovan. Jag har också drömmar om vad som kan tänkas komma men jag bryr mig överhuvudtaget inte vilket kön det blir. Det blir det det blir. Så länge mitt barn är "friskt" och mår bra och anammar oss som familj är jag glad.

    Ta hjälp, prata med en BM eller en psykolog, jag tror du gör dig själv en tjänst genom att prata med någon proffesionell om detta, du har uppenbarligen inte släppt tanken på en liten tjej i hjärtat.
    Jag blir lite arg och lite ledsen när jag ser ditt inlägg men var och en får väl tycka som de vill.
    Tråkigt bara att du tar så illa upp, det säger mer om dig själv än om de mammor som hänger på Adoptivmammor på FB.

  • lite tröst

    Vill bara ge dig några tröstande ord... Jag är ganska så säker på att vi hänger upp oss alldeles för mycket på kön. Och på normer. Det ska vara på ett visst sätt. Tror vi.
    Jag är en sådan där "lycklig" mamma som har fått biologiska barn - en av varje sort till på köpet - precis som det ska vara. Enligt normen.Saken är den att jag förstår min son mycket mycket bättre än vad jag förstår min dotter.  
    Vi tänker så otroligt lika sonen och jag och fungerar på likartat sätt.
    Med dottern måste jag anstränga mig. Jag får anpassa mitt beteende för att kunna närma mig och förstå henne.
    Jag är en människa som vet att utveckla mig och jag älskar min dotter lika mycket som jag älskar min son våra olikheter till trots, men det kräver mer av mig att umgås med dottern.

    Jag kan omöjligen vara den enda. Det är bara det att om sådana här saker pratar inte folk så gärna. Man idealiserar och förhärligar saker och ting och många människor kan nog, hur otäckt det än låter, gå igång på att någon annan så hett vill ha det man själv har. I det här fallet barn av båda könen.

    Mitt råd är att du arbetar mot acceptans och att du hittar ett sätt att vara nöjd och glad över dina söner. Det krävs arbete, men du kommer att klara det. Med rätt verktyg och vilja som drivkraft.

  • storåliten

    Jag kan förstå att man kan bli besviken över att livet inte blev som man tänkt men det är viktigt att det inte får ta överhanden. Sök hjälp?

  • Anonym (a-mamma)

    Jag kan förstå och hålla med om vissa saker du skriver. Men, det låter som (åtminstone att dömma av ditt inlägg, din verklighet är givetvis mer komplex än så!) att du har låtit bitterheten ta över lite väl mycket kanske? Jag känner igen mig eftersom jag själv hamnar där ibland att jag tycker att alla andra har det så bra och att mitt liv är skit (trots två friska adoptivbarn och trots att jag givetvis vet att det inte är så). Det här om att pojkar är närmare pappan har jag dock ingen förståelse för. Jag kämpar med min relation till min mamma och har alltid känt mig känslomässigt närmare min pappa. Mina bröder har en enklare relation till vår mamma. Jag har en pojke och en flicka och jag kämpar delvis med min relation till flickan. Så nära som jag är min pojke kommer jag aldrig komma någon annan människa. Min man har kämpat med relationen till vår son.

    Så jag tror också att du skulle behöva träffa någon och prata. Vi fastnar lätt i föreställningar om hur saker och ting ska vara och att allt vore bättre/lättare "om bara...". Då behöver vi hjälp av andra för att komma vidare i livet så att vi själva och andra runt omkring (f a barnen!) inte mår för dåligt.

Svar på tråden Adoptivmammor på facebook