• Rafael90

Stark mat åt katt?

Hade lagat ganska stark kyckling och lämnat den framme, när jag kommer tillbaka står katten och mumsar i sig. Kan det vara farligt för honom på nåt sätt, kryddorna menar jag? Det var typ peppar, chili, nån indisk kryddmix...

• Svar på tråden Stark mat åt katt?
  • Petrol

Jag tror spontant inte det iallafall. Även om risken finns att katten lär skita riktigt illa ett tag framöver :)

• Rafael90
    Petrol skrev 2013-05-02 18:02:22 följande:
    Jag tror spontant inte det iallafall. Även om risken finns att katten lär skita riktigt illa ett tag framöver :)
    Hehe, tur då. Han verkade inte bry sig om att det var starkt Tungan ute
  • IceJossan

"Stark mat är egentligen inte giftigt för katter, men det kan bli för starkt åt deras magsystem, ungefär som när en människa med känslig mage äter stark mat. Även om katten själv vill äta något starkt så betyder inte det att det går bra, som sagt, katter vet inte alltid vad som är bäst för dom och de äter det som de tycker är gott. Vilket inte nödvändigtvis är samma sak som är bra för dem.

Ge inte katten matrester som kan innehålla starka saker såsom chili, peppar, curry, sambal oelek, tabasco mm.

Katter ska överlag inte äta matrester från oss människor, såvida det inte är rått eller kokta, okryddade grönsaker. Tänk på att ALDRIG, ALDRIG ge katten tillagade ben!"

Källa: http://www.barfmycat.com/giftigt.html

Svar på tråden Stark mat åt katt?