• LängtanSåStor

    Gravid illamående som gör mig depprimerad :'(

    Är gravid i vecka 8+6 (9+0 imorgon) och jag är på gränsen att totalt bryta ihop. När jag blev gravid trodde jag man skulle flyga på moln och ha ett ständigt leende på läpparna men just nu sitter jag och gråter för att jag är helt knäckt. Detta ständiga illamående gör mig galen. Jag bryter ihop titt som tätt för jag känner mig så hjälplös. Gick in på Blondinbellas blogg eftersom hon och jag är nära i veckorna och hon hade också problem med illamående men en medicin som heter Lergigan comp gjorde visst underverk. Så jag googlade detta och naturligtvis gör Google en bara förvirrad. Hälften av alla inlägg hyllade preparatet medan andra utgav varningar.

    NÅGON som vet ngt eller är mer insatt i detta en jag för just nu behöver jag hjälp!!!

    KRAM  

  • Svar på tråden Gravid illamående som gör mig depprimerad :'(
  • caaroline

    Prova receptfria postafen på apoteket, de hjälpte för mig.. Blev lite tröttare men jag spydde inte och det gjorde jag när jag fick lergigan comp.. Funkar inte detta så ring barnmorskan så får hon hjälpa dig..

    Jag hade de precis som du, illamående från början enda till v.15 och spydde konstant.. Hoppas de löser sig

  • LängtanSåStor

    Åh tusen tack Caroline för snabbt svar :) (Jag heter också Caroline ;)

    Min gubbe är på väg till apoteket och köper ett sea band för jag har läst att det hjälpte ngn. Om inte det funkar imorgon så kör jag på din! 

  • caaroline

    Ingen fara :) jasså haha..

    Ja de låter toppen det, visst är det åksjukearmband? Dom tabletterna jag menade är iallafall åksjuketabletter och jag vet många som dom har funkat kanon för. Hoppas de blir bättre, annars får din man ta tripp nr 2 till Apoteket imorgon :D

  • eec82

    Min förra graviditet var som de du beskriver nu med illamående, är nu själv i v 8 precis å detta är värre än någonsin. Idag spydde jag i en påse på väg till en redovisning och sen två gånger till, kan inte äta fören mot kvällen om ens det, har gått ner rätt mycket nu på kort tid. Äter lerigan comp tyvärr hjälper det inte alls på mig. Fick ett annat läkemedel utskrivet men det vill jag inte ta, står att de kan ge skador till fostret och de känns ju inte bra alls... suck.

    Så vet hur du känner dig... så jobbigt. I min förra graviditet kunde jag lättare äta kall mat, mycket olika sallader osv. Känner inte heller någon glädje just nu, inte som jag önskade, ser mest allt som är jobbigt.

    Trött konstant, orkar inte leka med mina barn osv, kan inte äta utan att spy nä det är inte alltid små fluffiga moln när man är gravid. Men hoppas det går över för dig snart! Med de tidigare barnen gick mitt illamående över efter v 15, alltid något att se fram emot.

    Hoppas det ger sig och att du finner någonting som hjälper dig.

    Du har fått fina tips tidigare om receptfria läkemedel hoppas de lindrar! Annars kontakta läkare eller om du är inskriven din BM.

  • LängtanSåStor

    Åh tack för svaret Eec!! Det känns alltid bra när man vet att det finns personer som går igenom samma sak! Och det värsta av allt är att jag har velat bli gravid i över 8 år och nu när jag hittat rätt man och blivit det så trodde man ju att man aldrig skulle kunna sluta le. Högsta önskan har ju slått in. Så längtar så ohyggligt tills denna delen är över så jag kan börja leva igen :( tack för din berättelse!!

  • caaroline

    Jag kände precis som du, jag mådde riktigt dåligt, blev deprimerad och kände inte alls för att genomgå graviditeten fullt ut. Blev hemskt ledsen hela tiden pga dedär himla illamåendet! Men jag är sååå glad att jag inte gav upp, de finns mediciner som jag nämnde förut och när illamåendet väl är över så kommer du känna att du valde rätt! Stå på dig och fortsätt kämpa, jag vet verkligen vad du går igenom men de är verkligen värt det i slutet! Kram :)

  • kaffetunnan

    Prata med din barnmorska. Ring så fort du kan. Depression under graviditet är inte ovanligt, hon kan hjälpa dig.

  • Hallon77

    Jag hade också ett fruktansvärt illamående. Kräktes så mycket att jag gick ner i vikt. Men Lergigan Comp funkade ett tag på mig! Är absolut värt att testa tycker jag. Efter några veckor var det som att kroppen vande sig vid dom, så då funkade de inte lika bra längre. Men det bästa var att illamåendet försvann från ena dagen till den andra i v 13. Jag blev också deprimerad så jag instämmer i rådet du fått att kontakta din barnmorska.

  • LängtanSåStor

    Hallon! Herre gud jag hoppas verkligen att samma sak händer mig runt v 12. Jag väntar just nu på att de ska ringa upp mig från Barnmorskan. Är hemma idag med och imorgon för det går ju inte jobba när man kräks och är svimfärdig hela tiden :'( Tack för alla som delar med sig

  • saraasse

    Hej usch förstår dig precis.. Fick reda på v. 2-3 att jag va gravid efter ett test och sen en vecka efter startade illamåendet :(
    Jag har mått illa och spytt ibland från v. 2 och de pågår än och jag är i v. 29 nu :(
    Hoppas verkligen du slipper det här som jag haft

    Provat seaband, postafen och lergigan comp men inget funkar :(((
    Bättre lycka till dig
    Kramar

Svar på tråden Gravid illamående som gör mig depprimerad :'(