• Nyfiken gul

Hur få pappan att betala?

Rent lagligt är det svårt att göra något såvida inte du kan bevisa att räkningarna tillhör exet, tex genom att hans namn står på inköpskvitton eller så - då kan du vända till kronofogden för att få ett krav ställt på honom. 

Men om räkningarna står i ditt namn kan du inte göra så mycket mer än att känna dig blåst och lära dig läxan att aldrig betala något för nån annan.

Att få igenom underhåll kan du ju stämma honom på men det tar ju lång tid och kostar dig en massa pengar och du kanske ändå inte får några extra pengar när domen väl faller. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

när det gäller underhåll under tiden skatteverket gör utredning om vart barnet ska bo efter en flyttanmälan så är det forfarande så att den ena föräldern är skyldig att betala underhållet men då direkt till dig. Underhållsskyldig är man fortfarande även fast ingen flyttanmälan är påskriven.

men det är upp till dig att kräva dom pengarna direkt av honom, det kan ingen annan göra som tex FK eller liknande. Om han inte betalar det kan du inget göra mer än att stämma honom i tingsrätt men det kostar dig betydligt mer tusenlappar än vad du får ut av det.  

• Nyfiken gul
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-05 18:51:42 följande:
    Ja alltså räkningarna har jag bara accepterat att jag blivit blåst på. Det är underhållet han ligger efter med med ca. 10 000kr nu.
    om ni har ett godkänt avtal och du också kan påvisa att du inte fått pengar kan du vända dig till kronofogden men det gäller att du verkligen har allt svart på vitt och nån kan intyga att du inte fått pengar av honom på annat sätt .  
  • Nyfiken gul
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-05 18:59:13 följande:
    Jag har skrivit kontrakt med honom om 2000 kr i månaden på skilsmässopappren och på en avtal som lämnades till fk där vi hade två vittnen som skrev på så det står på två lagliga dokument om att han ska betala 2000kr i månaden. Men hur kan jag bevisa att han INTE har betalat när han inte gjort det?? Jag har ju inte fått några överförningar och har massor av sms och fb meddelande bevis på att jag frågar om pengarna dock...
    Ni skulle ha lämnat in det till tingsrätten och fått det godkänt den vägen . Det är inte försäkringskassans sak att veta hur ni väljer att göra upp det privat.  Dom går ju inte in och täcker upp när han inte betalar. 

Svar på tråden Hur få pappan att betala?