• Anonym (undrar)

    sjukskriven

    Du som förlorat ett barn-hur länge fick du vara sjukskriven? Vad skrev läkaren på intyget?

  • Svar på tråden sjukskriven
  • Anonym (änglamamma)

    Först var jag föräldraledig i en månad, och efter det sjukskriven på heltid en månad till. Komplicerad sorg, stod det på läkarintyget då om jag minns rätt. Efter det var jag sjukskriven på deltid (först 75 % i ett par månader, sedan 50 % några månader till och efter det 25 % ytterligare några månader). Jag var tillbaka på heltid 10 månader efter att vi förlorade vår dotter. Efter första läkarintyget kompletterades diagnosen med nedstämdhet.

    Det varierar väldigt mycket hur länge man är sjukskriven, det ju helt individuellt. Det beror också på vilken läkare och vilken handläggare på försäkringskassan man får. Jag hade tur med försäkringskassan, men bytte vårdcentral eftersom läkaren jag hade förut inte ville fortsätta sjukskriva trots att jag, min arbetsgivare, min psykolog och försäkringskassan var överens om en plan för hur jag skulle trappa upp arbetet, både vad gäller tid och arbetsuppgifter.

  • Mamsen1

    När jag förlorade min son under förlossningen i v 42 (april) var jag först föräldraledig 1 månad ( som man har rätt till via F-kassan) Sen var jag sjuksriven 100% till mars året därpå. Sen sjuksriven 50% till Juli, då vår dotter föddes. Minns inte riktigt vad det stod, men krisreaktion var det de första månaderna, men sen opponerade sig F-kassan till att det stod samma på intygen så läkaren ändrade till nåt annat. Sen blev jag gravid efter ca 7 månader och det blev jobbigt psykiskt under den tiden som var kvar. Detta var för 8 år sedan.

  • MaryLinn

    Min man står nu utan inkomst och mår för dåligt (söker trots det arbete i det mån han orkar ) men jag tycker att ha bör få hjälp tll någon slags försörjning i ett par månader tills han kommer på fötter. Han mår för jävla dåligt nu, det har bara gått några veckor sedan han förlorade sitt första barn, två dagar efter att hans korttidskontrakt slutade gälla. Att vi har separerat och han inte har en fast bostad gör det inte lättare heller... Jag orkar knappt själv - men vill hjälpa honom när jag vet att han iallafall kan få sjukskrivning. Hur har ni gått till väga??
    Går man till VC? Han har tidigare haft svåra depressioner och har kontakt med psykiatrin - är det isåfall dom som kan skriva intyget?
    Får man inkomst ifrån FK eller kommer han tvingas att gå till soc?? 
    Allt är ett elände bara. 

Svar på tråden sjukskriven