• Äldre 6 May 14:04
    13369 visningar
    33 svar
    33
    13369

    Kom in i klimakteriet 16 år gammal!

    När jag var 16 år gammal så försvann min mens. Den har aldrig varit regelbunden. För ett år sedan när jag var 22 år så tog jag modet till mig och startade en utredning. Nu ett år senare fick jag reda på att jag kommit in i klimakteriet som 16 åring. Jag får ha östrogenplåster, ta dvitamin och kalcium tabletter. Samt ta provera var tredje månad för att få mens. Jag får göra detta livet ut och så har jag ingen ägglossning såklart, så jag och sambon kan inte få barn. Finns det någon som är i samma situation eller känner någon som är det? Jag vet inte hur jag ska hantera detta, jag är nog fortfarande i chock och det är tre vecko Sedan jag fick beskedet. Jag älskar barn och jag och sambon vill ha barn, det knäcker mig något fruktansvärt Att jag som ung kvinna aldrig kommer kunna få ett barn med mina gener. Några tips? Hur ska jag hantera detta? Berätta gärna eran historia!

  • Svar på tråden Kom in i klimakteriet 16 år gammal!
  • Äldre 30 Jun 01:11
    #11
    YummyMami skrev 2013-05-06 14:07:37 följande:
    Men om du får mens var tredje månad så blir det väl ägg oxå var tredje månad? 
    Mens får man ändå om man tillför de hormoner som kroppen upphört tillverka i och med att äggstockarnas funktion försvunnit.

    Jag är i samma sits som dig. Är ungefär lika gammal som dig och kom in i klimakteriet för snart 2 år sedan efter aggressiv cancerbehandling. Är dock frisk idag. Jag och min sambo skulle också gärna ha barn inom de närmsta åren.

    Själv äter jag hormoner som INTE ger mig mens då jag även har endometrios, den blir värre vid mens. Enligt min gyn spelar det dock ingen roll för kroppen om man får mens eller ej. Har du frågat på vilket sätt det är bra för kroppen att ha mens?
  • Äldre 30 Jun 23:47
    #13

    Oj.otäcking: Den kommentaren tycker inte jag var helt okej alltså :/ okej om vi pratat om en dödlig sjukdom eller annat som kan ärvas...

    Ts, ett barn är ett barn oavsett gener. Du älskar ditt barn lika mycket ändå, det är jag övertygad om! Lycka till och en stor kram till dig

  • Äldre 1 Jul 00:05
    #15
    Hedgehog skrev 2013-06-30 23:47:03 följande:
    Oj.otäcking: Den kommentaren tycker inte jag var helt okej alltså :/ okej om vi pratat om en dödlig sjukdom eller annat som kan ärvas...

    Ts, ett barn är ett barn oavsett gener. Du älskar ditt barn lika mycket ändå, det är jag övertygad om! Lycka till och en stor kram till dig
    Ptjaaa, jag ser väl inte på saken på samma sätt som du. Jag tycker inte att man ska vara självisk när det kommer till att skaffa barn. Skaffar man barn trots att man vet att det finns en stor risk att de blir sjuka och får lida så är det själviskt. Barnen går alltid först.
    Their banks are filled With Nazi gold But Death In June's banned I've been told
  • Äldre 1 Jul 00:06
    #16
    Otäcking skrev 2013-06-30 07:13:45 följande:
    Förstår att du är ledsen. Men du får väl se det som att det egentligen är något positivt att du inte föra dina gener vidare, om de nu är defekta. Jag menar, tänk om du skulle få en dotter och hon skulle hamna i samma sits som du?
    Detta har inget med gener att göra. Ibland är det bättre att hålla käften(låta bli att skriva) om man som du inte vet något om detta.
    För tidigt klimakterium är inte ärftligt. 
    Klart onödig och taskigt inlägg som jag väljer att anmäla.

    Ts säger som flera andra att det finns fler vägar till barn
    Kom själv i för tidigt klimakterium för 9 år sedan. Idag har jag en dotter på 5 år som kom till med hjälp av äggdonation.
    Kram på dig. 
  • Längta­nsBlåa­Blomma
    Äldre 12 Jul 23:56
    #16
    Otäcking skrev 2013-07-01 00:05:16 följande:
    Ptjaaa, jag ser väl inte på saken på samma sätt som du. Jag tycker inte att man ska vara självisk när det kommer till att skaffa barn. Skaffar man barn trots att man vet att det finns en stor risk att de blir sjuka och får lida så är det själviskt. Barnen går alltid först.
    Du menar att alla andra som skaffar barn gör det efter att noggrant tagit reda på hur bra gener de har och på vilket sätt de kan bidra till en bra framtid? Knappast. Dessutom är ödmjukhet och godhet också bra egenskaper att föra vidare, förmodar att du låtit bli att fortplanta dig med syfte på detta...
  • Äldre 13 Jul 00:15
    #17
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-07-12 23:56:55 följande:
    Du menar att alla andra som skaffar barn gör det efter att noggrant tagit reda på hur bra gener de har och på vilket sätt de kan bidra till en bra framtid? Knappast. Dessutom är ödmjukhet och godhet också bra egenskaper att föra vidare, förmodar att du låtit bli att fortplanta dig med syfte på detta...
  • Äldre 13 Jul 00:23
    #18

    Otäcking. Tänkte du verkligen innan du talade nu? Eller är du helt enkelt en sådan okänslig och okunnig person ?

  • Äldre 13 Jul 00:24
    #19
    Otäcking skrev 2013-07-01 00:05:16 följande:
    Ptjaaa, jag ser väl inte på saken på samma sätt som du. Jag tycker inte att man ska vara självisk när det kommer till att skaffa barn. Skaffar man barn trots att man vet att det finns en stor risk att de blir sjuka och får lida så är det själviskt. Barnen går alltid först.
    Åsikten är fri, men enligt ditt resonemang antar jag att du tänkt igenom saken noggrant sjäv, och inte skaffat barn. Man vill väl inte föra så otäcka gener vidare.
  • 2013
    Äldre 13 Jul 00:27
    #20
    Infiniity skrev 2013-05-07 12:13:13 följande:
    Men varför så mycket besvär för att få mens då? Så kul är det ju inte jag tänker om du ändå inte ägglossar?
    Man framkallar mens ändå för att undvika den ökade risk för cancer som långvarig amenorré (utebliven mens) innebär.
  • Äldre 13 Jul 00:27
    #21
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-07-12 23:56:55 följande:
    Du menar att alla andra som skaffar barn gör det efter att noggrant tagit reda på hur bra gener de har och på vilket sätt de kan bidra till en bra framtid? Knappast. Dessutom är ödmjukhet och godhet också bra egenskaper att föra vidare, förmodar att du låtit bli att fortplanta dig med syfte på detta...
Svar på tråden Kom in i klimakteriet 16 år gammal!