• Anonym (orolig)

    17 mån sen i utvecklingen

    Var på bvc med min flicka idag. Hon är nästan precis 17 månader.

    Bvc-sköterskan frågade en massa frågor som dom brukar göra men många av dom var ganska svåra att ge exakta svar på. Hon frågade hur många ord hon säger. Svarade att hon bara säger "mamma".HUr många ord förstår hon var nästa fråga. Har faktiskt ingen aning. Är det 8? Färre? Fler? 5 då? 3? Helt omöjligt att svara på eftersom sköterskan ville ha ett exakt antal. Hon vet ju vad man säger när man frågar om hon vill läsa bok, hämta bollen och gå till sina leksaker. Men hur många ord hon egentligen förstår har jag ingen aning om.

    Hon går inte heller. Står utan stöd och går längs väggar och möbler. På "fria ytor" kryper hon bara och sätter man ner henne på golvet så sätter hon sig ner direkt. Är dock en jäkel på att krypa och är riktigt snabb.

    Inte heller kunde hon stapla klossar och bygga torn.

    Sköterskan ville att vi skulle träffa en barnläkare och även komma tillbaka till henne för kontroll. Jag blir så orolig. Är det något fel på min dotter?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-09 14:16
    Oj vad många svar som kommit in!

    Tänkte bara skriva att anledningen till att 1½-årskontrollen gjordes vid 17 månader var att vi ska åka iväg precis när hon blir 18 månader och då ville bvc att hon skulle ha fått sin vaccination eftersom vi ska utomlands. När vi ändå var där tyckte bvc-sköterskan att vi lika gärna kunde göra hela kollen på en gång.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-09 14:29
    En sak till bara. Ingen fara för all ot! Skriv hur mycket ot ni vill, bara intressant att läsa :)

  • Svar på tråden 17 mån sen i utvecklingen
  • Anonym (!)

    Hon låter fullt normal! Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Klart hon föredrar att krypa när det går så mycket snabbare. Hon är nog bara försiktig. Hon kan säkert andra saker än bygga torn. Allt beror ju på vad de har för intressen.

  • skogsvitter

    Först och främst låter det konstigt att de gjort 18-månaderskontrollen redan när hon är knappt 17 månader. För det andra låter det lite väl överhysteriskt att börja snacka om besök hos barnläkare etc, för helt ärligt så är din dotter inte alls vare sig sen eller onormal i sin utveckling. Hon låter tvärtom helt inom normalspannet?! Så jag förstår faktiskt inte alls vad din tant jiddrar om. Det finns tydliga riktlinjer som barnhälsovården ska gå efter när de kollar barnens utveckling, det verkar dock inte riktigt som att hon själv har koll på dessa...

    Mitt råd är, oroa dig inte! Hon är helt normalutvecklad. Min dotter gick inte heller förrän hon var 17 månader. Och angående språket så är ju det viktigaste att de förstår, och det gör hon ju. Det är massor av barn som inte säger knappt ett enda ord före 18 mån. Spurten brukar komma vid eller strax efter 18 mån. Inte 1-2 månader före... då är man tvärtom tidig i utvecklingen. Så som sagt, oroa dig inte. Hon låter helt normal och frisk i mina öron

  • Anonym (nog normalt)

    Men om hon förstår sånna uppmaningar förstår hon en hel del ord!

    Vet ett barn som var totalt ointresserad av att gå tills hen kunde gå (springa) snabbare än hen kunde krypa. Kanske samma med ditt barn?

    Å andra sidan skadar det ju inte att få henne uppkollad för säkerhets skull

  • Gummzi

    Vi är alla olika, lär oss saker olika snabbt. BVC har sina "riktlinjer" alla barn är inte enligt läroböckerna, vissa barn behöver lite mer tid. Om det hade varit något bör dom ha talat om något för dig. För du fråga väl? Jag tror inte du behöver oroa dig, din tös kommer säkert ikapp deras riktlinjer snart! Med vänlig hälsning

  • nozpa

    Det är förmodligen inget fel på henne. Men dom har vissa kriterier som ska uppfyllas vid olika åldrar. Avviker något som är dom skyldiga att hänvisa till en barnläkare.
    Att hon inte kan gå och inte stapla klossar (vafan man nu ska göra just det för?) är kanske 2 saker av t ex 5 och då kopplas barnläkaren in för att OM det skulle vara något så upptäcker dom det tidigt.
    Tycker inte du ska oroa dig (lätt att säga jag vet) innan ni träffat barnläkaren. 

    Att hon förstår saker som t ex "hämta din boll" osv är ju jättebra. Säkert en superklok liten tjej. :)     

  • Gummzi

    ]


    Gummzi skrev 2013-05-06 20:45:04 följande:
    Vi är alla olika, lär oss saker olika snabbt. BVC har sina "riktlinjer" alla barn är inte enligt läroböckerna, vissa barn behöver lite mer tid. Om det hade varit något bör dom ha talat om något för dig. För du fråga väl? Jag tror inte du behöver oroa dig, din tös kommer säkert ikapp deras riktlinjer snart! Med vänlig hälsning

    Dessutom brukar barn inte göra det man vill när man väl är på BVC
  • Anonym (Släkt)

    Min yngsta farbror gick tydligen inte förrän han var 1,5 år. Farmor som hade 9 barn innan blev väl lite nervös,men han var fullt normal! Han har aldrig varit en sån som stressad upp sig,han var bara en kolugn bebis. Skrattande

  • Anonym (orolig)

    Tack snälla för era svar och lugnande ord.

    Jag ställde såklart frågor till bvc-sköterskan men hennes svar var så tvetydiga att dom inte gjorde mig direkt lugnare.
    - är det något fel på henne utvecklingsmässigt?
    - alla barn utvecklas ju lite olika MEN vid den här åldern så borde dom kunna...osv

    Har inte direkt tänkt på det innan förutom att det skulle vara skönt att hon gick snart eftersom hennes ytterkläder blir så himla slitna och smutsiga av att hon kryper runt utomhus.

  • Slagathor

    Barn har ju faser i vilka de utvecklas olika snabbt. Min dotter följer de där utvecklingssprången enligt mall, som om hon läst dem själv alltså. Några dagar en vecka så bor hon i min famn och är bebis igen, för att plötsligt en dag visa upp ett helt nytt register med färdigheter. Hon är för visso tidig med allt, men det kan vända från dag till dag, ville jag få fram.


    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • HWR

    I mina öron låter din dotter helt normal. Det är ju svårt att säga hur många ord hon kan. Men förstår hon såna saker som du skrev, hämta bollen etc, så förstår hon uppenbarligen många ord.

    Mina barns kusin började gå när han var 18 månader. Innan dess rullade han fram, han kröp inte ens. Det var aldrig något snack om att han skulle vara sen i utvecklingen. Det är ju först om de är äldre än 18 månader som man kan göra en undersökning av barnläkare. I alla fall enligt hans bvc-sköterska.

    Bygga torn kunde inte min äldsta heller. Hon fick klossar av sköterskan, hon slog dem med varandra och sen var hon ointresserad av det :) 


Svar på tråden 17 mån sen i utvecklingen