• Äldre 9 May 18:59
    3057 visningar
    21 svar
    21
    3057

    Nätverk och router behöver lite råd

    Hej, jag är lite vilsen och behöver bara få kort svar från någon som har detta hemma eller är kunnig. 
    Eftersom jag alltid bara haft en laptop i hushållet har jag nöjt mig med att ha ett modem med trådlöst internet och sen var saken kirrad. NU däremot bor vi 4 personer i huset och vi vill alla koppla upp våra stationära datorer mot vårt internet från bredbandsbolaget. Vi har bredband via telefonjacket.
    Min undran är om det är en router vi ska använda? Och för att använda sig av en router, måste det dras några kablar i huset eller hur fungerar det? (Vi bor i villa) 
    Eftersom våra datorer befinner sig på olika våningar också är jag lite osäker på hur internet ska nå alla dessa eftersom telefon jacket är typ i köket. Ska man ha en massa sladdar liggandes ? :/ Ursäkta min okunskap men jag  är så vilsen när det gäller sånt  där så om någon ville vara snäll och förklara så vore jag tacksam.

    Tacksam för snabbt svar :)

  • Svar på tråden Nätverk och router behöver lite råd
  • Äldre 9 May 19:15
    #1

    En router delar bredbandet för att flera ska kunna använda det. En del routrar har även trådlöst nätverk medan andra routrar enbart har kontakter för att ansluta med nätverkskabel. Ni kan själva välja om ni vill dra nätverkskablar till datorerna eller om ni vill ansluta dom trådlöst till nätverket. Det går bra att anslutna några datorer med kabel och några trådlöst om ni skulle vilja det. Nätverkskablarna behöver man ju inte ha på golvet utan man kan dra dom snyggt och eventuellt sätta upp nätverksuttag på väggen där man vill ha dom.

  • Äldre 9 May 19:17
    #2

    Man behöver inte dra en nätverkskabel till varje dator om datorerna är i samma rum utan då använder man istället en så kallad switch som är en liten dosa som fungerar som en förgrening för att få fler uttag för nätverkskablar.

  • Äldre 9 May 19:21
    #3
    slazh skrev 2013-05-09 19:17:58 följande:
    Man behöver inte dra en nätverkskabel till varje dator om datorerna är i samma rum utan då använder man istället en så kallad switch som är en liten dosa som fungerar som en förgrening för att få fler uttag för nätverkskablar.
    Det är just det som är grejen. 2 har vi på övervåningen i barnens rum (två olika rum) och och i båda rummen finns telejack.
    De andra två har vi i samma rum fast på bottenvåningen i ett rum som inte har telejack. Därav min förvirring.
    Men det är bäst alltså att använda oss av router och switch?  
  • Äldre 9 May 19:22
    #4
    slazh skrev 2013-05-09 19:15:41 följande:
    En router delar bredbandet för att flera ska kunna använda det. En del routrar har även trådlöst nätverk medan andra routrar enbart har kontakter för att ansluta med nätverkskabel. Ni kan själva välja om ni vill dra nätverkskablar till datorerna eller om ni vill ansluta dom trådlöst till nätverket. Det går bra att anslutna några datorer med kabel och några trådlöst om ni skulle vilja det. Nätverkskablarna behöver man ju inte ha på golvet utan man kan dra dom snyggt och eventuellt sätta upp nätverksuttag på väggen där man vill ha dom.
    Ja jag är lite lost där med, för jag antar att de stationära datorerna borde kunna hantera trådlöst isådantfall och det tror jag inte våra gör, så det får nog bli kablar, Fasen vad snurrig jag blir av detta men tack för era svar
  • Äldre 9 May 19:23
    #5
    slazh skrev 2013-05-09 19:17:58 följande:
    Man behöver inte dra en nätverkskabel till varje dator om datorerna är i samma rum utan då använder man istället en så kallad switch som är en liten dosa som fungerar som en förgrening för att få fler uttag för nätverkskablar.
    Vad svamlar du om? Vad har en switch att göra med att datorerna finns i samma rum?
  • Äldre 9 May 19:26
    #6
    HelloWorld skrev 2013-05-09 19:21:26 följande:
    Det är just det som är grejen. 2 har vi på övervåningen i barnens rum (två olika rum) och och i båda rummen finns telejack.
    De andra två har vi i samma rum fast på bottenvåningen i ett rum som inte har telejack. Därav min förvirring.
    Men det är bäst alltså att använda oss av router och switch?  
    Modemet ska vara anslutet till första telejacket i huset, dom andra telejacken kommer inte spela någon roll i detta utan är endast för telefoner. Routern ansluts till modemet för att dela bredbandet till flera datorer, i många fall idag så är routern och modemet samma box.
  • Äldre 9 May 19:27
    #7

    Hade jag bara vetat var du bor, så hade jag (kanske) bemödat mig med på-platsen-hjälp...

    Har du fler frågor, så är du välkommen att skicka meddelanden till mig, istället för att du ska behöva skämma ut dig med din okunskap på öppet forum...

    / B

  • Äldre 9 May 19:27
    #8
    gavlemamma skrev 2013-05-09 19:23:34 följande:
    Vad svamlar du om? Vad har en switch att göra med att datorerna finns i samma rum?
    Jag menade att om man har flera datorer i samma rum behöver man inte dra flera nätverkskablar från routern in till det rummet utan det räcker med en.
  • Äldre 9 May 19:29
    #9
    HelloWorld skrev 2013-05-09 19:22:38 följande:
    Ja jag är lite lost där med, för jag antar att de stationära datorerna borde kunna hantera trådlöst isådantfall och det tror jag inte våra gör, så det får nog bli kablar, Fasen vad snurrig jag blir av detta men tack för era svar
    Dom flesta stationära datorer saknar trådlöst nätverkskort. Det går dock att sätta i ett trådlöst nätverkskort i datorn om man vill.
  • Äldre 9 May 19:30
    #10
    singeln skrev 2013-05-09 19:27:00 följande:
    Hade jag bara vetat var du bor, så hade jag (kanske) bemödat mig med på-platsen-hjälp...

    Har du fler frågor, så är du välkommen att skicka meddelanden till mig, istället för att du ska behöva skämma ut dig med din okunskap på öppet forum...

    / B
    Hej, tack :) Tyvärr blir det lite långt för dig, jag bor utomlands :P 
    Sen har man ju tur att man är anonym på FL ;)
    Försöker bara förstå hur det hela ska fixas, varannan person jag frågat säger switch, en annan säger router räcker. Andra pratar om twisted pair kablar som skall dras under huset...
    Jag som egentligne brukar vara ganska duktig på teknik har helt enkelt gett upp, googlat som en galning men blir inte klokare för det :) 
Svar på tråden Nätverk och router behöver lite råd