• klyban

Drogest vid nyanställning?

sisley skrev 2013-05-16 20:19:51 följande:
    Det är med all säkerhet urinprov, möjligtvis blodprov. De kommer inte ta hårstrån från dig då sådana tester kostar för mkt pengar. Jag tror att man kan se spår av cannabis i några månaders tid om man röker regelbundet. Du kan nog vara lugn.

Efter ett tillfälle så är det 100% att det inte går spåra längre.

I blod kan man bara spåra THC i 8-10h efter intag(ett röktillfälle), men man tar även THC-syra i blodprov så man kan få ett sådant positivt text.
    Där är det extremt svårt och sia om hur länge det syns där, men 1-7 dagar efter ett röktillfälle.

cattus skrev 2018-03-03 21:13:08 följande:
    År 2012 beräknades ca 55 000 personer missbruka eller vara beroende av någon form av narkotika, vilket motsvarade ca 0,8 % av Sveriges vuxna befolkning. 
    År 2013 finns det uppgifter om att ca 2% som TESTAT cannabis under året.
    Gamla uppgifter men....
    du uppger att 12 % gör det, nja, undrar vart har du fått den uppgiften ifrån?

Dessa uppgifter brukar FHI och EU ge oss, dock så har Sverige slutat ge dessa siffror av någon mystiskt anledning.
    Svaret hur många är svårt och greppa, men med tanke  på hur kraftigt vården på cannabis gått upp på cannabis så kan vi gissa på +20%

hur många meter var det?
  • klyban
    Tveksamt skrev 2018-03-15 16:28:47 följande:
    Är det konstigt att en företagare inte vill ha anställda som håller på med något som är olagligt och/eller kan påverka dem under arbetstid?
    Om man med ett urinprov kunde avgöra vilka som fifflat med skatten, begått våldsbrott eller stulit saker kan du ge dig fan på att man skulle göra sådana prov också...

Hur vet du att dom hållit på med nått olagligt?
    Det finns inget som garanterar detta, du vet om det int eär olagligt att ha metaboliter i sig.
    man får även köra bil på dessa, och uppenbart varför också = saknar psykoaktiva egenskaper(som andra kan kalla berusning).

Nykterhet är en annan sak, och det ska inte förekomma i arbetet.
    Men där finns idag bara blodprov för få svar, att göra urintest eller salivtest, kommer inte säga mer än en konsumtion skett någon gång.
    Även så betalar arbetet för dåligt för äga även folks fritid.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tveksamt skrev 2018-03-15 17:37:54 följande:
    Jag menar inte på något sätt att ett utslag på ett drogtest är lika med att personen gjort något olagligt. Ett utslag på ett drogtest visar på att personen har rester av en drog i kroppen. Det finns mängder med lagliga droger precis som det finns mängder med olagliga droger. Det finns många lagliga sätt att få i sig ämnen som kan ge utslag på ett drogtest.
    Ett positivt drogtest kan man däremot använda som en start för att utreda vad det är som har hänt.
    Lasse, vi ser ett utslag för XXX här i ditt drogtest från förra månaden, vad är det som har hänt?
    Det är inget allvarligt, jag fick en ny sorts smärtstillande för min ryggvärk sedan operationen i vintras. Jag kommer in till dig efter fikat så kan vi snacka om saken.

Såklart, men om man röker på i DK tex eller andra ställen där konsumtion inte är olagligt, så har man aldrig gjort nått fel.
    Och ska då arbetsgivaren ha rätt och hantera dig för du gjort nått som inte ens är fel.

Vad är sen nästa steg, ska dom jaga dig om du laddar ned film, kör för fort, går mot röd gubbe osv..osv... som sker dagligen.

Men visst finns det många enkla lösningar på varför man tar medicin recept, och berätta att den är föreskriven.
    Men är man nykter på sitt arbetet, så har jag svårt och se varför de ska bestämma över mina handlingar som inte har ett skit med jobbet och göra.
    Metaboliter är bara metaboliter och inte berusning, det är väldigt viktigt och skilja på detta, då många inte ens förstår skillnaden.
    Annars är nykterhet i arbete och fordon en självklarhet, även så får man inte heller någon drograttfylla för metaboliter.
    Utom nått år innan på metaboliten av THC, men dessa domar rev man alla upp då det var fel.

hur många meter var det?
Svar på tråden Drogest vid nyanställning?