Rikard skrev 2013-05-15 00:48:13 följande:
Hela tanken på gudar är så bisarr för mig att jag har svårt att fantisera ihop hur en bra gud skulle vara. Det är lättare att säga några egenskaper som en gud av god kvalitet INTE bör ha:
1) Gudar ska inte hänga upp sig på bagateller som hur folk klär sig. Det är ovärdigt för gudar.
2) Gudar ska inte vara så självupptagna att de kräver dyrkan och bön. Det är opassande för gudar.
3) Gudar ska inte ge orimliga straff för bagatellartade förseelser ... ja, faktiskt inte ens för grova brott. En gud bör vara mer storsint än en människa.
4) Gudar ska inte bete sig som den där guden i Gamla testamentet. Den guden är ju närmast en kriminell psykopat.
VojneVojne skrev 2013-05-15 00:56:56 följande:
Hmmm
1) Jag tror inte Gud bry sig va du har på dig och Koranen har H*n sagt Allah swt ser på era hjärta, det va en bra poäng från dig :)
2) Då vill jag fråga dig en sak, om du köper en snygg bil eller nåt båt eller gör nåt fint, vill du inte ha lite beröm? varför Gud skulle inte ville ha det?
3) Like what?
4)Den Guden kännar jag inte till...
1) Men du känner till att det finns andra som inbillar sig att guden bryr sig om hur folk klär sig? Vems gudsuppfattning är den riktiga? Varför kan inte den där guden komma och reda ut frågetecknen? (Svaret är naturligtvis för att guden inte finns, men det har tyvärr en del fortfarande inte insett.)
2) Att gud kräver bekräftelse som ett dagisbarn gör bara guden ovärdig i mina ögon.
3) Du känner inte till att guden påstås skicka folk till helvetet? Hur kan du ha missat det? Eller menar du att helvetet är ett rimligt straff? I så fall är din tro verkligen skrämmande. Hur kan en människas medkänsla bli så skadad av religionen?
4) Det är snart 30 år sedan jag läste Koranen, som jag till stora delar fann nästan oläsbar, så jag kan inte ge exempel från den boken, men i Bibeln finns det hur många exempel som helst på hur guden uppmanar till bland annat förintelse av hela folk bara för att nämna de mest uppseendeväckande brotten mot mänskligheten som guden uppmanar till.