• Myling

sover på mig hela dagarna

Bebisar och små barn vill gärna fortsätta sova så som de somnat. Om de flyttas i sömnen blir de oroliga och vaknar lätt. Ett knep kan vara att försöka lägga dem ifrån sig precis *innan* de somnar.

Man riskerar naturligtvis att barnet vaknar till och måste sövas om just då, och man vill inte träna så för mycket, för då får man ett övertrött barn. Men på sikt är det bra att först lugna dem och se till att de är sömniga, men lägga ner dem i vagn / sele / säng / soffa innan själva insomnandet.

Nu är ju TS bebis bara 2 månader, så det är kanske lite tidigt. Men åtminstone från 4 månader borde det gå att börja träna bebisen och få någon slags förbättring.

• Myling
    skogsvitter skrev 2013-05-16 10:36:00 följande:
    Det går inte att träna bort ett närhetsbehov hos ett nyfött spädbarn. Ja om man inte vill skada deras utveckling då. Att de skulle behöva somna på "rätt plats" är en myt, det är inget som man kan säga generellt om bebisar även om det säkert finns föräldrar som upplevt detta.
    Mina råd följer boken "No Cry Sleep Solution" som jag själv provat och jag har hört om väldigt många andra som blivit hjälpta av den.

http://www.pantley.com/elizabeth/books/0071381392.php

Den är också väldigt lik Tassmetoden:

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html 

Men de rekommenderas egentligen först från 4-6 månader, varför jag också skrev det i mitt inlägg... 
  • Myling

Jag tror inte jag har misstolkat boken, jag tror att du misstolkar mitt inlägg...

• Myling

I min engelska upplaga av NCSS från 2002 står det tex så här i avsnittet Part One: Solutions for Newborn Babies - Birth to Four Months (sid 73):

"Therefore, if you want your baby to be able to fall asleep without your help, it is essential that you sometimes let your newborn baby suck until she is sleepy, but not totally asleep. As often as you can, remove the breast , bottle or pacifier and let her finish falling asleep without something in her mouth. When you do this, your baby may resist, root, and fuss to regain the nipple. It's perfectly OK to give her back the breast, bottle or pacifier and start over a few minutes later. Repeat. Repeat. Repeat. If you do this often enough, she will eventually learn how to fall asleep wihout sucking.

Please go back and reread the previous paragraph. It contains possibly the most important idea I can share with you at this time to assure you won't be rereading this book eighteen months from now."

• Myling

Tyvärr skogsvitter så blir jag inte så intresserad av att debattera med dig när du uttrycker dig så kategoriskt eller läser in saker i mina inlägg som jag aldrig skrivit. Men om TS har några frågor till mig om mitt synsätt så svarar jag gärna!

Svar på tråden sover på mig hela dagarna