• Kjell2

Umgängestvist! HJÄLP!

Se till att få till ett möte med familjerätten. Ett schema där du har torsdag till söndag är inte orimligt.

Om mamman är helt olämplig som umgängesförälder bör du kanske at en rejäl funderare på din jobbsituation och överväga att ha barnen på heltid med kortare dag/helgumgänge för mamman.

• Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:17:15 följande:
    Vi har barnen växelvis, jag ser dom lika mycket som hon gör. Vi har lika stor börda, jag betalar även mer än vad hon gör, hon har även allt barnbidrag.

Men du säger alltså att jag ska säga upp mig från mitt väll betalda jobb som jag trivs med och skaffa ett jobb som jag garanterat kommer att tjäna mindre på och förmodligen må sämre av att jobba med bara för hon ska få det bättre ? Jag letar jobb och har ett på gång där vi kommer att ha barnen 4 dagar var, men det funkar inte för henne heller.

Det är väl snarare ur barnens synvinkel du ska se det. Vad är bäst för dem?

Att vara med mamma måndag till torsdag och sen med dig torsdag till söndag eller
    heltid hos dig och enstaka dagar hos mamma.

Hur som helst lär både du och barnen ha mycket att vinna på ett fastställt schema så ni vet vad som gäller. Det kan du få med hjälpa av FR och funkar inte det TR.
  • Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:37:35 följande:
    Det är ju det jag jobbar för att det ska bli, vi har ett fast schema nu som funkar för barnen, dom mår bra av det! Vi har provat haft dom varannan vecka och det mår dom inte bra av. Jag ser allt ur barnens synvinkel, mår inte jag bra kommer dom inte heller att må bra!

Funkar inte vv för barnen så är kanske inte mån-tor/tor-sön en lysande lösning. Det skiljer sig inte mycket från vv.

Tycker du ska se till att det blir ett möte hos FR där ni kan diskutera igenom detta och komma fram till en lösning med fokus på att barnen ska må bra. Om det innebär att du jobbar mycket och träffar barnet lör-sön då och då så må det vara hänt. Eller bästa lösningen kanske trots allt är att du skaffar ett jobb då du jobbar dagtid och tar barnen på helt.
  • Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:54:36 följande:
    Nu är det ju tyvärr så att vi bor i Sverige där det inte växer jobb på träden, speciellt inte för en sådan som mig som bor i ett väldigt litet samhälle samt har låg utbildning. Jag jobbar inte mycket heller, jag är faktiskt hemma mer än vad dom flesta som jobbar 7-16 är. Jo, vi får se vad fr säger, jag hoppas bara att det löser sig för barnens och våran egen skulle så man kan gå vidare i livet utan att behöva bekymra sig över något sådant här.

Det är mycket möjligt att det du föreslår mån-tor/tor-sön är en bra lösning för alla inblandade men du bör fundera lite på hur du lägger upp din argumenation. Att hävda att barnen mår dåligt av vv och samtidigt säga att dit förlag skulle funka är inte 100% hållbart. Skillnaden mellan vv och ditt förslag är inte mycket.

Att föreslå mån-tor/tor-sön utifrån era nuvarande jobb och hemmasituationer är inte fel i sig. Det ska fungera för alla parter. Men du bör fudera lite på din argumentation och vad du kan kompromissa om.

• Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 12:48:01 följande:
    Jo, så är det ju så klart... fast jag har inte sagt mån-tor/tor-sön...

Det nya jobbet jag har på g kommer jag att jobba måndag morgon tom torsdag förmiddag, jag hämtar barnen på dagis torsdag och lämnar dom hos deras mor på söndag, annat exempel är att hon har dom var 3 helg så får hon även vissa helger.

Det är lite så här du måste vara beredd att diskuttera och hitta lösningar. Att hon får en helg då och då. Att du hämtar på torsdag ibland och fredag mm. Glöm inte bort att familjerätten inte kan tvinga på er en lösning, det kan bara tingsrätten. Ni har båda hela tiden möjligheten att säga nej.

Tänk bara på att om ni får ett fastställt umgängesschema så blir det väldigt krångligt att byta dagar mm om mamman vägar. Om du t ex få ett nytt jobbschema så är det fortfarande det fastställda umgängesschemat som gäller.
Svar på tråden Umgängestvist! HJÄLP!