• Anonym (oroli­g)
    Äldre 21 May 20:21
    3442 visningar
    23 svar
    23
    3442

    akut snitt, hur föda nästa gång

    Min första förlossning slutade med akut kejsarsnitt efter att ha haft verkningslösa verkar i flera timmar. Under cirka 4 timmar hände ingenting, EDA hade slutat verka, värkarna var 5 på 10 minuter och jag led verkligen.

    Jag funderar nu fram och tillbaka på hur jag ska göra vid en eventuell ny förlossning. Ska jag försöka föda vanligt igen eller planerat snitt.

    Finns det någon som upplevt ungefär samma sak och fött vaginalt andra gången? Hur gick det då? 

  • Svar på tråden akut snitt, hur föda nästa gång
  • Äldre 21 May 20:26
    #1

    Jag har haft ett akutsnitt och en vaginal födsel (som slutade med sugklocka bl.a.) och finge jag välja bland de två alternativen, när jag vet det jag vet idag genom mina erfarenheter, skulle jag välja SNITT!
    Alla gånger!!!

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 21 May 20:45
    #2

    Får jag fråga varför du skulle valt snitt? Lät som att du haft två jobbiga förlossningar.

  • Äldre 21 May 20:51
    #3

    För att av mina två gånger så har snittet varit den bästa upplevelsen av dem båda, och detta trots att jag fick komplikationer i form av infektion i snittet .

    Jag är nog inte gjord för att föda vaginalt.
    Jag tappar kontrollen och struntar i allt runt omkring mig.

    Så den vaginala förlossningen slutade med sugklocka, att en BM stod och tryckte på min mage, jag sprack i röven och fick opereras direkt, efter operationen fick jag en komplikation till följd av bedövningen - spinalhuvudvärk.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 21 May 20:54
    #4

    Usch, det lät verkligen jobbigt!

  • Anonym (ängsl­ig)
    Äldre 27 May 02:30
    #5

    Hej, sitter här mitt i natten och funderar på samma sak som du. Jag blev akutsnittad för tre dagar sedan. Jag blev igångsatt  och värkarna kom pang på en gång fyra timmar senare och var alldeles för intensiva i det tidiga skedet. Värkarna var hemska och de höll i sej i 10-20 minuter åt gången utan paus! Åtta timmar senare beslutades det om akut snitt när bebben inte mådde bra. (inte ja heller)
    Ja upplevde detta som traumatiskt mer än va ja tidigare anat. Tanken på nästa förlossning skrämmer mig, tänk om de händer igen!
    Hur ska man våga chansa?

  • Anonym (Morsa­)
    Äldre 27 May 02:44
    #6

    Blev akut snittad med förra och första barnet. Om det blir några fler barn hoppas jag på en vaginal förlossning för att slippa bli snittad en gång till. Är dock inte oroad. Jag testar föda vaginalt och ser vad som händer. Det blir som det blir. Överlever gör man ju i vilket fall som helst. Och barnet bryr sig knappast.

  • Anonym (Morsa­)
    Äldre 27 May 02:54
    #7
    Anonym (ängslig) skrev 2013-05-27 02:30:13 följande:
    Hej, sitter här mitt i natten och funderar på samma sak som du. Jag blev akutsnittad för tre dagar sedan. Jag blev igångsatt  och värkarna kom pang på en gång fyra timmar senare och var alldeles för intensiva i det tidiga skedet. Värkarna var hemska och de höll i sej i 10-20 minuter åt gången utan paus! Åtta timmar senare beslutades det om akut snitt när bebben inte mådde bra. (inte ja heller) Ja upplevde detta som traumatiskt mer än va ja tidigare anat. Tanken på nästa förlossning skrämmer mig, tänk om de händer igen! Hur ska man våga chansa?

    Vet du, jag känner med dig. Jag blev också akutsnittad för drygt ett år sedan. Det var riktigt traumatiskt och jag kände mig förstörd av det ett bra tag efteråt. Men nu efter ett år har de hemskaste minnena bleknat och jag känner ingen oro inför en eventuell framtida ny förlossning. Med det vill jag säga att du är mitt inne i det just nu. Oroa dig inte för framtiden och hur du ska göra nästa gång just nu utan försök ta det lugnt med din nya bebis. Prata av dig om din förlossning med andra så du slipper bära på det själv. Och sök hjälp om det skulle bli superjobbigt. Jag tänker att jag överlevde (nåja, en liten överdrift att prata om överlevnad i sverige när det handlar om förlossningar men ändå för att känna mig lite ball..) värsta greys anatomy/cityakuten-dramatiken
  • Anonym (Testa­!!)
    Äldre 27 May 03:29
    #8

    Jag har gjort akutsnitt och fick välja själv nästa gång.
    Jag valde att testa vaginalt och det gick kanon.

    Kände lite att what the hell, why not, försöka kan man ju alltid göra, funkar det inte så blir det ju snitt i alla fall.
    Jag bestämde med läkaren att det inte fick ta för lång tid denna gång utan att om jag känner att det är nog så snittar dom.
    Första gången spenderade jag över 30 timmar på förlossningen och hade krystvärkar i flera timmar utan att nått hände. Innan dess hade jag inte sovit på ett dygn. Jag orkade inte helt enkelt. Det visade sig att sonen hade fastnat med huvudet så han hade aldrig kommit ut den normala vägen. Dom fick trycka tillbaka honom igen innan dom lyckades få ut honom.
    Min lilla gosse som skulle väga runt 3 kg (enligt tul) vägde över 5 kg. Haha!!! En liten missbedömning va?!

    Andra gången blev det igångsättning i v 38 och allt som allt tog det 8 timmar, jätteskillnad. Var ju utvilad innan också
    Sprack inte alls mycket men tyvärr så kom inte hela moderkakan ut så jag fick åka in på op igen.

    Väntar nu trean och vill ha en vaginal förlossning igen men tänkte undvika operationssalen denna gången. Vore kul att få uppleva första tiden med bebisen istället.
    Får se om även denna bebisen är en stor en   

          

  • Äldre 27 May 03:46
    #9

    Jag står inför samma val.... Inte så lätt!!

  • Äldre 27 May 15:05
    #10

    Hej! En tråd för mig!

    Jag blev akutsnittad mars 2010, det berodde på att min dotter mådde dåligt i magen, hjärtljuden gick ned..
    Tiden efteråt snittet var hemska. Jag hade så fruktansvärt ont i mitt sår och till på köpet fick jag infektion som blödde och varade och det gjorde ju inte saken bättre. Efter 4-5 månader började jag må som vanligt igen fysiskt..

    NU väntar jag mitt andra barn och är beräknad till Juli. Jag har gått på samtal på auroramottaggningen på Danderyd vilket jag tycker var jättebra. Jag är positiv och vill gärna pröva föda naturligt denna gång. Främst för att få uppleva en förlossning som inte liknade min tidigare. Jag ställer ändå in mig på att det kan komma bli snitt denna gång också. Lika bra tänker jag, inte hoppas på för mycket.

    Jag är inte rädd för själva snittet/operationen, utan det som skrämmer mig mest är tiden efteråt, då jag har en kropp som verkar läka ganska dåligt och har lätt för att få infektioner. Smärtan i snittet jag hade då får mig att rysa 'än idag.. Att behöva hjälp upp och ur säng/soffa/dusch/toa. Att gå som en gammal tant när man är ute och promenerar, m.m. 

    Jag ser faktiskt fram emot förlossningen denna gång med skräckblandad förtjusning =) 

Svar på tråden akut snitt, hur föda nästa gång