• Anonym (billös)

    Förra ägaren har inte betalat skatten

    Jag köpte en bil i början på april. De var besiktad och skulle vara nyskattad. Betalningsmånaden för skatten var april och det är ju den som äger bilen vid betalningsmånadens början som är betalningsskyldig. Nu idag har jag fått ett brev från transportstyrelsen om att min bil har körförbud för skatten är inte betald! Jag själv har inte råd att lägga ut dom pengarna, vafan ska jag göra? Jag måste ha bilen i arbetet.

  • Svar på tråden Förra ägaren har inte betalat skatten
  • pellepelle

    Om det är som du säger med skattereglerna får du väl ringa transportstyrelsen och förklara läget och sedan kolla upp med förre ägaren vad som hänt. Vägrar han betala får du väl koppla in inkasso

  • Anonym (Tvärtom)

    Jag sålde min bil förra året och kom överens med den nya ägaren att han skulle betala in skatten eftersom jag ställde på bilen till honom (hade varit avställd flera månader). Han gjorde tydligen inte det och efter en tid fick jag påminnelse och även hot om att de skulle gå till kronofogden om jag inte betalade. Om den förre ägaren är betalningsskyldig (liksom jag var) kanske han snart betalar in, du har i alla fall rätten på din sida!

  • Anonym (billös)

    Det jobbiga om jag ska vänta på kronofogden osv är ju att jag inte har nån bil undertiden och jag måste verkligen ha en bil i arbetet. Kommer bli tvungen att vara hemma åtminstone resten av veckan nu. Och tänk om han skiter i att det går till kronofogden?

  • Anonym (Tvärtom)

    Ja, det finns ju såna människor också... Så totalt främmande för egen del. Kan du inte kontakta den förre ägaren för han har ju också fått brev/påminnelse bara för att känna av läget?
    Skulle du ha möjlighet att bara betala in nån hundralapp, har ingen aning om hur det fungerar men det är ju en årsskatt (om inte diesel) och man skulle tycka att en liten delbetalning kanske täcker nån månad om du pratar med Transportstyrelsen?

  • Anonym (Betala)
    Anonym (billös) skrev 2013-05-22 12:05:20 följande:
    Det jobbiga om jag ska vänta på kronofogden osv är ju att jag inte har nån bil undertiden och jag måste verkligen ha en bil i arbetet. Kommer bli tvungen att vara hemma åtminstone resten av veckan nu. Och tänk om han skiter i att det går till kronofogden?
    Är det inte bättre att betala och kunna jobba, det tjänar du väl mest på?

    Idag behöver man väl inte ens ha skattemärket på bilen, så hur stor är risken om du kör lagligt att du åker dit på det innan de fått pengarna?
  • Birgitta2

    Så här står det på Transportstyrelsen:

    Ägarbyte


    Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.


    Detta måste innebära att det är förra ägaren som borde krävas på skatten och att om inte detta görs blir då fordonet belagd med körförbud.

    Jag skulle nog råda dig att idag, NU, ringa Transportstyrelsen och höra hur du rent konkret kan göra.
  • Aileen Allannah

    Ring transportstyrelsen och hör efter vad du kan göra, men det verkar väl nästan luta åt att du måste skaffa en annan bil tills det är ordnat, eller betala in skatten själv och se om du kan få tillbaka den av förra ägaren.

  • Birgitta2

    Kan det vara så att förre ägaren inte kände till de här skattebetalningsförhållandena? Har ni pratats vid? Annars kanske ett samtal kan lösa tvisten?

  • Lilia

    Ja, det blir dyra läropengar för dig! Sådant kollar man givetvis upp innan. Det skulle aldrig falla mig in att bara lita på den som sålde.

Svar på tråden Förra ägaren har inte betalat skatten