• Anonym (Bioklocka sönder)

    Bioklocka trasig? Långt inlägg - hoppas nån orkar.

    Kom som 6 månader till Sverige 1972 från Sydkorea. Mina föräldrar fick en biologisk dotter när jag var 3 år, vilket jag minns som t jobbigt. Ett par år senare kom min lillebror från Korea. Han var lite äldre; när han kom in i familjen var han ett år äldre än min syster.

    Jag har aldrig längtat efter barn. Jag tror att min avoga inställning har att göra med den syskonrivalitet jag upplevde som barn och min mammas något underliga inställning till småbarnsförälderlivet. Hon säger ofta att hon avskydde att vara småbarnsmamma. Hon ville däremot ha vuxna barn; idag pratar hon ofta om hur glad hon är över sina tre barn.

    Jag levde som singel  fram tills jag träffade min man, när jag var 29. Då hade jag förlikat mig med att jag antagligen skulle leva ensam med min katt. Inom mig tänkte jag att det där med barn ska ha "bara hänt" innan 30, annars fick det vara. Så träffade jag min man och när jag kände mig trygg med honom började jag fundera på barn. Vi var gifta, hade köpt hus och hade stadig ekonomi. Enda problemet var att sexlivet hade gått i stå, dels pga mina egna privata issues, dels pga att vi tappat förälskelsen och börjat bli mer som nära vänner - vi jobbade inte heller på vår passion.

    Jag gick i terapi i syfte att börja satsa på barn. Min man ville inte vara med, trots att terapeuten rekommenderade detta, vilket gjorde att jag till slut lade ner det hela. Vi lade tanken på barn och även sexlivet på is. Jobbet stressade sönder oss, så även min man menade på att hans lust var lika med noll.

    Några jobbiga år följde med sjukskrivningar och dödsfall. I januari i år säger min man att han inte vet om han vill leva med mig mer. Min bror var på besök med sin 5-mån bebis vilket triggade något hos min man. Han har även börjat på nytt jobb och börjar få frågor om barn, något han inte fick så ofta tidigare som ensamföretagare. Vi krisade och har ägnat våren åt att försöka lappa ihop oss; ge tid för varandra och hitta tillbaka till en relation i vilken man vill ha ett barn.

    I söndags brakade det ihop igen. Hans barnlängtan har blivit akut och han vet inte om det är någon idé att vara med mig. Jag, som vacklat så vad gäller barnlängtan försöker nu få ihop det i huvudet.

    Varför längtar inte jag efter barn? Varför har jag aldrig gjort det? Jag reagerar inte på "vita barn" - däremot kommer jag på mig med att känna annorlunda när jag ser asiatiska bebisar. jag funderar över hur mitt eget barn skulle se ut.

    Jag funderar på hur jag själv såg ut och hur min bio-mamma tänkte och kände när hon gick ifrån mig. Jag snuddar vid tanken på att någon form av känslokyla är nedärvd - löper jag större risk att inte anknyta till ett barn? J

    Jag vet att det antagligen är trams, men kan inte låta bli att undra.

    Jag vill komma över den avoghet jag känner mot småbarnsförälderlivet, för jag tror att det beror på min mammas negativa inställning - det var inte roligt att vara barn i den familjen.

    Jag vill känna samma/liknande längtan som min man, för jag känner ju stressen! Jag fyller 41 och är livrädd för att fylla 50 och inse att jag egentligen ville haft barn fast lät bli pga min mammas trista inställning. Hur kommer jag över detta?

  • Svar på tråden Bioklocka trasig? Långt inlägg - hoppas nån orkar.
  • Nyfiken gul

    jag tycker du ska ta upp kontakten med en terapeut/kurator som är inriktad på just vuxna adopterade barn . Du är inte ensam om dina funderingar, tvärtom tycker jag ofta man läser och hör om adopterade tjejer som har samma funderingar  och brottas med samma ångest och känslor. 

    Men det går att göra något åt dom.   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Bioklocka sönder)

    Jag vill också känna den där längtan efter barn som så många andra. Jag har alltid raljerat kring detta, spottat ur mig en massa feministiska floskler etc, men egentligen har jag på allvar undrat över varför inte jag känner som de flesta andra. Enda gångerna jag känner något som liknar den längtan är när jag ser asiatiska bebisar, vilket är helt bisarrt.
    Jag ser dels vad som skulle kunna vara mitt barn, men även mig själv. Jag tittar och undrar hur min egen bio-mamma kunde lämna mig var det nu var hon lämnade mig. Grät jag? Hur mådde hon? Hur stängde hon av? Är det något jag själv är kapabel till?

    Har som adopterad ofta fått frågor om detta och jag har bara avfärdat, bagatelliserat och raljerat - inte förrän nu, under de senaste två åren har jag börjat på allvar fundera över det som jag tidigare betraktat som myter. Fånig stolthet, fåfänga och prestige har gjort det så svårt att nu erkänna att jag haft fel; att jag inte är så tvärsäker alls och nu kanske detta kostar mig mitt livs kärlek. Jag vill få ordning på detta, men vet inte om det finns tid kvar - jag fyller 41 inom kort.

    Kan någon rekommendera någon bra terapeut i Göteborg, förresten?

  • Anonym (Jag)

    Jag vill bara berätta min historia så kanske du får en liten annan infalls vinkel...

    Jag har aldrig känt någon längtan efter barn, jag har inte ens tyckt om barn och länge så ville jag inga barn ha alls just för att jag kände inte den där längtan efter barn. Det var helt enkelt inte så himlastormande som en del ger sken av, att de nästan går sönder utav längtan.

    Men så tog jag och tänkte att måste man längta så in i vassen? Kan man inte få skaffa barn utan den där längtan just för att man vill ha sitt barn i sitt liv?

    Jag väntar nu mitt tredje barn och jag kan säga dig att jag har aldrig känt den där himlastormande längtan som en del beskriver, däremot har jag känt att jag nog vill ha barn i mitt liv trots allt. Jag gillar fortfarande inte barn, förutom mina egna då men andras klarar jag mig bra utan. Jag är helt enkelt inte sådär jätte barnkär och det märks nog i mitt föräldraskap också, inte att jag är en dålig mamma men jag sitter inte och gråter i bilen när de skulle börja på dagis eller liknande, jag har nog en mer avslappnad syn på detta med känslor kring barn.

    Så om jag vore du så försök istället tänka om du vill ha ett barn även om du inte känner den där längtan som andra beskriver, du kanske helt enkelt är som mig och inte är så känslosam utav dig... man måste inte längta ihjäl sig efter barn för att skaffa dem. Det går bra ändå och man får ändå en harmonisk familj.

    Alla gör på sitt sätt, så fundera inte så mycket på hur andra känner utan fokusera mer på dina känslor.  

  • Anonym (tips)
    Anonym (Bioklocka sönder) skrev 2013-05-23 08:23:22 följande:
    Jag vill också känna den där längtan efter barn som så många andra. Jag har alltid raljerat kring detta, spottat ur mig en massa feministiska floskler etc, men egentligen har jag på allvar undrat över varför inte jag känner som de flesta andra. Enda gångerna jag känner något som liknar den längtan är när jag ser asiatiska bebisar, vilket är helt bisarrt.
    Jag ser dels vad som skulle kunna vara mitt barn, men även mig själv. Jag tittar och undrar hur min egen bio-mamma kunde lämna mig var det nu var hon lämnade mig. Grät jag? Hur mådde hon? Hur stängde hon av? Är det något jag själv är kapabel till?

    Har som adopterad ofta fått frågor om detta och jag har bara avfärdat, bagatelliserat och raljerat - inte förrän nu, under de senaste två åren har jag börjat på allvar fundera över det som jag tidigare betraktat som myter. Fånig stolthet, fåfänga och prestige har gjort det så svårt att nu erkänna att jag haft fel; att jag inte är så tvärsäker alls och nu kanske detta kostar mig mitt livs kärlek. Jag vill få ordning på detta, men vet inte om det finns tid kvar - jag fyller 41 inom kort.

    Kan någon rekommendera någon bra terapeut i Göteborg, förresten?
    Kajsa Brundin på Otterhällans Institut.

    Har du inte redan skrivit en tråd om detta, förresten?  
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bioklocka sönder) skrev 2013-05-23 08:23:22 följande:
    Jag vill också känna den där längtan efter barn som så många andra. Jag har alltid raljerat kring detta, spottat ur mig en massa feministiska floskler etc, men egentligen har jag på allvar undrat över varför inte jag känner som de flesta andra. Enda gångerna jag känner något som liknar den längtan är när jag ser asiatiska bebisar, vilket är helt bisarrt.
    Jag ser dels vad som skulle kunna vara mitt barn, men även mig själv. Jag tittar och undrar hur min egen bio-mamma kunde lämna mig var det nu var hon lämnade mig. Grät jag? Hur mådde hon? Hur stängde hon av? Är det något jag själv är kapabel till?

    Har som adopterad ofta fått frågor om detta och jag har bara avfärdat, bagatelliserat och raljerat - inte förrän nu, under de senaste två åren har jag börjat på allvar fundera över det som jag tidigare betraktat som myter. Fånig stolthet, fåfänga och prestige har gjort det så svårt att nu erkänna att jag haft fel; att jag inte är så tvärsäker alls och nu kanske detta kostar mig mitt livs kärlek. Jag vill få ordning på detta, men vet inte om det finns tid kvar - jag fyller 41 inom kort.

    Kan någon rekommendera någon bra terapeut i Göteborg, förresten?
    Din mamma är en egen individ och levde förmodligen under helt andra förutsättningar i sitt land än vad du gär här idag. Jag förstår att tankarna kommer men försök sätta dig in i att ni lever två helt skilda liv. 
    Hon gjorde förmodligen det hon tyckte var bäst för dig, jag har svårt att se att någon lämnar ifrån sig sitt barn om de inte är övertygade om att det är för barnets bästa, hon ville nog ge dig ett bättre liv än det hon själv upplevde.

    Du har helt andra förutsättningar och kommer förmodligen inte tänka tanken på att lämna bort ditt barn om du får ett. Du kan inte jämföra dig med din biologiska mamma då ni inte sitter i samma livssituation. 

    Att prata med någon kanske skulle vara bra för dig för att kunna reda ut dina tankar och känslor, man kan söka sig via vårdcentralen och få remiss till en psykiatrier eller så kan man söka sig privat. Beror ju lite på ens ekonomiska situation, kanske en kurator på mödravården vore något då dina tankar kretsar kring barn? 
  • Lindsey Egot the only one

    Jag tror du slog huvudet på spiken att små vita barn inte får dig att känna något. Och det är ju helt förståeligt eftersom du själv aldrig kommer kunna få det rent biologiskt. Men när du ser små asiatiska barn så känner du mer. Du är uppvuxen som svensk och ser dig som svensk men du har ett asiatiskt ursprung och ibland kan man se sig som en sort men är en annan. Om du googlar på Jonkate plus eight så får du se en koreansk 50proc/amerikansk 50proc man och hans två tvillingdöttrar samt sexlingar. Barnens mamma är vit amerikan så barnen är 1/4 korean

  • SupersurasunkSara

    Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att du inte reagerar på vita barn De är ju inte en avspegling av dig

    Alla vill inte ha barn, inget fel i det, men det blir ju så klart snett när en i förhållandet vill och den andra inte.
    Din man vill ha barn, du är kanske inte helt ovillig, men iaf tveksam. Tråkigt att han inte vilel gå med till kuratorn, men kanske kan ni prata med varandra? Prata om vad som gjorde er föräldkade i varandra från första början, kanske göra de sakerna ni gjorde då, nu igen?

    Kan ni hitta tillbaka till kärleken?  Om du tänker dig framtiden utan barn och utan din man, hur känns det då? Framtiden med barn och din man? Framtiden med barn, men utan din man? (För tvyärr kan det också hända)

    Hur dina barn skulle se ut? Som någon av de här kanske?

        

  • Anonym (Bioklocka sönder)

    Jo, det är jag som skriver i ett par andra trådar också, under "separation/skilsmässa". Efter ett samtal med min man igår och en spårvagnsresa där en asiatisk mamma med två småttingar klev på, började jag fundera i ovanstående banor och kom på att detta forum kanske är mer lämpat för den typen av funderingar.

    Tack för alla råd och svar. Vad skönt att känna att man inte är helt ensam med vad som känns som extremt bisarra tankar.

    Min mamma har alltid tjatat om hur lite betydelse det biologiska har, men jag börjar misstänka att det mer var ett mantra för henne själv, för att övertyga sig själv om att hon inte såg någon skillnad på sina tre barn, något jag känner nu i efterhand att hon självklart gjorde. Hon borde ha varit ärligare mot sig själv med detta och inte låtsas som att adoption och biologisk familjebildning är samma sak.

    Bilderna på barnen här ovan väcker definitivt känslor, antagligen lite av den sort som många upplever när de ser småttingar.

  • Anonym (tips)

    Men du har inte tid att vela vad gäller barnalstrandet, det måste du/ni köra igång med nu på en gång.

  • Anonym (Bioklocka sönder)
    Anonym (tips) skrev 2013-05-23 09:16:38 följande:
    Men du har inte tid att vela vad gäller barnalstrandet, det måste du/ni köra igång med nu på en gång.
    Du, det är jag smärtsamt medveten om.
Svar på tråden Bioklocka trasig? Långt inlägg - hoppas nån orkar.