• Äldre 29 May 22:12
    11790 visningar
    28 svar
    28
    11790

    Ta hål i öronen på bebis

    Tycker ni att det är okej?
    Var hos frissan härom dagen och då kom det in en mamma med sin lilla dotter för att hon skulle få hål i öronen. Barnet var max 2-3 månader och skrek hjärtskärande hela tiden.
    Jag vet att detta snarare är en regel än ett undantag hos föräldrar med invandrarbakgrund att ta hål i öronen på sina bebisar. Men för vems skull gör man det egentligen?
    Jag kunde inte låta bli att bli lite upprörd och frågade frissan om det verkligen är tillåtet att ta hål i öronen på så små barn när det är åldersgräns på all annan typ av piercing. Fick till svar att det är upp till föräldrarna att bestämma och att hon själv tycker att det är fint...
    Personligen tycker jag att det borde finnas en åldersgräns. Barnet borde vara så pass stort att det själv kan bestämma om det vill ha hål i sina öron eller inte.
    Själv var jag 9 år när jag fick ta hål i öronen och då hade jag önskat mig det i födelsedagspresent.

    Vad tycker ni? Har man verkligen rätt som förälder att bestämma över sitt barns kropp på det här sättet?

  • Svar på tråden Ta hål i öronen på bebis
  • Äldre 29 May 23:07
    #11
    Nidhögg skrev 2013-05-29 22:27:41 följande:
    Jag förstår absolut inte hur frisören kunde gå med på det!

    I en del länder är det dock standard att man redan på sjukhuset tar hål i öronen på flickebarnen så snart de har fötts. En bekant tvingades föda utomlands, under sin semester, och när den nyfödda dottern lades på hennes bröst hade hon sådana där läkörhängen i guld (som skjutits med örhängepistol) i öronen. Min bekant grät i en vecka efteråt. Örhängena gick givetvis att ta bort men hon var rädd för att det skulle bli infekterat men som tur var gick det bra.
    Där jag bor ägs de flesta salongerna av personer med invandrarbakgrund så de tycker väl bara att det är normalt!?
    Frissan som jag frågade tycktes iallafall inte förstå varför jag blev upprörd...
  • Äldre 29 May 23:16
    #12

    Min syster (som då var 14) fick inte ta hål i öronen utan mammas tillstånd. Så jag antar att de är åldersgräns på 15 år som de flesta följer MEN föräldrarna är ju med på att ta hål på sin bebis, vare sig vad bebis tycker. Borde va 15 år oavsett. Det är inget ett barn ska/kan ta ställning till.


    Gravid i vecka 22! ****** BF 6 Oktober! Följ gärna min blogg: snultan.blogg.se
  • Katzen­berger
    Äldre 29 May 23:20
    #13
    FlitigaLis skrev 2013-05-29 22:19:12 följande:
    Barnmisshandel!


  • Äldre 29 May 23:22
    #14

    Jag hade rest mig upp och gått därifrån, efter några väl valda ord till både mamman och frissan. Tycker hål i öronen är lika illa som omskärelse.

  • Äldre 29 May 23:39
    #15

    Jag tycker det är okej så länge man inte går till en frisör som använder den vidriga pistolen. Jag kommer själv pierca mina barns öron i tidig ålder, dock hos en piercare som har rätt verktyg.

  • Äldre 29 May 23:40
    #16

    Det finns ju massor av små flickor med hål i öronen från andra kulturer. Jag har aldrig tänkt på det som barnmisshandel, hemskt eller vidrigt som så många andra här.

  • Äldre 30 May 00:14
    #17
    lilmissredhotts skrev 2013-05-29 23:39:42 följande:
    Jag tycker det är okej så länge man inte går till en frisör som använder den vidriga pistolen. Jag kommer själv pierca mina barns öron i tidig ålder, dock hos en piercare som har rätt verktyg.
    Endast en mycket oseriös piercare skulle gå med på en sådan sak.
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • Äldre 30 May 00:15
    #18

    Jag tycker att det är fruktansvärt att göra så mot ett litet barn, särskilt ett så litet som inte kan säga nej eller förstå varför det gör ont. Att sova på sidan kan ju göra ont om man inte hittar rätt läge att sova på. En tremånaders ligger ju bara still och accepterar läget.

    Däremot hade jag inte haft något emot att tillåta min 4åring att ta hål i öronen om den bad om det själv. Så länge det är dens egna initiativ.

  • Äldre 30 May 00:17
    #19

    Det är ännu i Sverige okej med barnstympning, så att göra hål i öronen hos gossar ska inte vara några problem.


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Äldre 30 May 00:17
    #20

    Jag skulle själv aldrig göra det och tycker det är principiellt fel att välja saker åt barnet som barnet inte kan säga nej till (förutom att ge mat, klä på och liknande självklarheter). Men för många är det barnmisshandel att lämna ifrån sig 1-åringar till dagis, ändå sker det varje dag i Sverige. Man kan ju försöka jobba mot hål i öronen på små barn utan att tycka att det är vidrigt, barnmisshandel, osv. Är det verkligen så att 99% av alla barn i Sydamerika tex. blir misshandlade? Det är inte bara flickor utan även pojkar som får hål i öronen som riktigt små.

  • Äldre 30 May 00:31
    #21
    snedtak skrev 2013-05-30 00:17:56 följande:
    Jag skulle själv aldrig göra det och tycker det är principiellt fel att välja saker åt barnet som barnet inte kan säga nej till (förutom att ge mat, klä på och liknande självklarheter). Men för många är det barnmisshandel att lämna ifrån sig 1-åringar till dagis, ändå sker det varje dag i Sverige. Man kan ju försöka jobba mot hål i öronen på små barn utan att tycka att det är vidrigt, barnmisshandel, osv. Är det verkligen så att 99% av alla barn i Sydamerika tex. blir misshandlade? Det är inte bara flickor utan även pojkar som får hål i öronen som riktigt små.
    Jag håller med dig! Även om jag inte skulle ta hål i öronen på mina barn innan de själva är medvetna och vill, så skulle jag aldrig komma på tanken att döma ut andra människor som barnmisshandlare - i synnerhet inte människor från andra kulturer där det är fullständigt naturligt.
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 30 May 00:56
    #22

    Ni borde åka ut i förorterna!

  • Jagjag­hej
    Äldre 5 Feb 15:22
    #23

    finns det ens några piercare som gör så?

  • Inezzz­en
    Sun 8 Dec 2019 09:29
    #24

    Nej det är inte okej.

  • Inezzz­en
    Sun 8 Dec 2019 10:10
    #25
    Jagjaghej skrev 2019-02-05 15:22:01 följande:

    finns det ens några piercare som gör så?


    Ja!
  • Mon 23 Mar 2020 23:29
    #26

    Låt barnet avgöra själv när den är gammal nog för att förstå, d v s minst 15 år gammal..gärna äldre.

    Det är inte helt riskfritt att göra hål i öron.

    Säger bara: Akupunktur!!

  • Mon 23 Mar 2020 23:54
    #27
    Solli skrev 2020-03-23 23:29:57 följande:

    Låt barnet avgöra själv när den är gammal nog för att förstå, d v s minst 15 år gammal..gärna äldre.

    Det är inte helt riskfritt att göra hål i öron.

    Säger bara: Akupunktur!!


    Så gjorde vi. Vi har aldrig uppmuntrat till det eller ens pratat om det, vår dotter bestämde själv att hon ville så då åkte vi och gjorde det. Hon var 3 då. 
  • Tue 24 Mar 2020 14:47
    #28

    Är det inte typ 7 års gräns på sånt?

Svar på tråden Ta hål i öronen på bebis