• BrunettBella

    Missnöjd med Jurist

    Jag och min sambo ska flytta ihop i min bostadsrätt. Vilket betyder att han ska lägga in samma summa pengar i lägenheten som jag gjort, och ta över 50% av min lån. ALLA vi pratat med (två mäklare, två banker och en bostadsrättsförening) säger att vi kan upprätta ett enkelt gåvobrev och så är det inget mer med det. MEN, vi ville gärna göra allt på rätt sätt så vi kontaktade en jurist (fick kontakt med denna via min sambos bank), som skulle hjälpa oss med detta; och det skulle kosta 2 000 SEK. 

    Vi träffar denna jurist och hon tar informationen från oss och ska upprätta ett gåvobrev. DÅ säger hon att det kostar 4 000 SEK att hon ska göra det. Tycker det låter mycket men vågar inte säga ifrån när det gott så här långt (kostade tydligen 2 000 SEK att bara ha mötet).

    Juristen ska skicka dokumentet till oss, och när vi väl får det så är det ett köpekontrakt (som kostar 5 000 SEK) eftersom hon säger att vi MÅSTE göra det så, och hon har dessutom skrivit helt FEL på massa saker! Bland annat summan som han ska lägga in, hon har skrivit att han ska ta över 100 % av bostaden etc.

    Detta känns ju så klart INTE bra alls, och nu känns det som om vi lika gärna kan göra detta själva enklare. Vi ångrar oss helt enkelt och har NOLL förtroende för att detta blir rätt gjort (vilket var hela tanken med att gå till en jurist från början). Nu får jag inte tag i juristen heller, hon har försvunnit från jordens yta.

    KAN vi dra oss ut ur detta? Vad har vi för rätt att klaga på juristen och inte behöva betala (förstår att vi kommer få betala för mötet på 2 000 SEK eftersom vi var där - men resten?). 

  • Svar på tråden Missnöjd med Jurist
  • Kjell2

    Steg ett - prata med juristen
    Steg två - ta ett snack med firmans chef

    Var det en advokatbyrå eller en juristfirma?

  • BrunettBella
    Kjell2 skrev 2013-05-30 11:25:13 följande:
    Steg ett - prata med juristen
    Steg två - ta ett snack med firmans chef

    Var det en advokatbyrå eller en juristfirma?
    Jag skulle gärna prata med henne, men får inte tag i henne. Har lämnat meddelande men hon ringer inte upp.
    Vill gärna veta mer vad vi har för rättigheter innan jag pratar med hennes chef (och helst innan jag pratar med henne också) eftersom jag i dagsläget inte vet alls vad som gäller. Är kung på reklamationer i butik, men när det gäller sådana här tjänster har jag verkligen noll koll.

    Det är Juristbyrån det gäller.
  • Kjell2
    BrunettBella skrev 2013-05-30 11:30:50 följande:
    Jag skulle gärna prata med henne, men får inte tag i henne. Har lämnat meddelande men hon ringer inte upp.
    Vill gärna veta mer vad vi har för rättigheter innan jag pratar med hennes chef (och helst innan jag pratar med henne också) eftersom jag i dagsläget inte vet alls vad som gäller. Är kung på reklamationer i butik, men när det gäller sådana här tjänster har jag verkligen noll koll.

    Det är Juristbyrån det gäller.

    Ni kan alltid försöka häva allting då ni inte fått vad ni beställt och tappat förtroendet för firman. Var tydlig med just det, tappat förtroende, när ni pratar med chef. Då det gäller en liten summa, för firman, borde det inte vara helt omöjligt att slippa allt. Kolla annars konsumenttjänstlagen.
  • BrunettBella
    Kjell2 skrev 2013-05-30 11:43:09 följande:

    Ni kan alltid försöka häva allting då ni inte fått vad ni beställt och tappat förtroendet för firman. Var tydlig med just det, tappat förtroende, när ni pratar med chef. Då det gäller en liten summa, för firman, borde det inte vara helt omöjligt att slippa allt. Kolla annars konsumenttjänstlagen.
    OK! Tack för tipset! :)
Svar på tråden Missnöjd med Jurist