• Äldre 5 Jun 12:45
    20340 visningar
    6 svar
    6
    20340

    30 + och sambon inte redo för barn än

    Hej,

    Jag skulle behöva råd i hur jag ska agera i min situation. Jag och min sambo fyller 31 under året och jag har sedan några månader tillbaka en stark barnlängtan. Vi har en strålande ekonomi (faktiskt!), en bostadsrätt som lätt kan säljas och istället köpa något större. Vi har båda pluggat och bor i en av landets storstäder. Vi träffades när vi var 27 och då berättade min kille att hans dåvarande tjej (som var några år äldre) hade velat skaffa barn när han var 26 år och då var han verkligen inte redo (vilket var en av anledningarna till att det tog slut mellan dem).

    Han har under hela vårt förhållande flera gånger sagt att han inte vet om han vill ha barn, men att han hoppas att han kommer vilja det. Jag har varit lite orolig, då jag vet av hela mitt hjärta att jag vill ha barn (fast inte tidigare än nu). Sista åren har otroligt många av mina kompisar fått barn och för några månader sedan fick jag en enormt stor fysisk längtan efter att bli gravid över en natt. Svårt att förklara men med ens kände jag mig gråtfärdig om jag inte skulle få möjligheten att snart börja försöka bli gravid.

    Till saken hör också att vi absolut vill ha 2 barn och därför känner jag nu vid snart 31 års ålder att det är dags att börja nu. Till saken hör att vi har kompisar som fått göra IVF samt att min pojkväns storebror med flickvän fick försöka i 2,5 år innan hon slutligen blev gravid. Så det finns absolut inte okunskap och tron om hur lätt det är att bli gravid, jag räknar kallt med att det kan ta 1 år (eller mer). 

    Jag tog upp för min kille att jag ville börja försöka bli gravid i sommar och först skrattade han bara bort det. När jag dagen efter tog upp med honom att jag är allvarlig och att jag måste få veta hur han tänker kring detta så fick jag den reaktionen jag tyvärr förväntat mig. Han är inte redo för barn än, men har senaste året gått från att inte veta om han vill ha barn till att veta att han faktiskt vill det. I en perfekt värld hade han nog gärna väntat med att bli pappa tills han är 34-35 och har inte alls tänkt (som vi kvinnor gör) på att man ska hinna få två barn innan fertiliteten sjunker vid 35. Han berättade också att killar i hans vänkrets inte pratar med varandra om sådant här och jag tror det är därför han känner att han inte är redo, ingen annan av hans (storstads)vänner har barn än. Han förklarade också att han älskar mig väldigt mycket, vill ha barn med mig men att även han vill känna sig redo på samma sätt som jag gör.

    Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag ge honom tid att "smälta" och fundera på om han kanske är redo? Hur länge då? 3 mån? 6 mån? Även tips från killar mottages tacksamt! Hur får man en kille att bli redo för barn? Genom att prata mer om det eller genom att inte nämna ordet barn på några månader? Jag kan också berätta att jag absolut inte vill tvinga fram detta hos honom och tycker det är superviktigt att han också vill ha barn när vi börjar försöka.

    Min barnlängtan blir starkare för varje dag och jag känner verkligen inte att jag kan vänta hur länge som helst i detta förhållande, då riskerar jag att bli bitter och tappa bort mig själv. Samtidigt älskar jag min kille och vill inget hellre än att få barn med honom. Jag är också 100 % säker på att han älskar mig, så för hans dels handlar det om att han inte är redo, men frågan är om han någonsin blir 100 % redo?

    // orolig 
      

  • Svar på tråden 30 + och sambon inte redo för barn än
  • Äldre 5 Jun 14:43
    #1

    Fråga om han tror han är redo om två år och i så fall så kan ni ju börja försöka i sommar för då är det ju mycket möjligt att det blir om två år. Som tidigast blir det om ett år. Man har ju hur som helst hela graviditeten på sig at bli redo på. Jag tror att de som är sådär att de inte känner sig redo egentligen aldrig riktigt kommer att bli redo. Hade jag inte blivit oplanerat gravid strax innan 30 så hade jag nog gått runt och varit inte riktigt redo tills det var försent.

  • Äldre 5 Jun 14:55
    #2

    Hej,
    vi hade samma i vårat förhållande...
    Vi enades om att när vi hade köpt hus så skulle vi börja försöka skaffa barn, men sen
    la vi till att om det drar ut mer än ett år på tiden (det här var jan 2011) så skulle vi börja försöka
    skaffa barn ändå.
    I april 2011 köpte vi hus, och i maj frågade jag om hur vi skulle göra. Min sambo ville då
    vänta en månad till, så vi gjorde så.. I juni frågade jag igen, och då
    ville han vänta ännu en månad till.. Då frågade jag vad han egentligen ville, och sa till honom
    att det är inte rätt att han säger "vänta en månad" om han vet att han menar annat eftersom
    han lurar mig isf!
    Så då berättade han att han inte kände sig redo än och att han inte ville vara själv i vårat gäng som
    skaffade barn. Så vi beslutade att jag skulle sluta äta p-piller, men vi skulle köra med avbrutet under hösten.
    Och sen skulle vi börja försöka "på riktigt" i april/maj 2012.

    För mig var det inget svårt beslut att ta att vänta på min sambo, jag ville inte tvinga in honom i nåt som han inte var redo för. Och jag vill inte tjata på honom.
    Samtidigt så försökte jag förklara för honom att han aldrig kommer känna sig redo att bli förälder,
    eftersom man inte vet vad det är för nån liten person som kommer ut vid födseln.. Man kan förbereda sig så gott man kan så känns det bättre för de flesta. Och han höll med om det.

    Sen under vintern 2011 så kom nästan alla våra kompisar och berättade att de skulle skaffa barn.
    Vilket innebar att vi helt plötsligt blev sist och då blev min sambo stressad eftersom han ville att vårat
    barn skulle vara lika gamla som våra vänners...
    I maj 2012 började vi försöka och jag blev gravid i juni. Fick sen missfall i augusti och då började vi försöka
    igen i jan 2013 och jag blev gravid i februari.
    Jag har nog aldrig funderat på det där med fertiliteten och antal barn som "ska hinnas med". Jag vet att jag vill ha ett barn, sen har vi inte bestämt om det blir fler - det får vi se när den här har kommit ut och vi vant oss vid det.

    Nu är jag i v 20, planerad födsel är i slutet av oktober.  Vi längtar båda jättemkt nu, och min sambo ser otroligt mkt fram emot att få bli pappa! 

    Kan tillägga att jag är 34år, så jag anses nog inte vara en ung mamma direkt..
    Men jag träffade en läkare efter mitt missfall som tog blodprov på mig. Och hon sa att min äggreserv
    var "väldigt bra för min ålder".
    Så lyssna inte så mkt på vad statistiken säger heller!  Vissa under 25 kan oxå ha svårt att skaffa barn!
    För min syster tog det 2år innan hon blev gravid med sin första flicka, och henne födde hon när hon var 22år. För mig tog det 2mån att bli gravid, och jag är 34..

    Jag vet inte om det hjälper dig alls det jag har skrivit, men du är iaf inte ensam om att vara redo före din sambo!

  • Äldre 5 Jun 15:33
    #3
    Diche79 skrev 2013-06-05 14:55:34 följande:
    Hej,
    vi hade samma i vårat förhållande...
    Vi enades om att när vi hade köpt hus så skulle vi börja försöka skaffa barn, men sen
    la vi till att om det drar ut mer än ett år på tiden (det här var jan 2011) så skulle vi börja försöka
    skaffa barn ändå.
    I april 2011 köpte vi hus, och i maj frågade jag om hur vi skulle göra. Min sambo ville då
    vänta en månad till, så vi gjorde så.. I juni frågade jag igen, och då
    ville han vänta ännu en månad till.. Då frågade jag vad han egentligen ville, och sa till honom
    att det är inte rätt att han säger "vänta en månad" om han vet att han menar annat eftersom
    han lurar mig isf!
    Så då berättade han att han inte kände sig redo än och att han inte ville vara själv i vårat gäng som
    skaffade barn. Så vi beslutade att jag skulle sluta äta p-piller, men vi skulle köra med avbrutet under hösten.
    Och sen skulle vi börja försöka "på riktigt" i april/maj 2012.

    För mig var det inget svårt beslut att ta att vänta på min sambo, jag ville inte tvinga in honom i nåt som han inte var redo för. Och jag vill inte tjata på honom.
    Samtidigt så försökte jag förklara för honom att han aldrig kommer känna sig redo att bli förälder,
    eftersom man inte vet vad det är för nån liten person som kommer ut vid födseln.. Man kan förbereda sig så gott man kan så känns det bättre för de flesta. Och han höll med om det.

    Sen under vintern 2011 så kom nästan alla våra kompisar och berättade att de skulle skaffa barn.
    Vilket innebar att vi helt plötsligt blev sist och då blev min sambo stressad eftersom han ville att vårat
    barn skulle vara lika gamla som våra vänners...
    I maj 2012 började vi försöka och jag blev gravid i juni. Fick sen missfall i augusti och då började vi försöka
    igen i jan 2013 och jag blev gravid i februari.
    Jag har nog aldrig funderat på det där med fertiliteten och antal barn som "ska hinnas med". Jag vet att jag vill ha ett barn, sen har vi inte bestämt om det blir fler - det får vi se när den här har kommit ut och vi vant oss vid det.

    Nu är jag i v 20, planerad födsel är i slutet av oktober.  Vi längtar båda jättemkt nu, och min sambo ser otroligt mkt fram emot att få bli pappa! 

    Kan tillägga att jag är 34år, så jag anses nog inte vara en ung mamma direkt..
    Men jag träffade en läkare efter mitt missfall som tog blodprov på mig. Och hon sa att min äggreserv
    var "väldigt bra för min ålder".
    Så lyssna inte så mkt på vad statistiken säger heller!  Vissa under 25 kan oxå ha svårt att skaffa barn!
    För min syster tog det 2år innan hon blev gravid med sin första flicka, och henne födde hon när hon var 22år. För mig tog det 2mån att bli gravid, och jag är 34..

    Jag vet inte om det hjälper dig alls det jag har skrivit, men du är iaf inte ensam om att vara redo före din sambo!
    Tack för att du delar med dig av din historia! Jag tycker inte alls man är en gammal mamma som 34-åring, det jag oroar mig över är att kanske inte kunna bli gravid (när man väl börjar försöka) eller att han helt plötsligt ändrar sig och inte vill ha barn och så står jag där som 34 år och singel. Hur gamla var ni när ni träffades?

    Jag vet att min killes bästa kompis tjej vill att de ska börja försöka skaffa barn i sommar, men att även hennes kille hade sagt att han inte riktigt var redo ännu. Hon hoppades att han skulle bli det under sommaren, jag tror absolut det skulle underlätta om fler av hans kompisar skulle bli pappa, jag hoppas att han skulle bli redo tidigare då.

    Vad tror ni är bästa sättet att hantera problemet? Att inte prata om barn alls på några månader eller att prata om det ganska mycket så att han verkligen förstår min längtan?

    Helst av allt skulle jag önska att någon av min killes kompisar spontant skulle prata med honom om vikten av att inte vänta för länge som tjej, men samtidigt vill jag ju inte be någon om att göra det heller.

    Hur har ni andra som varit i samma situation hanterat frågor från omgivningen. Jag har nog under senaste halvåret fått frågan ca 30 ggr om det inte är dags att skaffa barn snart. Efter att jag själv fick barnlängtan så har de frågorna varit extremt jobbiga. Har ni berättat för vissa närstående personer att det inte är er det hänger på (utan killen som inte är redo) eller har ni tyckt att ni isåfall "hänger ut" er kille på ett inte så schysst sätt? Osäker på hur jag ska göra i den frågan. Jobbigt när folk tror att man håller på att försöka skaffa barn/har svårt att få barn när man inte ens börjat försöka....

          
  • Äldre 7 Jun 11:00
    #4

    Vi har varit tillsammans i 4 ½ år nu. Träffades när jag fyllde 30och då hade han precis fyllt 32..
    Vi enades om att börja försöka när vi köpt hus, och sen pratade vi väl inte direkt om det nån under
    de 4mån som det tog att hitta hus!

    Nu längtar han massor och sa senast igår att "inget av det man gjort hittills spelar ju nån roll, eftersom man
    inte lämnar nåt efter sig!"      

  • Äldre 26 Nov 10:34
    #5

    Hej,
    Vill bara tacka er så mycket för dessa inlägg.
    Jag är 33 år och vill sååå gärna ha barn och min sambo som är yngre och vill vänta. Har varit väldigt ledsen då jag nu är den sista i min vänskapskrets som inte har barn eller är gravid.. Älskar min pojkvän och vill ju ha barn med honom men är så rädd att "bli utan".
    Tack igen för att ni lugnat mig lite :0) 

  • Äldre 11 May 20:40
    #6

    Jag är 23 år och färdigutbildad. Jag har en fastanställning och trivs bra på mitt jobb. Jag och min sambo har varit ett par sedan 1,5 år och likaså han har en fastanställning. Vi har en stabil ekonomi och ett kärleksfullt förhållande. Vi bor i en två:a och planerar att kanske flytta till hus inom 2 år. Redan efter ett halvår började vi spekulera i barn-frågan, då mest på skoj såsom vad den skulle heta, hur gammal man ska vara osv. Vid den tidpunkten var jag helt säker på att jag ville vara mellan 27-29 år när jag blir gravid då det alltid har varit en riktpunkt från att jag var liten. Jag har tänkt att jag vid den tidpunkten i livet har träffat en man jag trivs bra med, har varit tillsammans med i några år och därmed lärt känna på ett tillräckligt djupt plan för att skaffa barn, men också att jag då är klar med allt man kanske vill vara klar med innan barn t.ex. eventuella resor, partylivet som ung osv. Men när jag och sambon då för snart ett år sedan spekulerade i detta insåg jag att jag nått fram mycket tidigare än jag planerat. Jag började studera redan efter gymnasiet då jag aldrig varit intresserad av att backpacka eller liknande och blev därför klar med min kandidatexamen vid 22,5 år. Sedan vi spekulerade i barn-frågan har jag inte kunnat släppa det. Jag har tänkt på det varje dag sedan dess. Och likt många andra så kom jag på mig själv först i höstas över att bli besviken när jag fick mens då jag inbillat mig att jag känt av "gravid"-symptom med ömma/svullna bröst, magont, vagt illamående, svettningar osv trots att jag har hormonspiral. Det var först då jag insåg att jag känner en längtan efter barn. Det jag vill komma till är att min sambo sedan förra året har gett min hintar som när jag precis hade opererat mig och hade svårt att gå så skämtade han om: "Du måste äta för två", och fällt kommentarer såsom "Åh vad jag skulle älska att ta hand om dig när du är gravid", "tänk vad söt han/hon skulle vara", "vad mysigt att ha en bebis här emellan oss (i sängen) m.m. Vi har även enats om ett namn och vi pratar dagligen om hur det skulle vara att ha "x" i vårt liv, prat gällande barnuppfostran med mera. Han har med andra ord gett mig tydliga hintar om att han vill ha barn, men när vi pratat om det har han sagt att det kommer att ske innan han fyllt 30 år (nu är han 28,5). Det som känns jobbigt är att han/vi pratar om barn så pass ofta men att det känns som att jag inte riktigt har något svar på när han tänkt sig. När vi har frågan uppe och jag sagt att jag lika gärna skulle ha kunnat bli gravid igår så är hans "argument" att jag ska jobba lite längre först då jag är i början av min karriär. Jag svarade då att jag kommer att ha jobbat över 1 år (som fast, innan dess ytterligare 2 år) om jag skulle bli gravid nu och gå på mammaledighet om 9 mån. Jag hävdade också att jag skulle kunna tänka mig att skaffa barn nu innan karriären drar igång då jag ser en karriärmöjlighet efter graviditet (då jag kanske också byter jobb?). Så utifrån hans perspektiv verkar det snarare handla om att han tror att jag vill vänta. Men hur ska jag ta upp det för att han ska förstå att jag redan känner mig redo? För om han inte skulle vara redo, varför då prata om barn jämt och ständigt?

Svar på tråden 30 + och sambon inte redo för barn än