• Äldre 6 Jun 01:25
    57325 visningar
    49 svar
    49
    57325

    Har man chans att bli gravid vid 41?

    Är nyligen fyllda 41 år och skulle gärna bli gravid igen. Är det någon idé att ens försöka eller kommer vi bara bli besvikna!? Någon som vet vad man har för chanser och finns det i så fall några tips och trix för att lyckas? Oerhört tacksam för svar!

  • Svar på tråden Har man chans att bli gravid vid 41?
  • Äldre 25 Sep 10:33
    #31
    Missdeluxe skrev 2013-09-16 10:52:53 följande:
    Jag är 46 och upptäckte nyligen att jag är gravid i vecka 5. Vi har även en snart 5-åring och nu är frågan om jag ska behålla barnet eller inte. Jag känner mig inte alls gammal utan frågan är om det är snällt mot barnet att ha en "gammal" mamma. Pappan är 38 år så han är mycket yngre. Vi är friska och håller oss pigga med träning. Kommer ihåg att det va en tuff period när man inte fick sova nånting på nätterna och orkar jag det igen. Just nu tycker jag livet flyter på och Elias är en pigg och frisk pojke. Risken att få ett Down syndrom barn är väldigt stor, men jag vet att man kan göra moderkaksprov och fostervattensprov. Gjorde aldrig det när jag väntade Elias, utan bara en KUB/NUPP och den visade att risken var väldig hög, men ultraljudet visade inga tecken på det. Som sagt det går att bli gravid och vi har inte legat i och försökt att göra barn utan haft sex när lusten har fallit på.

    Min kompis mamma blev oplanerat gravid när hon var 47. I deras fall var dock pappan mycket äldre, 58 år och min kompis var då 14 år. Men de behöll lillebror och allt gick bra, dock gjorde mamman fvp.
  • Äldre 1 Nov 10:51
    #32
    Louella skrev 2013-09-25 10:33:22 följande:

    Min kompis mamma blev oplanerat gravid när hon var 47. I deras fall var dock pappan mycket äldre, 58 år och min kompis var då 14 år. Men de behöll lillebror och allt gick bra, dock gjorde mamman fvp.
    Vad är fvp?
  • Äldre 29 Apr 21:19
    #33

    Jag var 38 när vi började försöka. Blev gravid direkt men fick ett tidigt missfall. Sedan tog det nästan ett år tills det tog nästa gång och jag födde min son när jag var 40. Vi började försöka igen när jag ammade men det tog aldrig. Slutade amma när jag var drygt 41 och började samtidigt gå till en person som praktiserar tcm, kinesisk medicin med örter och akupunktur. Blev gravid vid andra cykeln men fick missfall. Nu är jag gravid igen på den första cykeln efter missfallet! Väldigt tidigt så får se om fröet vill sitta kvar denna gång

  • Äldre 29 Apr 21:45
    #34
    melinas skrev 2013-11-01 10:51:44 följande:

    Vad är fvp?


    Fostervattensprov :)
  • Äldre 1 May 17:04
    #35

    Hej. Jag är 41 år och har tre barn. Fick senast tvillingar år 2010. Nu hoppas jag på att bli gravid igen trots min höga ålder. Jag är på bim-10 idag. Har redan testat här i helgen och det var negativt. Men på bim-11 är det väl inte så konstigt?

  • Äldre 6 Dec 13:52
    #36

    Hej, är själv 41 år och idag sett ett plus på graviditetstest...lyckas på andra försöket

    Så det gick fint.

  • Äldre 22 Sep 14:17
    #37

    Jag fyller 41 år om en månad och testade positivt på graviditetstest i förrgår. Till saken hör att jag har en bebis på 7,5 månad. Hann få mens en gång, i mitten av augusti, innan jag blev på smällen igen.

    Kanske lite snabbt inpå förra graviditeten - men man tar ju inget för givet trots att jag uppenbarligen har lätt att bli gravid - så jag ser det som en gåva!

    Kan tillägga att jag har två äldre barn på 10 år resp 12 år, och så sladdisen på ca 7 månader.

    Alla fyra graviditeterna har blivit till på första försöket! Och jag har hittills aldrig fått missfall, ta i trä...

  • Äldre 22 Sep 14:24
    #38
    +1

    Jag tycker att det kan vara intressant att kolla på statistiken för mammor över 40 år, rent historiskt sett.

    På 1970-talet var antalet kvinnor över 40 år som fick barn som allra lägst. Och det är väl så långt bak de flesta av oss minns.

    Men minnet är som bekant kort och jag tror att vi nuförtiden är aningen hemmablinda. Vi går runt och tror att "alla" fick sina barn i 20-årsåldern förr. Det stämmer inte. På 1860-talet var den genomsnittliga förstföderskan i Sverige 32 år, att jämförs med dagens 29 år. Anledningen var att man oftast inte hade möjlighet att bilda familj innan man fått ta över föräldrarnas gård eller kunnat etablera sig på annat sätt.

    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Aldre-mammor-vanligare-forr/

  • Äldre 22 Sep 23:09
    #39
    +1

    Dessutom om man tittar på historiska data så var genomsnittsåldern 42 åt då kvinnor på 1920 talet fick sitt sista barn.

    Medellivslängden då var 10 år mindre än nu.. ( för personer som fyllt 50).

    Jag tror att du har rätt bra chans.

  • Delila­h2001
    Äldre 22 Sep 23:16
    #40
    Erkens mamma skrev 2018-09-22 23:09:26 följande:

    Dessutom om man tittar på historiska data så var genomsnittsåldern 42 åt då kvinnor på 1920 talet fick sitt sista barn.

    Medellivslängden då var 10 år mindre än nu.. ( för personer som fyllt 50).

    Jag tror att du har rätt bra chans.


    Nu är dock TS 46 år. Tråden är gammal...
  • Äldre 23 Sep 10:24
    #41
    Zakopane skrev 2018-09-22 14:17:46 följande:

    Jag fyller 41 år om en månad och testade positivt på graviditetstest i förrgår. Till saken hör att jag har en bebis på 7,5 månad. Hann få mens en gång, i mitten av augusti, innan jag blev på smällen igen.

    Kanske lite snabbt inpå förra graviditeten - men man tar ju inget för givet trots att jag uppenbarligen har lätt att bli gravid - så jag ser det som en gåva!

    Kan tillägga att jag har två äldre barn på 10 år resp 12 år, och så sladdisen på ca 7 månader.

    Alla fyra graviditeterna har blivit till på första försöket! Och jag har hittills aldrig fått missfall, ta i trä...


    Zakopane - är du intresserad av att vara med i en FB-grupp för oss runt 40 som är eller försöker bli gravida? Hemlig såklart, men mindre anoymt än här. Pm:a mig i så fall :)
  • Mon 10 Jun 2019 10:37
    #42

    Lite gammalt inlägg att svara på men äh skitsamma ????

    Jag fyller 41 nästa månad är plussade idag på Bim - 1

    Blev gravid på färsk nr 3 förra året men slutade i MA nu är de Försök nr 4 efter de och som sagt idag kom plusset.

    Bara hålla tummarna de går vägen denna gång ??

  • Tue 11 Jun 2019 10:40
    #43

    Jag blev gravid med nummer fyra som 41-åring, så det är klart det går! Tror det är helt individuellt faktiskt hur lätt/svårt det är.

  • Thu 13 Jun 2019 11:52
    #44

    Jag blev gravid vid 46 år,helt naturligt och totalt oplanerat. Vår dotter är nu 9.5 mån,en glad,pigg o frisk liten prinsessa.

  • Thu 13 Jun 2019 13:32
    #45
    Mamsen71 skrev 2019-06-13 11:52:55 följande:

    Jag blev gravid vid 46 år,helt naturligt och totalt oplanerat. Vår dotter är nu 9.5 mån,en glad,pigg o frisk liten prinsessa.


    Det där låter härligt! Skrattande Fyllde just 44 och skulle kunna tänka mig ännu en liten (men mannen tycker det räcker Rynkar på näsan). Känner också till åtminstone två som varit 50! Förvånad
  • Wed 19 Jun 2019 17:19
    #46

    Jag är 39, så inte riktigt vid 41 än (fyller dock 40 - gaaah!! - sent i år). Har haft två sena missfall sista året, och är nu desperat efter att hinna bli gravid igen. Därför frågar jag här - trots att det inte är ?den typ av tråd? - om det är någon som haft ungefär samma symptom innan BIM vid tidig graviditet som när man inte är gravid? Jag brukar alltid bli lite extra förtjust i, erhm, sängkammarlekar innan mens, och undrar om någon annan blir/blivit så när ni varit tidigt gravida. Ber verkligen om ursäkt för att vara plump, men någonstans måste man ju fråga.

  • Fri 31 Jul 2020 08:20
    #47
    +1

    Det behöver inte va kört alls efter 40, själv är jag 41 och överfertil typ. Plussade i måndags och då hade vi bara varit oförsiktiga 1 enda gång och det var dagen efter ägglossning. Men när jag var 30 och vi försökte bli gravida med första barnet, då hände inget alls så det slutade med ivf efter 1,5 års försök. Men nu när man är över 40 och egentligen inte skulle ha fler barn, då blir jag gravid hur lätt som helst.. Så ålder behöver inte alltid betyda att det tar tid att bli gravid..


    Fia
  • Sat 5 Dec 2020 12:26
    #48
    Delilah2001 skrev 2018-09-22 23:16:52 följande:
    Nu är dock TS 46 år. Tråden är gammal...
    Andra kan vara intresserade av svaret ändå.
  • Sat 5 Dec 2020 12:28
    #49

    Det är klart att man har en chans. Det finns många som får barn i den åldern, så försök ni bara.

    Vid 50 börjar det nog bli för sent, men där är ni inte ännu trots att tråden är gammal. Hur har det gått, förresten?

Svar på tråden Har man chans att bli gravid vid 41?