Jag har nattat vår lilla nu 4 kvällar irad. Innan så ammades hon till sömns (iofs inte den senaste tiden), eller bars runt tills hon somnade.
Nu har jag gett mig sjutton på att det ska fungera, så jag har gjort följande:
Jag lägger henne i vår säng, sjunger vår godnattvisa och masserar hennes fötter, ben och armar. Om det inte tar uppmärksamheten tillräckligt så pruttblåser jag på hennes hals, så hon blir glad. Till slut tycker hon mest att det är mysigt istället för roligt. Jag varvar massage med sång, klappa på huvudet och pussa henne i ansiktet.
Även om hon inte tar napp, så låter jag henne leka med den, bita på den etc om hon är för sprallig och behöver samla sig. Jag slutar även att aktivt söva henne när hon är på väg att somna, så att hon lär sig sista biten själv. Oftast har hon storgråtit, men jag har fortsatt att krama henne och pussa henne. Blir hon för vild och skriker samt sparkar, så håller jag om henne ganska bestämd och till slut lugnar hon sig faktiskt.
Jag är INTE för några skrikmetoder, men eftersom hon skriker av övertrötthet och inte brist på närhet/trygghet, så känns det okej.
Det har tagit allt från 45 minuter till två timmar att få henne att somna. Men efterhand så lär hon väl sig att somna tidigare (hoppas jag).
Sedan sover hon i vår säng hela natten av praktiska skäl. Om 2-3- veckor när hon somnar fortare ska jag försöka natta henne i sin egen säng och sitt eget rum :=)