• längtan 89

    Någon med både vaginism och vestibulit som blivit frisk efter förlossning?

    Hej !
    Jag har vaginism och vestibulit. För er som inte vet vad det är så är det att man har smärta/sveda i vestibulum (runt slidans yttre del). Jag har typ ont dagligen utan provokation. Jag undrar om det verkligen KAN hjälpa att föda barn vaginalt???? Jag vill jättegärna ha barn och om det skulle hjälpa mot vaginismen och vestibuliten skulle jag vara överlycklig, men är det nån som har erfarenhet av det? Men blir jag inte bra, hur sksa jag då kunna ta hand om ett barn, kan knappt ta hand om mig själv i nuläget pga av "sjukdomen" :(

    Vore såå tacksam för svar...

  • Svar på tråden Någon med både vaginism och vestibulit som blivit frisk efter förlossning?
  • Anonym (cowries)

    ja, jag har träffat flera kvinnor som fött vaginalt och blivit mycket bättre eller helt bra från vestibulit. slidan blir töjd och är inte riktigt lika stram efteråt.

  • Anonym (cowries)
    längtan 89 skrev 2013-06-08 19:06:19 följande:
    Men blir jag inte bra, hur sksa jag då kunna ta hand om ett barn, kan knappt ta hand om mig själv i nuläget pga av "sjukdomen" :(

    sen undrar jag om det inte ligger mer bakom ditt tillstånd om du knappt kan ta hand om dig själv som det är nu...? vestibulit och vaginism sitter ju väldigt lokalt, finns liksom ingen fysisk orsak till att det skulle göra dig handikappad i övrigt. jag menar, kan knappast påverka din förmåga till jobb, fritidssysselsättningar etc.
  • Knäck

    Jag har vestibulit och enligt min gynekolog är det själva graviditeten som "botar". Vaginal förlossning är alltså ingen nödvändighet ur den synpunkten

  • vidsint
    Knäck skrev 2013-08-21 11:40:47 följande:
    Jag har vestibulit och enligt min gynekolog är det själva graviditeten som "botar". Vaginal förlossning är alltså ingen nödvändighet ur den synpunkten
  • Anonym (Bulan)
    Knäck skrev 2013-08-21 11:40:47 följande:
    Jag har vestibulit och enligt min gynekolog är det själva graviditeten som "botar". Vaginal förlossning är alltså ingen nödvändighet ur den synpunkten

    Det stämmer inte och är inte något alla läkare säger. Jag har mött många experter, läkare och gynekologer för detta och behandlades i 10 år innan min första förlossning. Så menar man inte alls, utan den vaginala förlossningen är den stora bidragande faktorn enligt de flesta. Jag är både opererad för vestibulit och har en diagnos sedan 95. 98 opererades jag med ett knappt resultat.
    Efter förlossnignarna är jag 90 % botad, både av vestibulit och vaginism. 
  • Anonym (V-tjejen)

    Jag hade haft vestibulit i 10 år när jag födde mitt barn. Har varit behandlad med botox som gjorde det bättre för en period. Efter förlossningen är jag MKT bättre. Kanske inte 100% men det går inte alls att jämföra med hur det var tidigare. Efter så många år med sjukdomen så trodde min läkare att enda sättet för mig att bli av med det var en graviditet och en förlossning. Jag fattade det som att nerverna brister under en förlossning och att de sedan växer ihop på ett annat sätt vilket kan göra att smärtan försvinner.

  • Jojile

    Jag hade (har) vestibulit. Gynekologen sa att det kommer bli bättre efter förlossningen (med första sonen) och det blev det verkligen! Vilken underbar känsla! Efter ett par år började det komma smygande tillbaka men efter sonen nr 2 är det bra igen. Ibland någon gång har jag lite smärta men hanterbar. Känns nästan som ett annat liv när hag tänker tillbaka på hur ont jag hade...

  • Knäck
    Anonym (Bulan) skrev 2013-08-21 11:52:22 följande:
    Det stämmer inte och är inte något alla läkare säger. Jag har mött många experter, läkare och gynekologer för detta och behandlades i 10 år innan min första förlossning. Så menar man inte alls, utan den vaginala förlossningen är den stora bidragande faktorn enligt de flesta. Jag är både opererad för vestibulit och har en diagnos sedan 95. 98 opererades jag med ett knappt resultat.

    Efter förlossnignarna är jag 90 % botad, både av vestibulit och vaginism. 



    Vad hemskt Men underbart att du är frisk nu!!

    Enligt gynekologen botas man av hormonerna och blodgenomströmningen. Det är en gammal erfaren gynekolog, varför säga något sånt om det inte stämmer? Finns det inte forskning på området?
  • BellsBells

    Hej!
    Vill bara tillägga till alla därute med diverse svårbehandlade gynekologiska problem. Har inte fött barn, men hade vaginism mellan 17-20 års ålder på grund utav en spänd bäckenbottenmuskulatur. Kunde använda tampong, men samlag var praktiskt taget ogenomförbart, var som att killen (stackarn) slog in i en vägg cirkus 5-6 cm in. Detta var väldigt smärtsamt, jag blödde ofta efteråt och kunde ha kramp/väldigt ont i flera dagar efter "samlag". Detta berodde inte på att jag inte var upphetsad, jag var precis som vilken tonåring som helst, men med en taskig bäckenbotten.
    Läste någonstans på internet (kommer inte ihåg vart) att vissa kunde bli behandlade med akupunktur och tänkte att det nog var värt ett försök, då jag tidigare behandlats för ryggont med akupunktur och det fungerat bra.
    Gick vid två tillfällen till en väldigt rar kvinna som var utbildad barnmorska och använde sig av kinesisk akupunktur (länkar nedan) och har sedan dess, 1½ år, inte haft några som helst problem! Har upptäckt en helt ny värld av sex, även om jag är tacksam för att jag innan jag kunde genomföra samlig fick hitta min kropp och sexualitet på ett annat sätt än just samlag.
    Alla kanske inte botas av akupunktur, och kanske inte lika snabbt som jag, men tycker att alla borde ge det ett försök! Placebo eller inte, faktum är att jag numera faktiskt kan slappna av i bäckenbotten (kunde inte det innan, oavsett situation) och kan genomföra samlag, vilket jag hade gett upp hoppet om. 

    SÅ, om ni inte provat akupunktur än (hon behandlar även vestibulit och andra gynekologiska problem) och bor i närheten av Stockholm, prova den här tjejen:

    http://www.akupunkturpraktik.se/ 

  • lucinda illernäs

    Hej!
    Jag har haft vestibulit i över två år och nyligen blivit botad för två månader sedan. Iallafall kliniskt! Det handlade om en slemhinneskada orsakad av svampmedel. Listan över olika behandlingsformer och eget forskande är säkert lika lång som er.
    När detta mirakel att av en slump träffa Dr Roland Alvarsson i Visby, få diagnos, behandling och bli läkt hände har jag lovat mig själv att göra vad jag kan för att få denna behandlingsform vetenskapligt bevisad.
    Därför har jag, Roland, hans dotter Josefina och fyra andra kvinnor satt ihop ett pilotprojekt i augusti i visby. Där kvinnor med vestibulit kan få ta del av denna metod och samtidigt mötas. Att få en chans att läka både kliniskt och psykiskt.

    Hoppas att vi ses // Lucinda

    Mer information finns i inbjudan nedan...


    Citat Lucinda-
    ? -
    Na?r jag steg in pa? Alvarssons klinik fo?r drygt tva? ma?nader sedan hade jag ingen aning om att det faktiskt fanns en lo?sning, en effektiv behandling eller la?karva?rd som den ska vara. Att jag skulle fa? tillbaka mig sja?lv och mitt
    liv! ...? -Lucinda Illerna?s (
    *Fortsa?ttning la?ngre ner...)


    Vestibulit a?r ett sma?rtsamt gynekologiskt tillsta?nd som ca 30.000 kvinnor i Sverige lider av. Ma?nga av dessa va?nder sig till va?rden men blir ofta


    felbehandlade.


    Roland Alvarsson har varit verksam som gynekolog i 40 a?r och sedan 10 a?rs tid framga?ngsrikt behandlat patienter med vestibulit och uretrit. Behandlingsmetoden har presenterats fo?r ma?nga gynekologer och professorer utan geho?r. Troligtvis uppfattas vestibulit som ett psykologiskt problem av sjukva?rden. Sjukva?rden sysslar med att bota livshotande tillsta?nd och befattar sig inte med livskvalitetsproblem. Man kan utga? fra?n att dessa patienter ofta blivit kra?nkta i va?rden. Om sjukva?rden skulle ta detta problem pa? allvar skulle ba?de lidande och pengar kunna sparas.


    Bakrund


    Vestibulit har av ma?nga tolkats som prima?rt ett psykologiskt problem. Sa? a?r inte fallet. Fo?rst uppsta?r en slemhinneskada och snart a?r det tva?rstopp fo?r penetration. Slemhinneskadan tolkas allt fo?r ofta som svamp. Svampmedel och p-piller fo?rva?rrar vestibuliten. De psykologiska problemen kommer raskt efter.


    Vulva har en o?vre smo?rjcentral, de parauretrala ko?rtlarna och en undre i bartolinis ko?rtlar samt ett antal frista?ende ko?rtlar. Vestibuliten orsakas av total kolaps i slembildningsprocessen i vulva. Framfo?r allt i undre systemet. Slemhinneskadan drabbar da?rfo?r just introitus.


    Vestibulit beror sa?ledes pa? haveri i bartolinis ko?rtlar och uretrit beror pa? haveri i de parauretrala ko?rtlarna. Dessa tillsta?nd fo?rekommer ofta samtidigt. Det a?r viktigt att behandla orsaken till vestibulit och inte enbart symtomen som exempelvis slidkramp.


    Behandling


    Behandling av vestibulit ga?r kortfattat ut pa? fo?ljande; fo?rst identifieras slemhinneskadan med hja?lp av en specialfa?rgning. Da?refter go?rs en behandling av slemhinnan fo?r att sa?tta iga?ng la?kningsprocessen. Slutligen


    injeceras la?mplig ma?ngd bedo?vning och kortison i bartolinis ko?rtlar. Efter behandlingen rekommenderas att man avsta?r fra?n sex i 4-6 veckor.


    Resultat


    Efter cirka tre dagar a?r svedan och ?elden? borta. Sja?lvfallet a?r la?kningstiden individuell. Den skadade slemhinnan sto?ts av. Detta a?r helt sma?rtfritt. Efter en ma?nad kan de flesta ha penetrationssex. Sja?lvfallet fo?ljer en la?ng psykologisk la?kningsfas.


    Fo?r mer information, se www.alvarssons.se
    Efter ett mo?te mellan Lucinda & Roland samt hans fantastiska team


    (Se nedan), fo?ddes ideen om ett pilotprojekt pa? Gotland i sommar.


    ?-Fler ma?ste fa? en chans till la?kning, inte bara de som hittar hit av en slump?//Lucinda


    ENDAST 8 personer har mo?jlighet att vara med i sommarens pilotprojekt innan vi la?ngre fram kommer kunna erbjuda fler.


    Utifra?n Lucindas egna erfarenheter av att lida av vestibulit och bli botad har vi satt ihop ett omva?rdnadsprogram fo?r att pa? ba?sta sa?tt ta hand om de som fa?r behandling.


    I en vecka kommer medicinsk va?rd kombineras med fantastisk mat fo?r kropp och sja?l samt mental och fysisk aktivitet i form av yoga & fo?rela?sning.


    Datum: 15-22 augusti.


    I samarbete med Jacqueline Raymond, a?gare av Salthamn och Anna-Carin Bertsdotter, www.wisbyrum.se i huset pa? o?stra Tullgra?nd 7. Kan vi erbjuda mat och boende under en vecka pa? Gotland da? man har mo?jlighet att fa? behandlingar hos Roland.


    I paketet inga?r:


    -3 st la?karbehandlingarna (inga?r ej utan ta?cks av ho?gkostandsskyddet) -Boende x 5 na?tter
    -Mat
    -Transport pa? Gotland


    -Yoga, Qi gong, andningso?vningar och fo?rela?sning


    Pris: 6000 SEK


    Priset a?r extremt priviligerat och bygger pa? att ingen av oss som jobbar tar betalt fo?r va?r tid.


    Fo?rst till kvarn ga?ller!


    Fyll i din intresse anma?lan och skicka den hit: josefina.rustas@gmail.com sa? kontaktar vi dig.


    ...forstsa?ttning pa? Lucindas bera?ttlse;


    -?Jag beho?vde inte bli tyckt synd om eller genomga? fler fo?rvirrande spekulationer om vad som var orsaken till min extrema sveda som genomsyrade mitt liv pa? alla sa?tt. Jag beho?vde fa? hja?lp!


    Genom en slumpartad so?kning pa? na?tet hittade jag dit och kunde inte tro att det var sant na?r jag la?ste vad som stod pa? hemsidan. Att vestibulit a?r ett kliniskt tillsta?nd som ga?r att bota. Ringde direkt och fick tid, diagnos och behandling. Som en mardro?m och solskenshistoria. Shockad, omskakad och la?ttad i varje cell i min kropp a?kte jag hem igen efter tre dagars behandling, efter na?gra a?terbeso?k och la?kningstid bo?rjar jag nu va?ga inse att terrorn verkligen a?r o?ver, jag a?r kliniskt la?kt och kommer att komma ur det ha?r som en berikad kvinna. Jag kan inte beskriva min tacksamhet o?ver den hja?lp och sto?d jag fa?tt under den ha?r tiden av Dr Roland Alvarsson och hans proffisionella dotter Sjuksko?terska Josefina Rustas.


    Det bo?rjade med att jag fick dunderkurer av svampmedicin och antibiotika fo?r drygt tva? a?r sedan och min slemhinna blev aldrig normal igen tills det att jag genomgick behandlingen med Dr Alvarsson. I mitt fall var det svampmedicin men det kan a?ven uppkomma av p-piller och hormonella fo?ra?ndringar. Jag hade en kombination av uritrit, vestibulit (slemhinneskada) och slidkramp (orsakad av vesibulit). Roland a?r mycket lyho?rd och insatt i alla dessa a?kommor och har efter eget forskande kunnat sa?rskilja och bota ma?nga kliniska besva?r. Han har kunnat hja?lpa och bota alla, har aldrig sla?ppt en patient.


    Listan a?r va?ldigt la?ng o?ver olika behandlingar, eget forskande och teorier fra?n olika experter. Mitt stora fokus i livet det senaste a?ret har i stort sett handlat om att lo?sa denna ?psykiska kramp? som i sja?lva verket var en helt fo?rklarlig biverkning efter stark medicinering. Det sas att det var en psykiskt a?komma sa? jag har gjort allt i min makt fo?r att hitta lo?sningen som jag tillslut gjorde. Nu ka?nns det va?ldigt viktigt att sa? ma?nga som mo?jligt fa?r den hja?lp de beho?ver, att detta missfo?rsta?nd av vad vestibulit igentligen a?r fa?r redas ut ordentligt och bli vetenskapligt bevisat. Da?rfo?r erbjuder vi nu denna


    behandlingsvecka som ett pilotprojekt och samatbete fo?r att sprida och fa? Rolands uppta?ckt vetenskapligt bevisad.


    Jag kommer att finnas med som kordinator och sto?d fo?r er hela veckan. Hoppas vi ses pa? o?n? -Lucinda


    Vi som driver projektet och ser till att du har det bra pa? o?n:


    Roland Alvarsson ? presenterad under ?introduktion?


    Josefina Rustas - leg. sjuksko?terska, driver Alvarssons mottagning tillsammans med Roland sedan 4 a?r. Driver a?ven ett eget fo?retag som bland annat sysslar med resemedicin. Har arbetat som pa? va?rdcentral, vaccinationsmottagning, varit ansvarig fo?r a?ldreboende och hemsjukva?rd.


    Josefina har ett stort intresse fo?r ha?lsa och utga?r alltid utifra?n ma?nniskan bakom patienten.


    Hanna Piccinini - Sjuksko?terska, egen fo?retagare, fo?rela?sare.
    Hanna a?r fo?dd och uppvuxen pa? Gotland. Hon har bott 13 a?r i utlandet & i Spanien fick hon mo?jligheten att vara med och driva ett pilotprojekt fo?r a?ldre och sjuka skandinaver som kom dit fo?r 3 ma?naders retrit.
    2004 vid 21 a?rs a?lder startar hon sin fo?rsta fo?retag inom ha?lsa och kosmetik som numera a?r aktivt i 14 la?nder. Efter det har 2 fo?retag till startats.
    Som fo?rela?sare inom sja?lvutveckling har hon tra?
    ffat 1000-tals ma?nnisskor och drivs av att se dom ?hitta hem?.


    Jacqueline Raymond - Kock och kreato?r. Har bland annat drivit Hamburge Bo?rs, a?r a?gare av den vackra kustla?ngan Salthamn pa? Gotland (da?r maten kommer serveras). Lagar mat fo?r kropp och sja?l med fokus pa? naturens la?ckerheter och mo?jlighet att la?ka.


    Cecilia Ekholm - Entrepreno?r sedan drygt 25 a?r, fra?mst inom omra?det service till personer med funktionsnedsa?ttningar.


    Lucinda Illerna?s - Set Designer, Cafe a?gare , Stockholm


    Drabbades av vestibulit fo?r 2,5 a?r sedan, nyligen la?kt av Dr Rolan Alvarsson. Brinner fo?r att denna uppta?kt ska uppma?rksammas och att sa? ma?nga som mo?jligt ska fa? hja?lp med sitt fusiska och psykiska lidande.


    Sto?d fo?r andra kvinnor samt levande exempel!


  • Anonym (Wtf)
    Anonym (cowries) skrev 2013-08-18 13:31:56 följande:

    sen undrar jag om det inte ligger mer bakom ditt tillstånd om du knappt kan ta hand om dig själv som det är nu...? vestibulit och vaginism sitter ju väldigt lokalt, finns liksom ingen fysisk orsak till att det skulle göra dig handikappad i övrigt. jag menar, kan knappast påverka din förmåga till jobb, fritidssysselsättningar etc.


    Du vet nog inte vad Vaginism och vestibulit är.När man har smärtstillestånd är det inget att leka med.Om du inte har en anning håll tyst.När skov är som värst hjälper inget smärtstillande.Det är en fruktansvärd smärta.Då blir man totaltveck och kan ligga dubbelvikt.Så åter igen.Tyst bara tyst.
Svar på tråden Någon med både vaginism och vestibulit som blivit frisk efter förlossning?