• Anonym (Mamma K)

    Ensam att adoptera

    Ni som adopterat som ensam förälder, hur löste ni det rent ekonomiskt? Jag tänker på att själva adoptionskostnaden kan jag lösa, men sen att bara leva på f-penningen i ett år känns mer svårlöst, och sen kommer ju alla andra kostnader med allt ett barn behöver.
    Jag har ett adopterat barn sen innan, efter skilsmässa är min önskan att kunna få ett barn till.

  • Svar på tråden Ensam att adoptera
  • Anonym (insatt)

    För dålig ekonomi är ju ett vanligt skäl både för par och ensamstående till att inte kunna adoptera. Har man inte ekonomin är det ju bara att avstå. Adoption är ett dyrt sätt att få barn, i alla fall internationell adoption!

  • Emeli

    Som du säkert vet är det långa väntetider för de flesta som vill adoptera. Ensamstående har inte lika många möjligheter som par vilket innebär att väntetiderna kan bli ännu längre. Om du planerar din ekonomi noga, kan du inte spara undan en del under väntetiden så du har en ekonomisk buffert tills det är dags?

  • Anonym (Mamma K)

    Jag har sparat ihop en hel del, och har en bra grund, men det kommer ju ändå vara en inkomst mindre än när vi fick förra barnet.

    Jag har en tillräckligt bra köplats för att kunna skicka papperna med em gång till ett land, nästan 10 år hos AC.

  • Anonym (Singelmamma)

    Allt går. Jag hade det inte så fett med mitt barn under föräldraledigheten och efterföljande deltidsarbete. Bodde billigt och hade betydligt lägre utgifter än idag. Vi använde adoptionsbidraget samt överskott av adoptionskostnaden som adoptionsorganisationen betalade tillbaka ca ett år efter till en buffert som blev lite lyx och nöjeskonto. Jag hade innan adoptionen sparat ihop till adoptionskostnaden och respengarna och var van att leva fattigt. Nu när mitt barn är lite större, jag arbetar heltid och har bytt jobb och inkomst några gånger, har vi vad jag skulle säga: en god ekonomi. Stort sparande på banken och vi lever rätt lyxigt med resor, omfattande fritid och jag vet att mitt barn upplever sig som en som har mycket pengar ( även om många, många har betydligt mer än vi) . Vi har gjort en omvänd resa och snart blir vi sammanboende med en ytterligare vuxen ( med medföljande inkomst) och litet syskon är på väg, men denna gång är pengar förhoppningsvis inget som kommer vara tufft :)

  • Lejonmorsan

    Hej! Vad roligt att du ska bli förälder igen :) Jag kommer också att adoptera som ensamstående och jag har också spartat ihop till adoptionskostnaderna. Jag har nyligen fått mitt medgivande och hoppas på att bli förälder inom två år. Jag räknar mig själv som en medelinkomsttagare och har redan nu försökt sätta mig in i vad det kan kosta att leva som ensamstående förälder. Jag tror att det kommer att gå runt ganska bra men jag kommer måsta prioritera om en hel del. ...sen kanske det blir helt annat i verkligheten, jag är lyckligt ovetande om vad det egentligen kan kosta att ha barn ;) Nu, medan jag kan, jobbar jag en del extra för att få upp lönen så jag får så hög föräldrapenning som möjligt då den dagen kommer och eftersom jag just nu tjänar mer än jag brukar så kan jag även spara mer. Här går det att räkna ut hur mycket du får i föräldrapenning: foraldrapenning.com/ Ensamstående förälder (eller barnet?) kan få ett underhållsstöd från försäkringskassan på 1273 kr i månaden.


Svar på tråden Ensam att adoptera