chokladpralinen skrev 2013-08-14 13:27:07 följande:
Vill gärna höra fler erfarenheter! :)
Satte in en kopparspiral i början på juni och fick snart syn på dina inlägg om din upplevelse av kopparspiral, då jag var nyfiken på hur den verkar i kroppen. Lät så fantastiskt att slippa ta hormon som förändrade kroppen, men nu tror jag snart att jag vill gå tillbaka till p-piller, trots att de gör mitt känsloliv till en berg-o-dalbana. För nu tycker jag att symtomen jag upplever stämmer in på tillräckligt många av de på listan att jag knappt tycker det är värt att ge det längre tid.
Kanske är det för att jag läst om kopparförgiftning och ännu mer när jag läste att de ökat halten koppar i de nyare spiralerna som jag liksom haft alla symtom på det i bakhuvudet hela tiden. Så kan ju hända att jag skapar det själv i mitt huvud kanske?
Jag vet inte, men jag upplever en märklig dov oro/ångestkänsla som liksom ligger och trycker eller fladdrar omkring i bröstet hela tiden och som jag aldrig förut upplevt, inte så länge och till synes utan anledning. Sedan upplever jag att konflikter och även bara möten med andra människor gör mig helt oproportionerligt utmattad och påverkad och min hjärna klarar liksom inte av att hantera det utan minsta lilla sak gör mig sönderstressad och får mig att känna att jag är på gränsen att inte klara mer. Nu vet jag inte, precis som i några av de tidigare kommentarerna, om detta beror på spiralen eller bara på att det varit ganska mycket ett tag. Men jag var till slut tvungen att åka hem till mina föräldrar för att få en andningspaus, men ändå även där snurrar tankarna på saker runt i huvudet tills det känns som om jag ska explodera av stress. Jag har aldrig i hela mitt liv påverkats så mycket av stress och vet ju att jag varit i situationer där det varit mycket värre. Kanhända att det är en reaktion på våren som varit kaosartad med studier och boende osv. Men ovanpå det har jag de senaste veckorna upplevt att ljud, det räcker med andras röster, liksom låter skarpa. Så skarpa att jag helst vill hålla för öronen och har börjat undvika att lyssna på musik pga detta.
Det som dock fått mig att misstänka det allra mest är att jag börjat tappa nåt så brutalt mycket hår och att det när jag jobbat i sommar flera gånger om dagen liksom "stuckit till" av yrsel i huvudet korta stunder. Som att jag tappar kontrollen över huvudet, men bara för några sekunder och sen är det tillbaka.
Långt inlägg, men som sagt vet jag inte om detta är en verklig stressreaktion pga vårens press och hektiska tempo eller om det kan vara orsakat av spiralen. Tycker ni jag borde ta ut den och återgå till p-piller? Eller är det värt att vänta ett tag till? Kanske är jag bara hypokondrisk och känner efter tills jag upplever dessa symtom, liksom sitter och drar i håret tills det ramlar av. Men är så rädd att, som jag läst från tidigare inlägg, det ska urarta och bli värre och att jag ska börja få panikattacker.
Vad tror ni?