• Anonym (S)

    Är det helt kört att få adoptera?

    Har en fråga angående antidepressiv medicin och adoption, är det lika med att få ett nej om man äter denna medicin?
    Finns det något land som accepterar att en av de blivande föräldrarna äter antidepp?

    Sedan undrar jag hur ni andra fått råd med alla kostnader? Sparat länge? Arv?Lån?

  • Svar på tråden Är det helt kört att få adoptera?
  • Anonym (a)

    Inte ens Sverige accepterar väl? Dvs man blir bortgallrad redan vid utredningen i Sverige. Tror t om det räcker att man har ätit det någon gång.

  • Litet My

    Tycker du ska ringa en adoptionsorganisation så du får ett klart besked av de som kan och vet. Sedan skiljer sig kriterierna en del mellan de olika länderna.

  • Anonym (insatt)
    Anonym (S) skrev 2013-06-15 17:27:15 följande:
    Har en fråga angående antidepressiv medicin och adoption, är det lika med att få ett nej om man äter denna medicin?
    Finns det något land som accepterar att en av de blivande föräldrarna äter antidepp?

    Sedan undrar jag hur ni andra fått råd med alla kostnader? Sparat länge? Arv?Lån?
    Att ha ätit/att ära antidepp är en försvårande omständighet, men kanske inte helt kört. Hur landet ligger vet organisationerna bäst. Ring dit.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (a) skrev 2013-06-15 21:44:22 följande:
    Inte ens Sverige accepterar väl? Dvs man blir bortgallrad redan vid utredningen i Sverige. Tror t om det räcker att man har ätit det någon gång.
    Kommunerna i Sverige har en mer tolerant syn på psykiska åkommor och ingen blir "utsorterad direkt! Alla har rätt till att få en utredning gjord - såvida man inte själv återkallar sin ansökan då man förstår att kommunen inte kommer att bevilja medgivande.
  • Anonym (a)
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-15 22:26:15 följande:
    Kommunerna i Sverige har en mer tolerant syn på psykiska åkommor och ingen blir "utsorterad direkt! Alla har rätt till att få en utredning gjord - såvida man inte själv återkallar sin ansökan då man förstår att kommunen inte kommer att bevilja medgivande.
    Vet att en känd användare på det här forumet som hade suttit i någon nämnd berättade att de hade trots allt godkänt ett par där mannen hade sökt vård för psykiska problem för ca 5 år sedan med motiveringen att han inte hade behövt äta medicin, så det verkar väldigt hårt faktiskt. Menade inte att de blir utsorterade direkt men de kommer inte bli godkända med sådant i bagaget.
  • Anonym (S)

    Förjävligt faktiskt. Jag är precis som alla andra, mår precis som alla andra med mina tabletter som jag ätit i 8 år nu. Slutar jag med dom får jag lätt ångest dock...men har inte mått dåligt en enda dag med dessa tabletter för de funkar så bra. Skulle bli en otroligt bra förälder, som alla andra

  • Anonym (insatt)
    Anonym (S) skrev 2013-06-16 22:17:04 följande:
    Förjävligt faktiskt. Jag är precis som alla andra, mår precis som alla andra med mina tabletter som jag ätit i 8 år nu. Slutar jag med dom får jag lätt ångest dock...men har inte mått dåligt en enda dag med dessa tabletter för de funkar så bra. Skulle bli en otroligt bra förälder, som alla andra
    Problemet är att man inte är 100 % frisk om man är beroende av medicin för att må bra .... men ge inte upp - kontakta din kommun och anmäl ditt intresse för adoption!!
  • Anonym (hmm)

    konstigt att anti depresiva inte får när alkoholister år adoptera kallar jag dubel moral  vet ett antal med  alcohol och drogrelaterade problem som fått adoptivbarn :(

  • Anonym (S)

    Jag anser jag är frisk med mina antidepressiva pga att jag saknar serotonin utan på en bra nivå. Ungefär som vid diabetes, man tillför något kroppen saknar så mår den bra.

    Anonym ( hmm) ja det är ju jävligt konstigt

Svar på tråden Är det helt kört att få adoptera?