• Anonym (Nyfiken)

    Ni som står i kö, skyddar ni er vid sex?

    Jag och min man kan inte få barn, har försökt i över fyra år och det funkar bara inte även om det inte är något fel på någon av oss. Står nu i kö för adoption och ska precis börja samla in papper och längtan är stor efter ett barn.

    Nu undrar jag hur ni andra gör som står i kö, skyddar ni er vid sex ifa ni skulle bli gravida?

    Har ingen lust att börja med p-piller igen (mådde inte särskilt bra av dem) och kondom är mest bökigt.

    Nu tror jag verkligen inte att jag kommer bli gravid men chansen/risken finns ju ändå.

    Vore ju inte så bra om man blev gravid precis när man fått barnbesked.

    Hjälp mig med lite tankar...

  • Svar på tråden Ni som står i kö, skyddar ni er vid sex?
  • MissMe83

    Vi stod i kö hade ca 6 månader till barnbesked. Varit barnlösa i 8 år och felet låg hos mig. Vi skulle aldrig bli gravida enligt läkarna. När adoptions organisationen sa till oss att skydda oss blev jag sur på riktigt.

    Hoppsan! Vi blev gravida! Så vi är det ultimata exemplet på att ingenting är omöjligt. Mitt råd är att skydda er om ni vill vara helt hundra. Vår son är nu 2 veckor gammal och vi ångrar inget men det va faktiskt lite pinsamt att ringa och meddela Bfa efter diskussionen vi haft med dom

  • Hjärtat längtar

    Vi hade/har 0% chans att bli gravid. Därför skyddade vi oss inte. Men eftersom inget fel hittats hos er så skulle jag råda er till att använda preventivmedel när ni har skickat ansökan. Det vore ju oturligt om de matchat ert med ett adoptivbarn och ni blir gravida i samma veva. Då avbryts adoptionen och det tar längre tid innan adoptivbarnet blir matchade med andra föräldrar också merarbete för barnhem/organisation...

  • linte

    Vi har inte skyddat oss under utredningen men tänker börja när vi får börja samla papper till landet

  • Dracarys

    Ni som började skydda er... när började ni skydda er? I vilken fas så att säga?

    Har läst en del som börjat skydda sig när de skickade till utlandet, men även i utlandet kan det handla om 3-5 år innan man ens blir matchad. Är inte det ganska lång tid att leva utan chansen, så att säga?

  • fabbemam

    Jag tänker att det beror ju helt på hur lång kö det är för er i landet. För att ta ett ganska tydligt exempel som tom gäller samma land:

    Kina:
    Om ni skulle vilja adoptera ett barn utan kända skavanker är kötiden 6-7 år och det är strikt turordning så det finns liksom ingen chans att ha tur att bli vald före alla andra i kön. I detta fall ser jag ju ingen anledning att ni skyddar er.

    Om ni vill adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov så är många hemma runt halvåret efter att papperna är färdiga och då är det verkligen att rekommendera att skydda sig!

    Förstår du hur jag menar?

  • Anonym (Cuon)

    Du har inte funderat på tex kopparspiral? Det finns ju så många andra preventivmedel än p-piller och kondom, menar jag. Vore jag du skulle jag kontakta gyn och be att få preventivmedelsrådgivning

  • Anonym (Nytändning!)

    EN stor chock blev det för mig när jag plötsligt efter BB inte VILLE bli gravid. Efter 13 år av att vilja bli gravid (bortsett från  ett år på mitten tack vare graviditet och nyförälskelse i nyfödd) så hade vi sex för att det var skönt! Himmel så skönt det kan varaDrömmer om man gör det ENBART av den anledningen, blev nästan nymfoman Flört

    Med andra ord kan det bli en enorm vinning om du bestämer dig för att skydda dig tills ni kommit hem med ett barnGlad.

  • Emeli

    För de flesta brukar det vara bäst att skydda sig från och med att man skickar sin ansökan till utlandet. Så snart den har nått landet KAN det ju komma ett barnbesked, och det vore olyckligt om adoptionen fick avbrytas på grund av graviditet. Dels innebär en avbruten adoptionsprocess att barnet får vänta längre på att få föräldrar, dels innebär det extra arbete för alla inblandade. Ytterligare en konsekvens är att det nygravida paret kan drabbas av missfall när de redan har avbrutit adoptionen. Det är inte så enkelt som att de då kan knalla in i kön igen eftersom många handlingar (t.ex. medgivandet) då har blivit ogiltiga och måste göras om och det tar tid. I värsta fall kan det leda till att de i slutänden blir helt utan barn. Det har hänt.

    De som INTE behöver skydda sig är så klart de par där det finns en absolut sterilitet hos någon av parterna, men så är det ju inte i ert fall.

    Ett fåtal länder har så lång väntetid (många år) att det känns som ett orimligt krav att använda preventivmedel redan när papperen skickas. Det gäller främst Kinas "vanliga" kö och ICBF i Colombia. Övriga länder har i allmänhet kortare väntetider.

  • Linnez

    Menar ni att om man står i kö och fått barnbesked och blir gravid så får an inte adoptera? Är det en regel eller vadå? 
    OM ni får adoptera en tvååring och i samma veve blir gravida, vad är det som gör att det är dåligt? Det finns ju de som adopterar fast de kan få  egna biologiska barn.

  • Omogen citron
    Hjärtat längtar skrev 2013-06-17 20:40:45 följande:
    Vi hade/har 0% chans att bli gravid. Därför skyddade vi oss inte. Men eftersom inget fel hittats hos er så skulle jag råda er till att använda preventivmedel när ni har skickat ansökan. Det vore ju oturligt om de matchat ert med ett adoptivbarn och ni blir gravida i samma veva. Då avbryts adoptionen och det tar längre tid innan adoptivbarnet blir matchade med andra föräldrar också merarbete för barnhem/organisation...



    Varför skulle adoptionen avbrytas? De är ju fortfarande godkända.
  • LängtansBlåaBlomma

    Jo det avbryts väl för att anknytningen kan bli lidande. Hur lätt är det att låta ett adoptivbarn stå i centrum och få alla behov tillgodosedda, med en biologisk bebis?


  • Dixie
    Linnez skrev 2013-08-25 20:21:04 följande:
    Menar ni att om man står i kö och fått barnbesked och blir gravid så får an inte adoptera? Är det en regel eller vadå?  OM ni får adoptera en tvååring och i samma veve blir gravida, vad är det som gör att det är dåligt? Det finns ju de som adopterar fast de kan få  egna biologiska barn.

    Fast det är ju inte rättvist mot det adopterade barnet att förutom komma till ett nytt land och nya föräldrar dessutom få småsyskon samtidigt..... Det är ju en annan sak om det redan finns äldre barn i familjen.
  • Anonym (Nyfiken)

    Vi har inte börjat skydda oss, känns som att har vi inte lyckats på fem år innan så varför skulle vi bli gravida nu. Tror inte på begreppet "det är baaaaraaaa att slappna av så blir du gravid..."

  • Emeli
    Linnez skrev 2013-08-25 20:21:04 följande:
    Menar ni att om man står i kö och fått barnbesked och blir gravid så får an inte adoptera? Är det en regel eller vadå? 
    OM ni får adoptera en tvååring och i samma veve blir gravida, vad är det som gör att det är dåligt? Det finns ju de som adopterar fast de kan få  egna biologiska barn.
    Medgivandet är ogiltigt och utredningen måste göras om. Premisserna i familjen har förändrats. Det finns många familjer som har både biologiska och adopterade barn, bl a jag själv, så biologiska barn är i sig inget hinder, men utredningen som medgivandet baseras på måste göras utifrån den familjebild som finns.
    Omogen citron skrev 2013-08-25 20:23:41 följande:


    Varför skulle adoptionen avbrytas? De är ju fortfarande godkända.
    Nej, de är inte längre godkända.
    Dixie skrev 2013-08-25 20:37:26 följande:

    Fast det är ju inte rättvist mot det adopterade barnet att förutom komma till ett nytt land och nya föräldrar dessutom få småsyskon samtidigt..... Det är ju en annan sak om det redan finns äldre barn i familjen.
    Helst rätt. Det brukar också gå bra om det kommer biologiska barn lite senare i familjen, när det har gått tillräckligt med tid för det adopterade barnet att bli tryggt och väl anknutet.


  • Anonym (insatt)
    Omogen citron skrev 2013-08-25 20:23:41 följande:


    Varför skulle adoptionen avbrytas? De är ju fortfarande godkända.
    Nej om underlaget för medgivandebeslutet (utredningen) inte längre stämmer (familjeförhållandena är förändrade) så gäller inte längre medgivandebeslutet! Dessutom är det en förtroendefråga_ ex: Ursprunglandet har valt ut er för att ni inte har några biologiska barn. Vid hämtresan framgör tydligt att det finns en bebis i magen = lurat sig till barn.
  • Jennie med ie
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-06-16 18:09:04 följande:
    Jag och min man kan inte få barn, har försökt i över fyra år och det funkar bara inte även om det inte är något fel på någon av oss. Står nu i kö för adoption och ska precis börja samla in papper och längtan är stor efter ett barn. Nu undrar jag hur ni andra gör som står i kö, skyddar ni er vid sex ifa ni skulle bli gravida? Har ingen lust att börja med p-piller igen (mådde inte särskilt bra av dem) och kondom är mest bökigt. Nu tror jag verkligen inte att jag kommer bli gravid men chansen/risken finns ju ändå. Vore ju inte så bra om man blev gravid precis när man fått barnbesked. Hjälp mig med lite tankar...

    Vi skyddade oss med en kombination av pessar och avbrutet samlag så fort vi inlett adoptionsprocessen. En graviditet vore väldigt ovälkommen.
  • Anonym (Mamman)

    Nej, vi skyddade oss inte. Har än idag efter 13 år inte fått behålla en graviditet, skulle vi adoptera igen skulle vi inte skydda oss då heller. Ja, vi vet att vi isf skulle få avbryta en adoption, men chansen/risken att det skulle ske finns inte för vår del.

  • JP01

    Jag blir lite upprörd över folk som säger att "ja, då får vi avbryta om vi blir gravida". Förstår ni inte vad det kan göra mot ett barn? Om barnet är matchat och det kommer fram att adoptivföräldrarna är gravida så är det det barnet som får fortsätta vänta! Troligen på en institution där hen inte får tillräckligt med närhet, kärlek, stimulans och allt annat som krävs för att växa och utvecklas. Har hen otur så strular det till sig och det kanske inte blir en familj alls för barnet. Det ett barn, alldeles oskyldigt, som för betala det priset. Och det är inte en överdrift, det händer. Och en gång är en gång förmycket. Nä, har man skickat papper till ett land får man skydda sig.

  • Anonym (Mamman)
    JP01 skrev 2013-08-29 22:00:26 följande:
    Jag blir lite upprörd över folk som säger att "ja, då får vi avbryta om vi blir gravida". Förstår ni inte vad det kan göra mot ett barn? Om barnet är matchat och det kommer fram att adoptivföräldrarna är gravida så är det det barnet som får fortsätta vänta! Troligen på en institution där hen inte får tillräckligt med närhet, kärlek, stimulans och allt annat som krävs för att växa och utvecklas. Har hen otur så strular det till sig och det kanske inte blir en familj alls för barnet. Det ett barn, alldeles oskyldigt, som för betala det priset. Och det är inte en överdrift, det händer. Och en gång är en gång förmycket. Nä, har man skickat papper till ett land får man skydda sig.
    I vårt fall VET vi att vi att vi inte skulle få behålla en graviditet, enda sättet vi kan få barn på är surrogat eller adoption. Men jag håller med dig, tycker man ska skydda sig om det är så att man kan bli gravid & få föda ett barn.
Svar på tråden Ni som står i kö, skyddar ni er vid sex?