• Anonym (Tveksam)

    Kan man inte använda gammal billig ring som förlovningsring?

    När jag var 14 fick jag en silverring med mörkblåa (nästan svarta) små stenar på, som jag verkligen älskar och tycker är jättefin. Jag har hade den varenda dag i flera år...

    Nu när jag ska förlova mig så fick jag en idé, att istället för att köpa en ring för flera tusen som jag inte ens tycker är snygg kan jag väl få använda mig av en egen ring som jag tycker är fin?

    Men nej. Min kille tycker förlovningsringarna ska vara släta, breda och i guld. Inga detaljer eller stenar. Dyra och tråkiga ringar helt enkelt. Jag kom med förslaget att han kan väl köpa sig en ring i guld då, men nej han säger att BÅDA måste vara i guld eller silver, det får inte vara olika, dom MÅSTE vara likt varandra och de får INTE vara gamla eller "billiga" eller helt enkelt vanliga.......

    Vad tycker ni? Tycker ni det är konstigt/fult att någon har en gammal ring som man fått för länge sedan? Tycker ni det är fel att den ena har silver och den andra har guld? Tycker det är så hiiimla synd.... jag vill förlova mig, men jag vill så gärna ha min fina ring och ingen annan!! :/

  • Svar på tråden Kan man inte använda gammal billig ring som förlovningsring?
  • Smulan 89
    Anonym (Tveksam) skrev 2013-06-23 22:54:40 följande:
    Oj där tycker vi väldigt olika, jag tycker nämligen förlovningsringen ska ha stenar/diamanter och att vigselringen ska vara mer bred, slät och kanske mer påkostad...... :) Kan gärna köpa nya ringar, men jag vill verkligen inte ha guld. Använder allt annat i silver så känns inte rätt med guld bara. :)

    Jag har också bara silver annars, men för mig är guld förlovnings/vigselrings"färgen". Tycker att det inte ser ut som förlovningsringar när de är i silver, titan, stål, eller vad folk nu har.
    Man "växlar" ju ringar vid förlovningen och då tycker jag det känns konstigt att inte ha likadana ringar. Sen när man gifter sig är det många gånger bara kvinnan som får en ny ring (även där är det olika nu för tiden) då passar det mer med stenar/diamanter. Jag gifter mig om 3 v och har valt en guldring med diamanter, som passar till min förlovningsring.
    Tänker bara på USA när jag tänker på förlovningsringar med stenar i.Det kan ju vara svårt att hitta en bra ring till mannen med stenar, då killar brukar vilja ha släta diskreta ringar. 
  • Kpax

    Jag tycker det är konstigt att HAN är så hung up på hur DIN ring ska se ut. 
    Tycker som någon här ovan: Köp (beställ) en ring som är lik din älsklingsring, så får han anpassa sig och välja en bred och slät ring i silver, titan eller vitt guld.

    En nackdel med att ha stenar på förlovningsringen kanske är att det blir lite kaka på kaka med vigselringen sedan, men det går säkert att matcha ihop något snyggt. Huvudsaken är ju att man är nöjd själv :) 

  • Ramborg

    Min man har ingen vigselring utan bara förlovningsringen. Han visste redan vid förlovningen att han inte ville ha två på samma hand. Så därför köpte vi en bredare förlovningsring åt honom medan min är vald utifrån att en vigselring ska sitta snyggt bredvid. Varje par gör som man vill!

    Ni får fortsätta diskutera, TS. Det här är inte den första saken ni kommer att behöva kompromissa om, inte heller den viktigaste. Ni måste lära er hur just ni löser saker där ni tycker olika så att båda blir nöjda.


    42.
  • tessum

    Självklart kan du ha den ringen du känner för!

    Det är du som ska leva med den, då är det ditt val. Enkelt =)

    Om jag hade valt ringar med stenar så hade det blivit en förlovningsring med flera små stenar och en vigselring med bara en lite större sten.

    Själv har jag en enkel i vitt guld.
    Vigselringen är i hamrat silver med ett hängande hjärta i guld.

    Jag vet att de finns de som tycker att mina ringar ser billiga ut ( och de var inte speciellt dyra heller, ca 14 000 för båda) och själv gillar jag verkligen inte mönstrade ringar.

    Så här ser mina ut



  • Dracarys
    Anonym (Tveksam) skrev 2013-06-23 22:05:07 följande:
    När jag var 14 fick jag en silverring med mörkblåa (nästan svarta) små stenar på, som jag verkligen älskar och tycker är jättefin. Jag har hade den varenda dag i flera år...

    Nu när jag ska förlova mig så fick jag en idé, att istället för att köpa en ring för flera tusen som jag inte ens tycker är snygg kan jag väl få använda mig av en egen ring som jag tycker är fin?

    Men nej. Min kille tycker förlovningsringarna ska vara släta, breda och i guld. Inga detaljer eller stenar. Dyra och tråkiga ringar helt enkelt. Jag kom med förslaget att han kan väl köpa sig en ring i guld då, men nej han säger att BÅDA måste vara i guld eller silver, det får inte vara olika, dom MÅSTE vara likt varandra och de får INTE vara gamla eller "billiga" eller helt enkelt vanliga.......

    Vad tycker ni? Tycker ni det är konstigt/fult att någon har en gammal ring som man fått för länge sedan? Tycker ni det är fel att den ena har silver och den andra har guld? Tycker det är så hiiimla synd.... jag vill förlova mig, men jag vill så gärna ha min fina ring och ingen annan!! :/
    I min mening så är det inte en förlovningsring om det är en gammal ring som du har skaffat för ett annat syfte. Jag skulle bli lite stött om min man hade dragit fram någon gammal favoritring och kallat den för förlovningsring.

    Förlovningsringarna ska matcha. Det har han rätt i.

    Däremot måste ni komma överens om stil. De måste såklart inte vara breda saker i guld. En förlovningsring ska man inte ha så länge och man kan därför skaffa dem t.ex. i silver om man inte vill lägga ner så mycket pengar på dem. Om man köper ett par ringar så är mannens oftast enklare och kvinnans kan ha någon sten.

    Det finns många jättefina förlovningsringar! Säkerligen finns det fler snygga ringar i världen än din gamla favoritring!
  • LillGris
    Dracarys skrev 2013-06-24 08:19:56 följande:
    I min mening så är det inte en förlovningsring om det är en gammal ring som du har skaffat för ett annat syfte. Jag skulle bli lite stött om min man hade dragit fram någon gammal favoritring och kallat den för förlovningsring.

    Förlovningsringarna ska matcha. Det har han rätt i.

    Däremot måste ni komma överens om stil. De måste såklart inte vara breda saker i guld. En förlovningsring ska man inte ha så länge och man kan därför skaffa dem t.ex. i silver om man inte vill lägga ner så mycket pengar på dem. Om man köper ett par ringar så är mannens oftast enklare och kvinnans kan ha någon sten.

    Det finns många jättefina förlovningsringar! Säkerligen finns det fler snygga ringar i världen än din gamla favoritring!



    Många har ju dock både förlovningsringen och vigselringen när man gift sig, och då ska man ju ha förlovningsringen hela livet är väl tanken.

    Så jag skulle inte satsa på en halvbra förlovningsring som "duger" utan en jag kan tänka mig att bära varje dag resten av livet.
  • Jecw

    Du ska bära ringen resten av ditt liv, varje dag. En silverring är mjuk och håller kanske att användas i några år.. men efter 15-20 år av dagligt användande så ser den sliten, söndrig och kass ut.

    Ta hellre en bra kvalitet på vitguld på ringen! (billigare och sämre vitguld ringar måste lämnas in regelbundet) Tänk inte på kostnaderna.. att vara snål i valet av livslångt smycke är inte riktigt bra. Tänk kvalitet och livslång hållbarhet!

    Jag har en slät vitguldring till förlovningsring. Jag har nyligen valt ut diamant och lagt beställning på vigselringen :) Min förlovningsring gick på 7000 kr och min vigselring går väl på mer.. diamanten är köpt separat och den vet jag inte priset på (0,65 fästmannen betalade)

    Jag tycker att det passar med slät förlovningsring och diamant i vigselringen.. vigselringen är ju ändå den "viktigaste" och den som betyder något, förlova sig kan vilken fjortis som helst göra efter en vecka ihop ;)       

  • Anonym (exet)

    Det spelar ingen roll vilken ring man använder som förlovningsring, huvudsaken är väl att du och din blivande fästman är överens om vad den symboliserar.

    När vi skulle förlova oss kom min kille med en ring han fått av sin gammelmormor, hennes förlovningsring. Den är gammal nog att vara antik, men den är inte så högt värderar i pengar. Men historien bakom den, om hur hans gammelmorfar slet för att tjäna ihop pengar till att köpa ringen till den flicka han älskade, är både romantisk och vacker.
    Det finns inget datum ingraverat i ringen, men hans mamma hade datumet för lysningen i några gamla papper hemma, så vi förlovade oss på den dagen och lät gravera i det datumet.  Det är hopplöst omodern, min vigselring påminner inte alls om den, jag kan inte ens ha dem samtidigt på samma finger, men det spelar ingen roll. Jag älskar den, jag älskar historien bakom den och det faktum att han fick den av sin gammalmormor för att ge till den flicka som han ville gifta sig med. Jag skulle sörja tusen ggr mer om jag förlorade den än om jag förlorade min vigselring, för den går att ersätta.

    Läser man tråden så verkar andemeningen bakom förlovningen vara mindre viktig än själva ringen, som inte verkar vara ett tecken på kärlek, utan hur mycket cash mannen har råd att hosta upp för att hon ska kunna glänsa.  

  • Erfdgt

    Men herregud..

    Nej, ringarna behöver inte vara likadana.
    Nej, ringarna behöver inte matcha.
    Nej, ringarna behöver inte vara dyra.
    Nej, ringarna behöver inte hålla hela livet.
    Nej, man måste inte köpa en ny ring.
    Nej, man behöver inte ha två ringar efter man gift sig.
    Nej, man behöver inte ha någon ring överhuvudtaget.

    Ingen förlovning och inget äktenskap sitter i ringarna! Det finns inga "ska" eller "måste".

    Man kan köpa ny förlovningsring när man gifter sig, om man tycker det är svårt att hitta en vigselring som passar förlovningsringen man har. Man kan välja att bara ha förlovningsringen och inte köpa någon ny vigselring. Man kan köpa bara en ny vigselring och använda endast den. Man kan ha förlovningsarmband eller vigselhalsband.

    Så länge det känns bra för en själv och man kan komma överens med sin partner, så båda kan känna sig nöjda, så är allt tillåtet!

  • Anonym (ta båda!)

    Kan du inte ta en enkel förlovninsring som är likadan som din blivande man, och sedan använda den gamla ringen som vigselring? Så skulle jag nog gjort om jag ville använda en ring som var viktig för mig.

  • Dracarys
    LillGris skrev 2013-06-24 08:26:27 följande:


    Många har ju dock både förlovningsringen och vigselringen när man gift sig, och då ska man ju ha förlovningsringen hela livet är väl tanken.
    Så jag skulle inte satsa på en halvbra förlovningsring som "duger" utan en jag kan tänka mig att bära varje dag resten av livet.
    Om man vill ha båda, då ska man såklart välja guld. Det håller i många år och går bra att storleksändra (fingrarna ändrar ju storlek under livet!)

    Men många vill inte ha dubbla ringar, och då kan man naturligtvis ha en enklare ring som förlovningsring.

    Ringarna *måste* såklart inte matcha, men lite av poängen med att båda skaffar ringer är väl att man ska visa lite samhörighet? I min mening är det ganska poänglöst att alls skaffa ringar om de inte åtminstone ser ut att komma från samma kollektion.
  • anyXX

    Självklart ska du ha ringen du vill ha! Fast det är j ukul också om ringarna matchar... kanske kan han välja en slät ring i vitt guld? Borde kunna matcha.

    Min vigselring kostade ca 500 kr om jag minns rätt. Det är en guldring med en liten diamant som vi köpte i en antikaffär. Lät göra ny gravyr naturligtvis. Jag tycker det är lite romantiskt att tänka att någon annan haft denna ringen innan i ett (förhoppningsvis) lyckligt äktenskap... ringen har lite av en historia och är inte bara en ring :)


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Anonym (Tveksam)

    Hmm.... känns bara tråkigt när alla som förlovar sig har breda släta ringar i guld/silver. Vill ha en smalare ring i silver som är lite mer kvinnlig. Kanske inte stenar då, men något mönster då? Eller är det också för mycket? :/

  • Brockmadigan

    Min förlovningsring är en slät guldring, min fru hade en guldring med diamanter i. Finns ingen anledning till att ringarna ska vara likadana.

  • Erfdgt
    Anonym (Tveksam) skrev 2013-06-24 18:42:47 följande:
    Hmm.... känns bara tråkigt när alla som förlovar sig har breda släta ringar i guld/silver. Vill ha en smalare ring i silver som är lite mer kvinnlig. Kanske inte stenar då, men något mönster då? Eller är det också för mycket? :/
    Du kan ha vilken ring du vill. Du kan ha en med stenar om du vill det. En med mönster om du vill det. En smal om det är vad du tycker om. Strunta fullständigt i vad vissa skriver här och kanske säger runt om dig. Välj en ring som du tycker om!
  • Zuzanne

    Eller så skippar ni ringar :) Det har jag och fästmannen gjort. Sedan bär jag ring på vänster ringfinger, byter ring när jag vill osv. Istället tänker vi lägga energi och pengar på vigselringar :)

  • Zoja

    Jag hade nog tyckt att det hade känts konstigt att ta en gammal ring till förlovningsring, men om det känns bra för dig  så är det ju inga problem! Själv har jag en ganska smal silverring, helt slät. Tycker det är viktigt att ringarna matchar varandra, det känns mer som att man hör ihop då. Men priset skiter jag fullständigt i, så länge man gillar ringen är det ju inget som säger att den måste kosta en viss summa.

  • Anonym (v)

    Eller så går du till en fackman och designar din egen ring?

Svar på tråden Kan man inte använda gammal billig ring som förlovningsring?