• Patio

spara till hus. följas åt?

Jag valde att köpa ett BR-radhus, för liknande summa som många lägger som kontantinsats. Jag vill kunna renovera, måla och fixa i min bostad. Jag vill även ha en liten privat och insynsskyddad patio - absolut inte för stor dock, då jag helst inte vill spendera all ledig tid i en stor trädgård, med allt vad det innebär... Jag kan inget om tak, fasad, dränering, osv - därför passar ett BR-radhus mig alldeles ypperligt! :) Jag får sköta insidan av bostaden, - föreningen står för det yttre som jag inte kan med. Plus att jag har mina små uteplatser - en på framsidan (ska läggas altan), en på baksidan (ska stenläggas med nån snygg sandsten), samt balkong på vilken jag ska lägga sånt där "balkongträgolv". ;)

• Patio
    riboflavin skrev 2014-02-14 19:54:07 följande:
    Vill och vill, jag är oerhört imponerad av hur kostnadseffektivt pellets är och hade gärna bytt till samma system fast nyare. Vi köpte pellets i början av november och har inte ens öppnat sista pallen, i snitt har el och värme kostat oss under 2000 kr/månad under vintern. Den där genomsnittliga driftskostnaden på 3000 kr/månad vi räknat med ligger vi långt under trots att både fönster och dörrar är från 70-talet och vi saknar tilläggsisolering på vinden.  Men eftersom vi inser att det inte är helt säkert att vi bli kvar här till vi bli gamla så får vi ju försöka tänka lite på kostnad kontra värde och bergvärme är ett stort plus vid försäljning eftersom det är så smidigt. Att jag skrev tyvärr beror på att vi hade hoppats på att slippa göra något åt värmesystemet just nu :). Jag är betydligt mer sugen på snyggt kök och badrum än på en liten apparat undangömd i källaren för 200 papp, men vi visste ju att det skulle komma, det kom bara fortare än vi hoppats på. Ja, vi måste ju liksom jobba med husets utseende och förstärka retrolooken, det går inte förändra så mycket på en tegelkåk. Jag har ju inte visat några bilder än, men såhär ser eländet ut. Det vita som sticker fram lite från baksidan är balkongen. Till höger garage, till vänster gästhus och längst ner i backen sticker den lilla ladugården fram bakom knuten. Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag inte det är så fult längre. Lite fix och ommålning av panelen på gavlarna så att den matchar de andra husen på gården så är det riktigt charmigt :)
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.

Släng på lite puts? Naturvitt? Ljusgult? Helvitt?
  • Patio
    riboflavin skrev 2014-02-14 22:19:40 följande:
    Kan gå i god för att det är oerhört smidigt med BR-radhus och det passade oss alldeles utmärkt under några år. Jag tror du kommer trivas alldeles utmärkt. Grattis :)

Tack! :)
  • Patio
    riboflavin skrev 2014-02-14 22:19:40 följande:
    Kan gå i god för att det är oerhört smidigt med BR-radhus och det passade oss alldeles utmärkt under några år. Jag tror du kommer trivas alldeles utmärkt. Grattis :)

Tycker fö att ditt hus är superfint! Putsen gav jag som förslag då du skrev att det inte går att förändra så mycket på en tegelkåk.
  • Patio
    riboflavin skrev 2014-02-14 22:29:53 följande:
    Det är ju tegelfasaden som är den snygga biten tycker vi, det är de där nockbrädorna som är fula :). Huset är lite för nytt för att teglas hela vägen upp till nock, vi hade helst haft ett från 50-talet, det här började ägarna bygga 1968 då det var jätteinne med panelnock... Men jag ska erkänna att jag sett många fina putsade hus med samma arkitektoniska form som vårat så jag har också tänkt i de banorna. I så fall vitt :) Det skulle ju göra det till ett helt annat hus. Men det verkar som om man förlorar mycket av underhållsfriheten med puts?

Jag har inget emot 50-talslooken på hus. ;) Putsar man ser det nog lite modernare ut - lite mer Spanien, typ. :) Vad gäller uderhåll av puts, så vet jag inte. Däremot har man ju alltid hört att tegelhus har en i princip underhållsfri utsida. Och det är ju aldrig fel. Det är ju bl a yttre underhåll av hus, som får mig att backa och topptrivas i mitt BR-radhus. :)
  • Patio
    Tessou skrev 2014-02-15 08:31:53 följande:
    Man kan ju hoppas... men med killar vet man aldrig!
    riboflavin skrev 2014-02-14 22:10:59 följande:
    Din tur att dela med dig lite, vad är det för hus du/ni tittat på? *nyfiken*
    Ha ha, ja vad ska man säga... Ett hus byggt på 60-talet, tegelhus.. Är på ett hörn/gavel, så det är bra.. Det är ett stort vardagsrum/mat, 3 sovrum, stort duschrum och finns även en liten toa med handfat. Gillestuga, massor med förråd, tvättstuga, torkrum, stort garage.... Fin trädgård, även om den sluttar lite, altan med tak... Jaa, vet inte vad jag ska skriva mer..
    ♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥

Länka? :D
  • Patio
    Tessou skrev 2014-02-15 09:03:46 följande:
    Njaa, bor i en sån liten stad och vill vara lite anonym - både med husplaner och på detta forum... Kan visa bilder sedan om vi vinner..

Ja, gör jättegärna det! :D Planritningen är jag mest intresserad av. ;)
  • Patio
    Tessou skrev 2014-02-15 09:03:46 följande:
    Njaa, bor i en sån liten stad och vill vara lite anonym - både med husplaner och på detta forum... Kan visa bilder sedan om vi vinner..

I vilken landsdel ligger huset? Eller om du kan gå så långt att tillochmed avslöja landskapet? :)
  • Patio
    Tessou skrev 2014-02-15 19:40:23 följande:
    Patio skrev 2014-02-15 19:27:41 följande:
    I vilken landsdel ligger huset? Eller om du kan gå så långt att tillochmed avslöja landskapet? :)
    Nära Mälaren och Västerås.

Letar fram en gammal skolatlas... ;)
  • Patio
    Tessou skrev 2014-02-23 11:28:27 följande:
    Vi var med och budade på huset vi kikade på, men de andra la 800,000 - som är vårat max, så det sket sig!

Typiskt! Fast det kanske var meningen? Ni kanske hittar ett ännu bättre hus! :D Jag ska berätta en solskenshistoria: Jag hemnetade och letade bostad. Fann ett jättefint BR-radhus med perfekt planlösning och fasaden var bara SÅ fin (röd med vita knutar). Gillade även uteplatserna. Jag kontaktade mäklaren bara nån timma efter att säljarna skrivit kontrakt med köparna - mäklaren hade bara inte hunnit ta bort annonsen från hemnet. Det som grämde mig mest var att jag spanat på radhuset en tid på hemnet, men inte gjort något - bara fantiserat om hur det skulle vara att bo där - och när jag väl ringde så var kontraktet redan skrivet, som sagt. Mäklaren sa då att han hade en liknande bostad till salu i samma område, fast i en annan länga i en annan förening. Jag hade redan sett denna bostad på hemnet och jag gillade den inte alls lika mycket - fasaden var grå med röda knutar, till att börja med... Det fanns även en suterräng samt en liknande i ett gult hus - fast suterrängen kändes murrig på bottenplan och bostaden i den gula längan låg precis vid vägen. Jag bestämde mig iaf för att åka och titta på bostaden i den grå längan, bara för att ha sett planlösningen IRL. Och när jag kom dit så ÄLSKADE jag bostaden! Bilderna på hemnet gav inte alls bostaden rättvisa. Jag åkte och tittade en gång till, sedan skrevs kontraktet och några månader senare flyttade vi in! :D Nu när jag bott i området ett tag, så ser jag bara fler fördelar med radhuset jag köpte, jämfört med det jag så gärna ville ha i början. Uteplatsen på baksidan har ett mycket bättre och mer insynsskyddat läge. Köket är bättre planerat, liksom toaletten på nedervåningen samt badrummet på övervåningen. Det jag suktade efter i början, kom ut på marknaden igen bara några månader efter att vi flyttat in i vårt radhus. Jag hade ju kunnat ta den då, men då jag hade hunnit se alla fördelar med det jag köpte, läget osv, så fanns inte ens tanken på att köpa det röda. Jag är SÅ glad att jag åkte och tittade på det grå, och att jag köpte det. - Ett plus till; fasaden ska målas om nu i vår! :D Det jag vill säga är helt enkelt att det där kanske inte var det optimala huset för er. Det kommer säkert dyka upp nått annat, bättre hus. Kolla hemnet och blocket varje dag - du ska se att drömhuset snart dyker upp! ;) Lycka till!
Svar på tråden spara till hus. följas åt?