• Google

Köpa trisslotter för pengarna?

Ur ett statistiskt/ekonomiskt-synsätt så är det en dålig idé.
    (skattefrågor lämnar jag till mer kunniga och inflationen utelämnar jag)

Kapital från sparande och bankräntor om vi räknar på 3% ränta vilket jag känner är väldigt blysamt:
    Efter 37 år:
    818 000kr varav 444000 är sparande vilket innebär en vinst på 374 000.

Räknar du med fonder/aktier så måste man tänkta på risk och allt beror på vad man väljer, men du kan räkna med ännu mer pengar här, fast de är som sagt inte lika säkra.
    Låt oss säga en snittavkastning på 10% (med hög risk). Kanske en optimistisk siffra, men dock inte overklig.
    Detta ger dig 4 357 000kr, alltså en vinst på 3 913 000kr  

Kapital från triss    
    Snittutfallet beror lite på hur du tänker med vinsterna.
    Alternativ 1:
    Du köper nya lotter för vinsterna:
    Snittvinsten på en trisslott är 49% av priset.
    Detta innebär att varje krona multipliceras med 49% om och om igen och går mot 0.
    Resultat: Trisssparandet ger dig 0kr

Alternativ 2:
    Du lägger vinsterna på hög:
    444 000x49%=217 560
    Du får alltså ut 217 560kr och gör en förlust på 226 440kr.

Alternativ 3:    
    Sätta in vinstpengarna på ett bankkonto           
    224 000kr får du ut, vilket innebär en förlust på 220 000kr.

Låt mig citera family guy (även om han troligen inte myntade uttrycket)
    "Don't you know the lottery is just a tax on stupid people?!"

Ursäkta att vissa uträkningar saknas, men mycket gjordes i excel och siffrorna är inte heller exakta.  

källa:
    https://svenskaspel.se/img/pdf/Triss-vinstplan-ordinarie_0903.pdf

• Google

Köper du en lott, så kan du hoppas på att träffa "rätt", men köper du lotter systematiskt över tid, så försvinner den största delen av slumpfaktorn. Vad du kan hoppas på är en storvinst, den chansen ökar av att du köper fler lotter. Men chansen är fortfarande liten. För att vinna mer än en miljon är chansen bokstavligt talat, en på miljonen (kolla länken jag bifogade). Totala chansen för detta är 1,48%. Tänk då även att din vinst blir ungefär hälften av vad du hade fått in på börsen med 10% avkastning. 

Känner du däremot att du vill chansa på "storkovan", så finns det MYCKET bättre sätt.

Spela på börsen!! Dvs. köp stora summor av ett enda företag. Något som skulle kunna gå rätt upp eller rätt ner (dvs. hög riskklas)
    Satsar du på att köpa optioner istället så blir både risk och vinsmöjlighet mycket större. Vill du satsa dina pengar lika friskt som du hade tänkt på triss, så kan du räkna med att högvinsten är miljardbelopp, men även risk (även om inte lika stor som i triss) finns att du förlorar allt.

Vad vill du helst ha:

Ränta: garanterad hyffsad vinst
    Triss: Väldigt liten chans att få en mellanhög vinst
    Säkra fonder: Väldigt goda chanser till väldigt god vinst
    Högrisk, men spridda aktier: goda chanser till MYCKET hög vinst
    optioner och allmänt spelande på börsen: hyffsade chanser till väldigt god vinst och en viss chans till EXTREM vinst.

På börsen tjänar folk i snitt pengar, på lotter så förlorar de. Det finns INGA vettiga argument till att satsa på lotter, om du inte ser det som en kostnad för nöje, dvs. du köper spänning.

Svar på tråden Köpa trisslotter för pengarna?