Inlägg från: rebeccaj |Visa alla inlägg
  • rebeccaj

6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!

Hej! Hoppas att jag kan få lite tips och råd från någon som varit i samma sits.
    Det är så att i samband med att min sons första tand har kommit upp ca 1 vecka tillbaks (man kan se och känna den nu) så har han  varit extremt kinkig med att äta.. Innan har det gått utan problem. Nu slår han bara ifrån sig flaskan så fort han ser den. Det kan gå om man går runt med honom samtidigt som man matar, vilket är väldigt påfrestande för ens hållning och rygg att samtidigt hålla i han med ena armen och mata med andra.

Jag antar att detta har med att göra att tanden kommit, att han har ont eller iaf obehag? Vad kan man göra åt detta? Han sover jättebra på natten och roar sig dagtid så han  verkar inte lida av det då.
    Han är ganska liten, vägde 7150 g på 6 månaders kollen, så man blir ju otroligt orolig att han ska dippa i vikt nu när han äter så lite :( Kan tillägga att vi blandar ersättning/välling på kvällen när han ska lägga sig och den slukar han.

• Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!
  • rebeccaj
    Ellie skrev 2013-06-25 09:23:49 följande:
    Kanske testa att ge Alvedon ett par dagar och se om han äter bättre?

Många bebisar tycker det känns bättre med kall mat än varm när tänderna kommer. Vår dotter åt inget som var mer ljummet än rumstemp. Helst skulle det vara kallare än så.

Om det är tänderna som är bekymret så håller det nog inte i sig så många dagar till.
    Tack för tipsen! :)
    Bf 24/12-2012 <3
  • rebeccaj
    skogsvitter skrev 2013-06-25 09:40:58 följande:
    Liten!? Över 7 kg som 6-månaders är inte särskilt litet! Min dotter vägde ca 7,7 som 1-åring.
    Ge alvedon, truga inte och vänta ut. Det är mitt råd. Det är väldigt vanligt att de matvägrar, oavsett vad de äter. Det går över!
    Ja jag tycker han är liten jämfört med alla andras bebisar man läser om i samma ålder.

Tack för tipsen :)
    Bf 24/12-2012 <3
  • rebeccaj
    Trisse85 skrev 2013-06-25 09:51:17 följande:
    Alvedon fungerar perfekt på min son. men huvudsaken är att dem får i sig vätska.
    Min son har inte ätit riktig mat på 6 dagar. han äter (dricker) välling. och han får i sig gröt. så han får gröt varje gång han ska ha "riktig" mat.
    så får han i sig något iallafall. men vatten är jätteviktigt.
    Min son blir 9 månader på torsdag, och första tänderna är på G 
    Tack för tipsen, då ska jag köra med alvedon!! :)

Min son har har inte börjat med riktig mat än, bara smakportioner. Så han äter ersättning bara och välling/ersättnings-blandning morgon och kväll. Gröt hade han precis börjat äta nästan en hel portion så började han rata den också :P

Det är så synd om dom att de ska få så ont, förstår att de blir svårt att äta för dem, men samtidigt blir man så orolig när de inte äter som de brukar göra.
  • rebeccaj
    Trisse85 skrev 2013-06-25 10:25:22 följande:
    smakportion är väl riktig mat??
    barnmat....?
    mat på burk gjorda för barn?

när jag pratar om "Riktig mat" menar jag allt utom välling, gröt och fruktpuréer.

oavsett om maten är puréat eller i bitar så är det riktig mat... Enligt mig 
    Jo men jag menade att han inte börjat äta hela portioner vanlig mat, bara fått smaka. var nog lite otydlig och uttryckte mig fel sorry :)
  • rebeccaj
    Freja03 skrev 2013-06-25 11:08:12 följande:
    Vi gav allt kallt ratt sa lange (fick sina 8 tander fran manad 7-11). Groten fick svalna, soppa bara upptinad, etc. Han ar ett ar nu och ater saker varmt men annu inte varm dryck.
    Okej tack för tipset! verkar som att det är kall mat som gäller. Han gillar ju kall fruktpuré så :) i vanliga fall är han jättekinkig om ersättningen är för kall, men nu när det är tänder på g så kanske det är annat ;)
  • rebeccaj

Hej igen allihopa

Efter en alvedon supp. och lite kallare ersättning än vanligt så åt han upp alltihopa utan det minsta gnäll! Så verkligen tack för era tips! Hjärta

• rebeccaj
    Dynastar skrev 2013-06-25 20:22:52 följande:
    Min son fick jag mata i bärselen med flaska ibland, det rann ner lätt så han var nöjd!
    tack fö tips! :)
  • rebeccaj

Tycker det är tråkigt att en tråd ska spåra ut så här.. Skapa er egen tåd där ni kan disskutera vad era barn äter och bråka om det om ni så vill.. Jag ville få råd och tips angående min sons besvär av tandspickning och inget annat.

Men iaf. Tack igen ni som gett tips och hållt er till det. Hjärta

• rebeccaj
    Trisse85 skrev 2013-06-26 08:31:28 följande:

Jag ber om ursäkt att andra började gnälla om hur mitt barn ska äta, när jag ville ge dig tips.
    det var verkligen inte min avsikt.
    Men som du säkert vet så finns det många som bara skriver i forum för att hacka på andra. Det är verkligen inte ovanligt att folk hackar. Och sen upptäcker dem att dem inte haft all fakta.
    Ja jag har sett många trådar som enbart bara det är bråk och smutskastning i :( Det är väldigt tråkigt tycker jag.. Just detta när det gäller våra barn, så är barn lika olika som vuxna är. man kan inte dra alla barn över en kant , att "så ska det vara".. Visst det finns riktlinjer att hålla sig till men oftast så sticker alla ut från dem på nått sätt. Vi har olika intressen och behov. Tycker alla borde tänka på att stötta och peppa varandra i föräldraskapet istället för att jämför och hacka på varandra, för det är inte så lätt alla gånger, särskilt inte när det gäller första barnet då ALLT man är med om är för första gången.. Man kan ge tips och råd på ett fint och vänligt sätt och inte dumförklara.

Men men, det är bara min åsikt och den får man också tycka som man vill om.
Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!