• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Anonym (orolig)
    Anonym ( ) skrev 2013-07-15 13:18:54 följande:
    hur har det gått ts?
    Ja, sen i förrgår är sonen hos pappan igen.
    Dessutom ska pappan jobba ett par dagar iden här veckan, och då ska sonen vara hos farmor och farfar Skrikandes

Han säger att de har koll, och vem säger att jag har mer koll än dem? (förorättad ton) 
    Vem tror jag att jag är?
  • Anonym (orolig)

Har fått veta att pappan ska lämna sonen till farmor och farfar för att sova där mån-torsdag.
    Själv ska han jobba och sova hemma i stan.

Jag bad honom prata med sina föräldrar om säkerheten, men han blev bara förbannad på mig och började dra upp åratal gammalt tjafs, som inte ens har med saken att göra.
    Slutade med att jag grät och han la på.  Han kan vara så elak när han sätter den sidan till.

Jag ringde farmor och påminde henne om att de måste ha noga koll på sonen och poolen.
    Hon blir irriterad och hånar mig mer eller mindre.   Kändes inte som att samtalet gav något positivt alls.

Så orolig, ledsen och arg nu.   Mår illa av tanken på att de ska ha min son när de är så slarviga med säkerheten.
    Och mitt ex är helt oförstående, han är på deras sida. 

• entjej
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-27 15:47:19 följande:
    Har fått veta att pappan ska lämna sonen till farmor och farfar för att sova där mån-torsdag.
    Själv ska han jobba och sova hemma i stan.

Jag bad honom prata med sina föräldrar om säkerheten, men han blev bara förbannad på mig och började dra upp åratal gammalt tjafs, som inte ens har med saken att göra.
    Slutade med att jag grät och han la på.  Han kan vara så elak när han sätter den sidan till.

Jag ringde farmor och påminde henne om att de måste ha noga koll på sonen och poolen.
    Hon blir irriterad och hånar mig mer eller mindre.   Kändes inte som att samtalet gav något positivt alls.

Så orolig, ledsen och arg nu.   Mår illa av tanken på att de ska ha min son när de är så slarviga med säkerheten.
    Och mitt ex är helt oförstående, han är på deras sida. 

Kan inte du få ha din son istället då om han ändå ska jobba denna vecka?

För övrig tid ta hjälp av någon familjeterapeut på kommunen som hjälper till att strukturera. Det går ju inte ha det så här att din som ska utsättas för risker och att du ska må jättedåligt av oro. 
  • Anonym (orolig)
    entjej skrev 2013-07-27 22:35:25 följande:

Kan inte du få ha din son istället då om han ändå ska jobba denna vecka?

För övrig tid ta hjälp av någon familjeterapeut på kommunen som hjälper till att strukturera. Det går ju inte ha det så här att din som ska utsättas för risker och att du ska må jättedåligt av oro. 
    Jag har redan föreslagit att sonen kan vara hos mig, då han ändå jobbar och jag har semester nu.
    Men ånej.    Farmor och farfar vill ha sonen, och sonen vill vara hos dem.

Vi har varit på familjeterapi tidigare, men exet tyckte inte det gav något, så han vägrar gå på sånt igen.   
  • Anonym (överspänd)

Du verkar vara en aning överspänd och hönsmamma.....gör nåt trevligt då ditt barn är borta istället för att sitta och oroa dig. Ditt barn måste ju rimligtvis få träffa sin pappa och sin farmor och farfar? De har lyckats fostra sitt barn (din exman) och han blev väl vuxen han med. Slappna av....

• Essien
    Anonym (överspänd) skrev 2013-07-28 12:04:33 följande:
    Du verkar vara en aning överspänd och hönsmamma.....gör nåt trevligt då ditt barn är borta istället för att sitta och oroa dig. Ditt barn måste ju rimligtvis få träffa sin pappa och sin farmor och farfar? De har lyckats fostra sitt barn (din exman) och han blev väl vuxen han med. Slappna av....

Ja och han är just hennes EX av en anledning som antagligen innebär att hon inte vill leva med honom längre. Hans föräldrar måste verkligen ha gjort ett bra jobb enligt ts så det var ju en urbota fånig kommentar av dig!
  • Essien
    Anonym (leva livet) skrev 2013-07-28 13:47:19 följande:
    Kanske just är detta som gör dig till ett ex: Extremt kontrollbehov, överdominant och hysterisk ...... Slappna av!!!

Slappn av? Men pojken har ju faktiskt ramlat i poolen en gång! På riktigt! Och de ansvariga skiter i vilket. Är man verkligen överspänd om man oroar sig för att de som vägrar se till ungen vid samma pool ska missa när han åker i nästa gång? Vuxna som inte skaffar poolskydd trots lagen och som ljuger och skriker aggressivt om det? Tanten tror ju på allvar att pojken kommer skrika och plaska om han ramlar i vattnet igen så hon behöver inte titta på honom när han härjar ute, detta stämmer inte. barn blir tysta som möss och plaskar inte när de drunknar, inte i den åldern. De blir stela som pinnar och sjunker! Tre minuters tystnad och det är över. och tanten struntar i att fatta något så basalt! Det hade till och med gjort mig orolig och det är jag alldeles för sällan.. Och jo, jag har gjort hlr på ett drunknat barn och det är ingen höjdare.
Svar på tråden Farmor och farfars pool!