• Anonym (orolig)

Farmor och farfars pool!

Jag och mitt ex skilde oss i höstas, och vi har vår son varannan vecka, han fyller snart tre.
    Min exmans föräldrar,  alltså mina fd svärföräldrar och min sons farmor och farfar, har en sommarstuga några mil härifrån, som de tillbringar hela somrarna i.    Jättetrevligt, men de har skaffat en pool, som de inte verkar ha någon respekt för alls..

Förra helgen var det midsommar, det var exets vecka, men jag var bjuden att fira midsommar med dem.
    De hade lovat att skaffa ett poolskydd, men hade tydligen inte gjort det.   Vi satt inne eftersom det regnade, och det var ett ständigt vaktande för mig efter treåringen, som sprang ut genom den öppna altandörren mot poolen hela tiden.   Svärföräldrarna och exet drack mer och mer, och hade ingen koll alls.
    Jag bad svärmor stänga altandörren, då sonen hela tiden sprang ut till poolen (han älskar att bada), men blev avsnäst.    Jag kan ju faktiskt passa honom bättre!

När jag gick på toa ramlade sonen i poolen, han hade precis pluppat i när jag kom ut, en granne som var där uppmärksammade händelsen och vi fick upp honom utan problem.  Han blev inte rädd eller något, utan tyckte mest det var skoj.
    Min fd svärmor tyckte dock att detta inte var anledning nog att stänga altandörren, utan viftade bort händelsen.
    Men för guds skull, ett barn som inte ens fyllt tre kan inte simma!   Ett barn som håller på att drunkna för inte oväsen, utan är väldigt tyst!   Sitter man och är fullt upptagen av sig själv och med att äta och dricka så kanske man inte märker något! 

Nu har jag sonen, men på måndag hämtar exet honom, han har semester och de ska bo hos farmor och farfar hela veckan.
    Är så in i helvetes rädd att något ska hända!   Min son är mitt enda barn och det får bara inte hända honom något!
    Men samtidigt kan jag inte ha koll, fd svärmor blev sur på mig i samband med händelsen. 

• Svar på tråden Farmor och farfars pool!
  • Frontline
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-30 03:00:33 följande:
    och

Jag hade INTE riskerat att tänka så. Det räcker att de aspirerar ner vatten en gång i lungorna för att drunkna.
    Oj lugna ner dig vatten är inte farligt bara man har koll...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Omogen citron
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-30 02:21:50 följande:
    Omogen citronNä det är inte föräldrarnas sak att vakta sitt barn runt en pool som saknar skydd utan poolägaren har fullt ansvar.

Rent formellt kanske. Men jag tycker ändå att man får ha koll på sina barn. Barnet hade lika gärna kunnat springa ut på gatan eller in i skogen.
  • Omogen citron
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-30 02:26:08 följande:
    Inget staket, men de säger att de har skaffat ett poolskydd.Jag håller inte med dig för övrigt.Hur svårt kan det vara att stänga en altandörr för sitt barnbarns skull.   Det var inte ens varmt.Att först insistera på att ens barnbarn ska komma och hälsa på på midsommarafton,  och sen mer eller mindre rycka på axlarna åt att han ramlade i poolen.   Och inte ens kunna stänga den jävla dörren eller sätta på poolskyddet när det väl har hänt.   Ja visst, håll med om det om du tycker så.   

De beetede sig lite skumt. Men du brast helt i ditt föräldraskap också. Barnet höll på att drunkna för att du inte klarade av att ta hand om honom.
  • Lindsey Egot NO1

Omogen citron

TS hade koll på barnet. Det hade inte barnets fader. TS blåsa tryckte och hon var tvungen att tömma den. Då trillade barnet i poolen pga att fadern brast i sin tillsyn av barnet. Hädanefter tror jag TS kommer ta med barnet in på toan om hon kommer åka dit något mer om hon nu blir inbjuden igen.
    Detta barn kommer trilla i igen. Jag ser nonchalansen hos både fadern och hans föräldrar.

Jag har alltid fått höra av mina svärföräldrar om barnen slår sig eller något lite allvarligare hänt att det gör inget man kan alltid göra en ny. När min näst äldsta dog har jag aldrig hört den oerhört korkade kommentaren och vilka är det mest synd om. Jo de nonchalanta jävlarna som tycker man kan göra nya barn. De bryr sig inte nämnvärt mesans ungarna lever men när de är döda är det jävligt synd om farföräldrarna.

Svin som inte ser till små barnen bästa.
    Sådana människor har jag noll respekt eller empati för!

• viseversa

Jag hade inte släppt iväg mitt barn. Hade dessutom anmält dom då dom inte har skydd över sin pool.

• Anonym (F)
    viseversa skrev 2013-06-30 03:40:38 följande:
    Jag hade inte släppt iväg mitt barn. Hade dessutom anmält dom då dom inte har skydd över sin pool.
  • Coxia

Funderar på detta med poolskydd. Det lär ju knappast vara krav om att det ska vara på eftersom man då inte kan bada. Kravet kan ju rimligtvis bara gälla när man inte använder poolen. Det kan man ju hävda att man gjorde så frågan är om kommunen kan göra annat än kräva att de har skydd, vilket de har.

• KaSaM

Vad är det för typ av pool? Nergrävd med tralldäck runt? Isåfall ska det vara någon form av staket eller liknande runt som gör att det är inhägnat område, är det en ovan mark pool som man klättrar upp i via stege behövs ofta inte det.

• Anonym (x)

Fy, vad hemskt, jag hade inte vågat släppt iväg mitt barn under dom premisserna. 

• AgnesLucia

Du måste åka till pappan och verkligen visa honom med fakta vad som kan hända om ett litet barn ramlar i vatten. Det spelar ingen roll att man ser när det händer, det kan ändå gå såå fel. Fråga också vad för slags poolskydd som har inhandlats? Det ska vara ett som hindrar barnet att komma i poolen inte ett som hindrar ex löv. Vet ett barn som drunknade i en liten damm där det fanns ett lövskydd, hon klev på det, ramlade i och det tog lite tid innan de hittade henne därunder, hon dog. Han måste inse allvaret. 

Svar på tråden Farmor och farfars pool!